Motorreis uithoudingsvermogen

Stamina_1

Wie nog nooit met de motor lang op pad is geweest heeft soms weinig weet van de energie die het kost om een motorreis te maken. Het lijkt een ontspannen aangelegenheid, na maanden hard werken eindelijk elke dag rondtoeren. Maar motorrijden vraagt om continue scherpe aandacht, vooral op de wegen buiten ons vlakke land waar we vaak met vlotte snelheid door bochtige bergwegen scheuren langs diepe afgronden. De MotorAvonturist zoekt daarnaast ook nog weleens zijn heil in avontuurlijke ‘enge’ landen, waar we continu uit onze comfortzone nieuwe indrukken opdoen en als een trillend rietje met imponerende tandeloze mannen pruimlikeur drinken. Dit alles slurpt de energie uit je lichaam, waardoor je ‘s avonds soms om 21.00 uur al je tent inkruipt en nog net genoeg energie hebt om je slaapzak dicht te ritsen voor je als een blok beton in slaap valt.

Het uithoudingsvermogen van de MotorAvonturist verschilt sterk van persoon tot persoon. Op motorfora lees ik weleens stoere verhalen van 1000km per dag met twee vingers in de neus. Ik zelf ben na 250km binnendoorwegen helemaal kapot. Op snelwegdagen ligt mijn maximum rond de 500km op een noodzakelijke uitschieter na. Of het verantwoordelijk was dat ik doorreed is een tweede. Wat ik in deze post wil uitzetten is onze basiskennis over uithoudingsvermogen op de motor, die wij door de jaren heen door schade en schande hebben opgedaan. Zodat jij na twee weken door ‘enge’ landen rijden nog steeds fris en fruitig opstaat en niet dat ravijn inrijdt of meteen de haren uit je maat z’n kop trekt bij het eerste meningsverschil.

Stamina_2

Reisritme

Motorreizen kan op verschillende manieren. Er kan vanaf een vaste plek, (motor)camping of hotel,  een bepaald gebied verkend worden. Vaak gaat het om berggebieden die voor meerdere dagen een hoop toerplezier beloven. Als je beperkt bent in tijd en het gebied op verre afstand ligt, kan overwogen worden de motor op de aanhangwagen of met de trein te vervoeren. Motorreizen kan ook een nomadisch karakter hebben. Iedere dag trek je verder en slaap je op een andere plek. In een hotel slapen en uit eten gaan is dan wel een stuk minder vermoeiend dan zelf koken en je tent opzetten en afbreken. Dat laatste heeft toch wel onze voorkeur, ontstaan vanuit ons beperkte studenten budget, maar nu vooral door de ervaring aan schitterende wildkampeerplekken waar geen 5-sterren hotel tegenop kan.

Ga je met de tent op reis dan kom je al snel in een ritme. Tent inpakken, ontbijten, rijden, lunchen, boodschappen doen en een nieuwe slaapplek vinden. ‘s Avonds bepalen we vaak de route voor de volgende dag en wat ongeveer ons eindpunt zal zijn. Hoe meer ervaring je hebt, hoe beter je voor jezelf kan inschatten hoe ver je kan komen. Laat het idee van eindpunt vooral erg los en geef onverwachte wendingen alle ruimte. Hoogtepunten komen vaak uit onverwachte hoek. Dan heb je die dag maar 40km gereden, om vervolgens wel als VIP gast ontvangen te worden op een Servisch motorfestival.

Hoeveel kilometers je op een dag kan maken is afhankelijk van veel factoren. Op de snelweg hou je constant een hoge snelheid aan en is het rijden niet erg intensief. Verveling is eerder de vijand. Sportieve wegen vragen meer de aandacht en maken je sneller vermoeid, waardoor je vaker zult stoppen. Onverharde bergwegen zijn technisch nog moeilijker en vragen lichamelijk veel van je. Daarnaast is het in dit soort gebieden de natuur zo adembenemend mooi dat ik vaak genoeg stop om foto’s te maken en te genieten van de uitzichten. Gemiddeld rijden wij zo’n 250km per dag. De ene dag wat meer of minder dan de andere dag.

Stamina_3

Fitheid

Luister naar je moeder: zorg goed voor jezelf onderweg. Rij niet door met een knorrende maag en sterren voor de ogen, omdat je bijna op je bestemming bent. Niet alleen breng je jezelf in gevaar, de snickerbitch is de grootste vijand van je vermogen om reisgenoten uit te houden. Eet en drink voordat je honger en dorst krijgt. Janus heeft al eens de camelbak aangeprezen en ik wil nooit meer zonder. Koop keks koekjes, snelle jelles of maak je eigen beef jerkey. Prop jezelf en je maten continu vol en je zal zien dat je elkaar aan het eind van de dag in elk geval doordacht kan uitmaken voor rotte vis.

