10 tips voor motorrijden bij hoge temperaturen!

Spoiler: Begin er niet aan, pak een biertje en blijf lekker thuis!
Wil je toch op pad, of moet je noodgedwongen ergen heen? Lees dan verder voor 10 tips voor motorrijden bij hoge temperaturen.

De beste temperatuur om normaal te kunnen functioneren op de motor zit doorgaans tussen de 15 en 20 graden. Warm genoeg om je niet al te dik te hoeven aankleden, de handvatverwarming uit te laten en koud genoeg om niet totaal bezweet en zwemmend in je motorpak te arriveren op plaats van bestemming.
Echter heeft ons landje een nogal wisselend en steeds extremer klimaat en hebben we vaker en vaker te maken met hele hoge temperaturen, ook deze week stijgt het kwik met regelmaat boven de 30 graden en zal in de oostelijke provincies zelfs de 38/39 aangetikt gaan worden.

Nogmaals de waarschuwing: Ga niet motorrijden maar blijf lekker thuis!

Je bent eigenwijs en gaat toch? Prima, hier volgen de 10 tips:

Tip 1: Drink voldoende
Houd je aan het afgegeven hitteplan, ongeacht wat je gaat doen is het belangrijk om bij hoge temperaturen goed en voldoende te drinken.
Let op: Alcohol is geen aanrader! Maar dat drink je sowieso niet als je gaat rijden 😉

Tip 2: Controleer je koelvloeistof
Behalve jezelf koelen wil je geliefde motor graag ook een beetje koelte ervaren wanneer deze jouw goddelijke lijf moet voortstuwen. Wees een beetje lief voor hem/haar en zorg dat het koelsysteem op peil is! Ohja, zorg voor koelvloeistof en niet voor water, water heeft een veel lager kookpunt en heeft niet de smerende eigenschappen die nodig zijn voor je pompsysteem.

Tip 3: Smeer zonnebrandcrème
Je denkt wellicht dat je met je volledige uitrusting voldoende beschermt tegen de brandende werking van de zon, echter is het verstandig om je nek goed in te smeren, er zijn weinig motorpakken die de ruimte tussen je helm en kraag volledig bedekken. Factor 50 is zeker geen overbodige luxe!
Je kan natuurlijk ook een soort sjaal of dergelijke dragen maar het is al zo warm….

Tip 4: Trek je volledige motorpak aan!
Hoe verleidelijk het ook is, zorg dat je altijd je volledige motorpak draagt. Een shirtje, korte broek en slippers waaien wel lekker door maar houden de schurende en schavende werking van het asfalt niet zo goed tegen.
Je zal maar een ambulancebroeder treffen die niet tegen bloed kan, dubbel probleem!

Tip 5: Vervang de (transmissie) olie
Je denkt er niet perse meteen aan maar bij warme buitentemperaturen heeft je motorolie het ook zwaar te verduren. Zeker wanneer de olie al wat ouder is, zijn smerende werking aan het verliezen is en langzaamaan vervuild begint te raken doe je er goed aan om de olie te vervangen voor een verse lading.

TUSSENTIP! Koop een navigatie en navigeer naar het dichtsbijzijnde strand of zwembad!

Tip 6: Controleer de bandendruk
De door de fabrikant opgegeven bandendruk slaat op een meting met koude banden. Door de omgeving en het warme asfalt kan de bandendruk relatief hard oplopen. Zeker voor intensieve rijders kan het verstandig zijn om aan de voorzijde 0,1 bar te verminderen en aan de achterkant 0,2 bar te verlagen.

Tip 7: Draag lichte motorkleding
Een standaard motorpak heeft vaak de mogelijkheid enige ritsen te openen voor wat ventilerend vermogen. Zeker met een wat hogere snelheid voel je dan een licht briesje over je lichaam gaan. Echter bij temperaturen boven de 30 graden blijft het pak immens warm! Er is speciale zomerkleding te koop, deze is wat dunner en heeft meer ventilatiemogelijkheden. Ook is er doorwaaikleding te koop, deze gaat nog een stap verder maar blijft een hoog beschermend vermogen behouden. Investeer in een goed passend motorpak voor optimaal rijplezier!

Tip 8: Zorg dat je kleding aansluitend is
Heb je geen zomeroutfit dan is de verleiding erg groot om met je rits (deels) geopend te gaan rijden. Laat je hier niet toe verleiden! Het is belangrijk dat de kleding goed blijft aansluiten om jou bij een val te beschermen. Daarnaast gaat je kleding opbollen, dit rijdt niet comfortabel en alles behalve veilig. Gebruik je ventilatiegaten!

Tip 9: Leer van de Spanjaarden en houd een siësta!
Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, het is algemeen bekend dat ongeveer tussen 14:00 en 16:00 de temperatuur het hoogst is op een dag. Probeer je rit tussen deze twee tijden te pauzeren en neem rust. Denk er dan ook aan om je motor op een schaduwrijke plek te parkeren, je zwarte zadel en handvatten nemen veel warmte op! Daarnaast is fel zonlicht (zeker bij oudere motoren) niet goed voor de lak.

Tip 10: Tank nooit helemaal vol!
Benzine wordt ondergrond opgeslagen bij een temperatuur tussen de 5 en 10 graden, net zoals vele andere vloeistoffen zet ook benzine uit wanneer deze opgewarmd wordt. Wanneer je de tank volledig vol gooit heeft de benzine geen ruimte om uit te zetten. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren. De tankdop zal gaan lekken en de benzine kan op je motorblok terecht komen met alle gevolgen van dien.

Inmiddels overtuigd dat rijden deze week een behoorlijke opgave zal worden? Top! Zet hem terug in de schuur, pak een biertje en geniet van het zonnetje!

Heb jij tips voor rijden bij (minder) warm weer en hoe jij jezelf enigszins gekoeld houd? Laat het ons weten!

5 Comments
  1. Avatar
    Jarek
    June 24, 2019 | Reply
    • Avatar
      Stijn
      June 27, 2019 | Reply
  2. Avatar
    Veerbol
    June 25, 2019 | Reply
    • Avatar
      Stijn
      June 27, 2019 | Reply
      • Avatar
        Veerbol
        June 30, 2019 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Bucketlist – Transfăgărășan route

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten...

Reizen: Haute-Vienne (F)

Na enkele moeilijke maanden werd het tijd om de batterijen even terug...

Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...