Project CAN-AM – de introductie

Polderpunk_2

Het is het najaar van 2014, als ik op mijn Can-am Bombardier, een venijnig 2-takt legerapparaat uit 1980, van de universiteit in Delft naar mijn huis in Den Haag rijd. Op de snelweg neem ik afslag Wateringse Veld en volg een snelle flauwe bocht naar rechts. Uit het niets vliegt er een powerranger met spijkerbroek en sneakers op zijn sportfiets rechts langs mij heen op mijn eigen rijstrook. Ik reed niet eens langzaam…
De Can-am is een giftige 250cc die in zijn tijd alle prijzen in de cross wist te bemachtigen. Ik denk zelfs dat de Can-am sneller van zijn plek komt dan mijn Transalp. Ik heb eens de 130 gehaald, nu is dat ielige hok compleet van metaal, toch voelt het alsof je op een grote vis zit die in zigzaggende bewegingen vooruit zwemt. Dat maakt het zo’n fantastisch apparaat, het is niet alleen suf een rondje brommen om de kerk, maar ook gewoon trillend afstappen van de adrenaline kick. Hij wil niet zacht, hij wil niet tuffen, dit apparaat wil gillen en scheuren.
Terwijl meneer de powerranger op zijn penisverlenger mij asociaal inhaalt en de Can-am over haar staart rijdt blijkt d’r trots te groot te zijn. Het gas gaat max en het kauwgomframe zwabbert de achtervolging in. Met een laatste krijs, een toer teveel, blokkeert het achterwiel. Na wat capriolen staan we veilig in de berm en vliegen de trucks vol bloemen uit Naaldwijk om de oren. Rollend eindigen we op de parkeerplaats bij de KFC, waar die vastgeknoopt aan een lantaarnpaal een jaar lang mocht bekomen van de schrik. Eerst even afstuderen en visa regelen voor mijn wereldreis, die motor komt wel…

CanamProject_1_facebook

Een sticker van de MotorAvonturist op het voorspatbord levert een berichtje op onze Facebookpagina met de vraag of wij iets weten van dit hoopje ellende. Ik schrik mij rot als ik lees hoe Hagenezen de buit al bijna verdeeld hebben en regel snel de kar van de buurman van mijn ouders om hem op te halen. Het zal een pijnlijk weerzien worden. In de rook van de vettige kip valt de roest nog best mee, de grootste toetakeling is door vandalisme. De carburateur is van de inlaat geschopt, de gaskabel doorgeknipt en het plastic voorspatbord deels afgebroken. Blijkbaar had er iemand interesse in de benzine, want de tank is volledig aftetapt. Alleen jammer dat je dan niet gewoon de slang lostrekt, maar wellicht dat die vandaal het net als ik rot dingen vindt om los te krijgen.. tot bebloede knokkels aan toe.

En zo verhuist de Can-Am Bombardier naar de tuin van mijn ouders in Lekkerkerk om voor anderhalf jaar één te worden met de natuur terwijl ik op mijn Transalp door verweggistan tuf. Maar aan dat avontuur komt ook een eind en bij thuiskomst val ik direct in de verhuizing van mijn pa en ma en moet dat oude legerwrak verplaatst worden. Het doet zeer als ik hem weer zie en lostrek uit klimop en brandnetels en wil niks liever dan hem opknappen. Het probleem is dat het erg lastig is om aan onderdelen te komen. Er zijn wel wat handelaren in Engeland te vinden, maar dat zijn voornamelijk digibeten op leeftijd die niet meer dan 1 vraag per email beantwoorden. In Nederland kom je deze legerfietsen bijna nooit tegen. Toch kijk ik een paar weken iedere dag hoopvol op alle marktplaatsen.

Ik besef dat het het lezen van deze intro als een stomp in de maag is voor een ieder die liefde kent voor motormechaniek. Sommigen  van jullie zullen misschien enige argwaan voelen na het KFC incident. Maar blijkbaar is het mij vergeven, want na dagen zoeken op 2dehands websites kwam ik op een bizarre advertentie. Alsof het voorbestemd was, vond ik in België een Can-Am met een kapotte versnellingsbak. Ik kon onderhandelen wat ik wilde aan de telefoon, maar de man wist blijkbaar dat ik hem echt wilde hebben. Voor €350 was daar de Vlaamse donor voor de KFC Bombardier.

ProjectCanam_1-1

Het plan is simpel: van twee één maken. De komende tijd zal ik jullie daarom meenemen in mijn schuurtje en de wedergeboorte tonen van mijn 250cc 2takt.

 

3 Comments
  1. Avatar March 14, 2017 | Reply
    • Peter van der Graaf
      Peter van der Graaf
      March 14, 2017 | Reply
  2. Avatar
    Arjen
    March 14, 2017 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Bucketlist – Transfăgărășan route

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten...

Reizen: Haute-Vienne (F)

Na enkele moeilijke maanden werd het tijd om de batterijen even terug...

Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Boekrecensie: Man in het zadel – 60.000 kilometer vrijheid

We hebben het als motoravonturisten onder elkaar al vaak genoeg over...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...