Zoektocht naar een nieuwe motor [vervolg]

Nadat mijn zoektocht naar een nieuwe transalp een paar maanden geleden was gestrand (zie post), besloot mijn Suzuki DR350 als vast vervoer te gebruiken. Het is een hoop lol op de DR. Hij weegt niks en is smal, waardoor die wendbaar door het verkeer in de stadse jungle rijdt. Daarbij is het ook nog eens een zuinige motor, 1:24 is zonder moeite haalbaar. De twijfel aan de DR begint pas eigenlijk echt bij onze reisplannen voor komende zomer.

Zoektoch_motor_deel2_routeRond de 5500 km in drie weken is toch wel pittig op dat lichte ding.

De suzuki DR serie heeft voor aardig wat heftige discussies gezorgd binnen onze motorvriendenclub. Sommigen, met name de BMW rijders, zijn alles behalve overtuigd van de kwaliteit van deze machines. Hun twijfel heeft deels te maken met een verjaardagsfeestje waarop de vastgelopen DR650 van Kevin Hillebrand geslacht werd. Deze was genadeloos in de poeier gelopen op de snelweg. Intern was er niks meer van te maken. Hij had hem nog maar een week of twee en het was de vervanger van zijn yamaha fazer en zijn trouwe DR350, nu in mijn bezit is.

Maar ik ben nog steeds niet overtuigd door de BMW rijders. Sterker nog, de meeste ellende binnen onze motorclub gebeurt keer op keer bij BMW. Films als Mondo Enduro en Terra Circa bewijzen toch dat mijn Suzuki een kogelwerende bike is die zonder problemen de wereld rond kan rijden? En Austin Vince en zijn vrienden zijn niet de enige lange afstand reizigers die voor de DR serie kiezen. Je raapt hem zo op, de techniek zit oersimpel in elkaar en het loopt zuinig. Wat wil je nog meer op wereldreis?

Twee hele dure geintjes van Janus zijn R 65 GS.

Het Pinksterweekend was daar en voor het eerst ging ik wat langer op pad. Allereerst zorgde het pakken voor wat improvisatie. Ik had mij juist touratech koffers cadeau gegeven voor mijn oude transalp, maar vanwege het gewicht op het lichte DR framepje leek softlugage de betere weg. En dat vond ik toch wel erg jammer op z’n zachts gezegd.Maar daar valt mee te leven. Een paar oude legertassen zijn goedkoop en makkelijk aan te passen.

Wat voor een groter probleem zorgt, is de eindeloze veldslag met de wind. Na honderd kilometer snelweg ben ik volledig uitgeput. Blijf ik 80 km/uur op de binnendoor wegen rijden, dan is er geen probleem. Maar ik wil deze zomer naar Albanië en daarvoor heb ik drie weken de tijd. Dan moeten er gewoon flinke afstanden gereden worden. Bij thuiskomst van pinksterweekend klapte ik meteen mijn laptop open en mijn zoektocht was weer begonnen.

Zoektoch_motor_deel2_alp

En na een week stond die daar dan plots. Een XL650V Transalp (RD11) uit 2005. Ex overheid, maar netjes overgespoten en in goede staat. Met topkoffer, handvatverwarming, kettingsmeersysteem, middenbok, hoge ruit en stevige valbeugels. Op banden en remblokken na, klaar voor de zomer. Het rijdt direct vertrouwd, als mijn oude alp met een sausje van moderne techniek. De DR mocht op papier zo aantrekkelijker zijn door zijn lage verbruik, de Transalp blijft voor mij toch de juiste motor.

2 Comments
  1. Janus
    Janus
    June 11, 2013 | Reply
  2. Avatar
    BMWDubble
    June 12, 2013 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Paalkamperen Oeverlanden Hollands Diep

Afgelopen weekend gingen we nog eens paalkamperen bij de Oeverlanden van...

Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het...

Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
How to: onderdelen ontroesten met elektrolyse

Je kan makkelijk je roestige onderdelen van je oldtimer zelf ontroesten...

Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Paul haalt verhaal
Boekrecensie: Paul haalt verhaal

Een boekrecensie over het boek Paul haalt verhaal van Paul Weekers....

Husqvarna Norden 901 op komst

Husqvarna, de gekende producent van crossmotoren, is al enkele jaren bezig met...

Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

AFGELAST! Tour des Oeufs 2020, paasweekend!

In verband met het Coronavirus is de locatie tijdens pasen nog...

Terugblik: Motoravonturist wintertreffen 2020

Alweer een week geleden. Wat gaat de tijd toch snel. Iedereen...

Motoravonturist Wintertreffen 2020

Het is weer bijna februari en onze trouwe avonturisten weten wat...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...