Peter’s grote motorreis – Papier perikelen

IMG-20150609-WA0001

Met nog maar twee weken te gaan voor ik op de motor stap om richting het verre Oosten te rijden, is het wel weer eens tijd voor een update. De voorbereiding van papierwerk, motor en uitrusting uitzoeken liep chaotisch door elkaar, maar lijkt nu allemaal op tijd af te komen. Daar ben ik best trots op. Al geeft het ook wel het gevoel van “Fuck, nu moet ik het ook echt gaan doen”. De hele reis is zo’n abstract concept. Ik weet totaal niet wat er gaat komen, maar toch heb ik er al zoveel werk aan gehad. Een van de vragen op het visum aanvraagformulier voor Pakistan is hoe je ouders heten en waar en wanneer ze geboren zijn. Ik snap waarom ze het vragen, maar het verband tussen het gevraagde invullen en wat het voor mij straks mogelijk maakt is ver te zoeken.

Al een half jaar lang ben ik dag in dag uit bezig met wat er straks gaat komen. De spanning is nu al zolang aan het opbouwen dat het vermoeiend begint te worden. Het duurde even voor ik realiseerde dat ik ook moet genieten van het nú. Niet genieten van papierwerk invullen, maar van een motorritje naar de zee om daar een dag door de duinen te banjeren. Het zit er bij mij zo ingebakken om altijd aan straks te denken en te investeren om het later beter te hebben. Dat is een gedachtegang die totaal niet past bij een reis die gaat om spontane gebeurtenissen en complete onzekerheid van wat er gaat komen.

PGM_perikelen_1

Ik heb genoeg motorcycle adventure travel filmpjes op youtube gezien, dat het ook wel meevalt met het onbekende dat gaat komen. Uiteindelijk zit je elke dag op de motor opzoek naar bed, bier en biefstuk. De lange weg ernaartoe biedt gewoon veel ruimte om alles over te analyseren. Als je dat laatste van nature veel doet, is dat een grote valkuil.

Wat de voorbereiding zo lang laat duren is de papierwinkel. In eerste instantie ben ik naar het CIBT gegaan om mij te helpen met het verkrijgen van de visa voor Azerbeidzjan, Iran, Pakistan en India. Ik koos voor de zogenaamde pre-check optie waarbij ik alle vereiste documenten moest aanleveren, waarna ze gecontroleerd werden en naar de ambassades verstuurd werden. Jeroen, die verslag heeft gedaan van zijn reis op onze site, had mij al uitgebreid uitgelegd welke extra documenten ik voor een motorreis moest aanleveren. Een kopie van een vliegticket wordt namelijk wat lastig en daarvoor in de plaats lever je een brief aan waarin je de motorreis plannen uitlegt.

Omdat het regelen van het India visum schijnbaar iets anders verloopt dat andere landen en het soms veel tijd kost, heb ik deze als eerste aangevraagd. Met een dik pakket aan papieren ging ik bij het CIBT langs en betaalde €78,65 om een uur later een mailtje te krijgen dat alles perfect was. Fijn! Bij het verzamelen van alle documenten voor het Pakistan visum was mij alleen iets niet duidelijk. Ik stuurde een mail naar het CIBT voor uitleg, maar kreeg geen enkele reactie. Ik had natuurlijk nog niet betaald voor hun service, dat doe je pas als je alles aanlevert in het geval van een pre-check. Na wat google speurwerk had ik zelf het antwoord op mijn vraag al gevonden plus de conclusie getrokken dat ‘de hulp’ van het CIBT werkelijk zonde van mijn geld is. Ik vind het best wel opvallend hoeveel visa regel bureaus er zijn, terwijl op de sites van de ambassades duidelijk staat wat er vereist wordt en er op internet al vrij veel uitleg te vinden is.

Alles speelt in op die onzekerheid en heeft er baat bij dat wij onzeker blijven. Laat die onbekende formulieren toch invullen en bij die enge ambassades met politie uitkijkposten bezorgen. Wil je echt niet die extra reisverzekering, kogelwerende skid plates en gps tracker? Zou je überhaupt wel op dat ouwe alpje gaan en niet een fris BMW’tje kopen? Boek anders gewoon een toertje online, wordt alles voor je geregeld en rijdt Charley Boorman voorop! Is het precies zoals op de DVDs die je thuis op de bank keek.

7 Comments
  1. PaulH
    July 20, 2015 | Reply
  2. Peter
    July 20, 2015 | Reply
  3. Beffin
    July 21, 2015 | Reply
  4. Andre
    July 24, 2015 | Reply
  5. Peet
    July 29, 2015 | Reply
  6. Peet
    July 29, 2015 | Reply
  7. Eddie van de Wiel
    July 30, 2015 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Paalkamperen Oeverlanden Hollands Diep

Afgelopen weekend gingen we nog eens paalkamperen bij de Oeverlanden van...

Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het...

Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Opzouten! Bescherm je motor tegen de pekel!

Dit jaar helaas geen wintermeeting voor de Motoravonturisten! Normaal zijn we...

How to: onderdelen ontroesten met elektrolyse

Je kan makkelijk je roestige onderdelen van je oldtimer zelf ontroesten...

Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Paul haalt verhaal
Boekrecensie: Paul haalt verhaal

Een boekrecensie over het boek Paul haalt verhaal van Paul Weekers....

Husqvarna Norden 901 op komst

Husqvarna, de gekende producent van crossmotoren, is al enkele jaren bezig met...

Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

AFGELAST! Tour des Oeufs 2020, paasweekend!

In verband met het Coronavirus is de locatie tijdens pasen nog...

Terugblik: Motoravonturist wintertreffen 2020

Alweer een week geleden. Wat gaat de tijd toch snel. Iedereen...

Motoravonturist Wintertreffen 2020

Het is weer bijna februari en onze trouwe avonturisten weten wat...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...