Opzouten! Bescherm je motor tegen de pekel!
Dit jaar helaas geen wintermeeting voor de Motoravonturisten! Normaal zijn we natuurlijk niet vies van een kampeerweekend in hartje winter. En met het huidige pak sneeuw zou het pas echt winterkamperen zijn! Maar helaas, wegens alle maatregelen zit dat dit jaar er niet in.

Na het sluiten van de horeca, de scholen, het beperken van de visite in huis en het invoeren van de avondklok heeft de overheid weer iets nieuws bedacht om ons vooral thuis te laten zijn. Met zo’n 100 miljoen kilo strooizout worden de doorgaande wegen deze winter zeer onaantrekkelijk om je motor aan bloot te stellen.
Je hebt als die-hard doorrijder eigenlijk 2 keuzes. Óf je kiest voor een pekelfiets (wintermotor) óf je zorgt dat je trouwe tweewieler goed beschermd de weg op gaat! Je moet dit goed aanpakken. De aanval is in dit geval absoluut niet de beste verdediging!
Voor het beschermen van je motor tegen de pekel, het strooizout, het agressieve metaalvretende natuurproduct, moet je weten wat je doet en vooral weten wat je niet moet doen. In de volgende 4 stappen een stukje uitleg en een hulplijn. Let op! Dit is puur en alleen een hulpmiddel, ik voel me als schrijver van dit stuk absoluut niet verantwoordelijk voor het alsnog wegroesten van je oh zo geliefde fiets!
1. Wassen
Allereerst is het ontzettend belangrijk dat je met een brandschone motor begint. Alles wat niet schoon is kan niet behandeld en dus beschermd worden tegen het zout. Gebruik een goed wasmiddel en volg hiervan de gebruiksaanwijzingen op. Een hogedrukreiniger kan je zeker gebruiken voor hardnekkig vuil maar pas goed op voor lagers, vette delen en alle elektra! Bij twijfel, gewoon met de hand aan de slag.
Tip! Gebruik een oude tandenborstel of een schone schilderskwast om overal goed tussen te kunnen!
2. Drogen
Weet je zeker dat alles helemaal spic en span is? Dan is het nu heel belangrijk om de motor helemaal droog te maken. Gebruik hiervoor (katoenen) doeken en loop alles weer helemaal na. Laat me raden, je doek begint vies te worden!? Dan heb je stap 1 al niet goed uitgevoerd…..
Nu even je kop erbij houden hoor, het is belangrijk om je liefde goed te behandelen, half werk heeft niemand iets aan!

3. Behandelen
Oke, nu komt het allerbelangrijkste maar daarmee ook het moeilijkste gedeelte. Je moet namelijk een keuze gaan maken. Er zijn vele opties om je motor te behandelen tegen het zout, gelukkig zijn er al veel testen uitgevoerd en ga ik daarvan gewoon de resultaten noemen! Scheelt mij een hoop testwerk en jou een hoop uitzoekwerk!
De test is in 2018 uitgevoerd maar nog steeds relevant, de geteste producten zijn nog steeds op de markt en zullen onveranderd zijn qua werking. Op 19 onbehandelde metalen plaatjes zijn diverse producten getest, van wax tot kruipolie en alles wat ook maar enigszins bruikbaar leek als goede bescherming. Na de behandeling werd overal eenzelfde hoeveelheid oplossing van water en zeezout gespoten. Binnen enkele dagen begonnen de meeste plaatjes al flink te roesten en werden grote verschillen zichtbaar. Ik ga je niet vermoeien met alle bijbehorende foto’s en resultaten, neem maar van mij aan dat het er ernstig uit ziet. Hieronder de 3 best beschermende producten uit die test. Bij deze producten was zelfs na 6 maanden nog geen enkele roestput te vinden! (Klik op de titel voor een directe link naar het product!)
1. Würth holleruimtespray | €24,95
2. Kroon vaseline spray | €11,95
3. Liqui Moly Hohlraumversiegelung | €12,49
Deze 3 producten zitten allen in een spuitbus en zijn dus zeer eenvoudig aan te brengen. Echter kan je niet overal bij, met een tandenborstel of kwast kan je de spray nog wat uitsmeren en op alle delen laten komen die je graag wil beschermen. Doe dit niet klakkeloos! Niet alle delen hebben baat bij deze bescherming!
Opgelet! Niet alle delen hebben baat bij deze bescherming!
Alle voorgenoemde maar ook andere sprays hebben een soort vettige werking, er wordt een extra laag aangebracht zodat het zout niet in contact kan komen met de metalen delen.
Als deze wax op bijvoorbeeld de banden of remdelen komt is dit uiteraard niet bevordelijk! Je verliest grip of remkracht met alle risico’s van dien. Let ook goed op bij elektronische onderdelen, bougies, stekkerverbindingen, zekeringen, enzovoort. Bescherm de delen met doeken of papier die niet ingevet moeten worden.
4. Schoonmaken
Alweer schoonmaken?! Ja maar dit komt dus veel later. Zodra je de winter doorgekomen bent is het ook weer belangrijk de beschermlaag te verwijderen. Deze laag zal vies geworden zijn en kan weer met een goed schoonmaakmiddel verwijderd worden. Hulp van een hogedrukreiniger zal je zeer zeker helpen. De 3 voorgenoemde sprays kunnen hardnekkig zijn en je kan wat hulp nodig hebben van WD-40. Deze heeft een teeroplossend vermogen en zorgt voor een vrijwel complete verwijdering van de waxlaag. De allerlaatste resten kan je verwijderen met remmenreiniger!
Nogmaals. Dit alles is op eigen risico!
Om preventief te beschermen is er ook nog S100 corrosiebescherming.
Mooi overzicht 👌 ik sla dit jaar voor het eerst in m’n motor carrière zowaar een winter over. Met “dank” and de corona maatregelen weliswaar dus niet geheel vrijwillig. Hopelijk ben ik het in maart nog niet verleerd 🤭