Als ik ergens verbetering in motorreis stamina gemerkt heb, is na een half jaar drie keer in de week naar de sportschool gaan. Wil je met twee vingers in de neus over dat eindeloze onverharde bergpad vliegen, luister dan naar je vrouw: kom van die luie reet af. De Motoravonturist is uit beginsel sexy, maar of je met die dikke pens ‘s avonds nog puf hebt om die slanke Oekraïense op de dansvloer te overmeesteren is een tweede.

Stamina_4

Kleding

Het is op reis soms idioot wat voor uiteenliggende extremen je in korte tijd tegenkomt. Zo heb ik eens een week door de regen gereden op weg naar Italië, een sneeuwballen gevecht gehouden op de Stella Alpina om een paar dagen later mijn motorpak uit te zwemmen in de Spaanse Bardenas Reales woestijn. Met de verkeerde kleding kost het je lichaam flink wat energie om deze extremen te trotseren.

Mijn Goretex pak houdt mij in de meeste oorden het hele jaar droog, warm en koel. Het was als doorrijdende student de investering dik en dwars waard. Pas in warmere oorden als Griekenland en Spanje ontdekte ik de tekortkomingen van dit pak. Nu heet ik natuurlijk niet voor niets Peter de Zweter en dus ging het pak noodgedwongen onder de spanbanden om uitdroging te voorkomen. Ga je veel uiteenlopende extremen tegenkomen, dan is het beter om in verschillende lagen te werken in plaats van één wonderpak. Je neemt een goed ventilerend pak als basis, trekt daaronder thermo ondergoed en een softshell trui aan tegen de kou en daaroverheen je regenpak op de natte dagen.

Vaak is alledaagse kleding helemaal niet zo praktisch op reis. Katoen drijft slecht zweet af, verliest zijn isolatiewaarde en heeft veel tijd nodig om te drogen. Synthetische sportkleding en merino wollen kleding zijn comfortabeler en veel praktischer. Het helpt je lichaam zijn temperatuur beter te reguleren en is sneller droog na een wasbeurt. Omarm die ANWB look, je zal er een gelukkiger mens van worden.

De wind is een killer voor je uithoudingsvermogen, vooral door het geruis in je oren. Ik ga er eigenlijk vanuit dat iedereen gehoorbescherming draagt. Zo niet, dan ligt hier de mogelijkheid je stamina een flinke upgrade te geven.

Stamina_6

Motorfiets

Volgens Sjaak Lucassen moet je helemaal zelf weten welke reismotor je kiest. Zijn wereldreis op een R1 geeft al aan dat alles mogelijk is. De motorkeuze is zo persoonlijk, dat het geen zin heeft te vertellen wat je moet kiezen. De ontdekking voor de juiste motor is aan jou. Bedenk vooral goed wat voor motorrijder je bent en wat je met je motor gaat doen. Na het zien van Mondo Enduro was ik ervan overtuigd dat de Suzuki DR350 mijn motor moest worden. Niets bleek minder waar. Het ontbreken van windbescherming, het harde werken op hoge snelheid en het nukkige 1 cilinder karakter maakten het een erg vermoeiende motor.

Het spreekt eigenlijk voor zich, goede windbescherming en een ontspannen houding spelen een grote rol in uithoudingsvermogen. Maar vergeet de zadelpijn ook niet. In een oud doorgezakt of zacht zadel zal je derrière wegzakken, waardoor de doorbloeding in het zitvlak verslechterd. Een stevig zadel is daarom een betere keus.

Ook je rijstijl is van grote invloed. Gejaagd rijden geeft je een stuk minder tijd om te anticiperen wat er gaat komen en beslissingen te nemen. Meer daarover lees je in dit artikel van de Luiemotorfiets.

Stamina_5

Veel onderwerpen zijn kort belicht, maar ik hoop hiermee een duidelijk overzicht te hebben geven van alles dat invloed heeft op het uithoudingsvermogen van de MotorAvonturist. Toch blijft het vaak ook een persoonlijk verhaal. Mocht je nog aanvullingen hebben, dan zijn die zeker welkom.

9 Comments
  1. Avatar May 26, 2015 | Reply
  2. Avatar
    Erwin
    May 26, 2015 | Reply
  3. Avatar May 26, 2015 | Reply
  4. Avatar May 27, 2015 | Reply
  5. Avatar
    Mark
    May 29, 2015 | Reply
  6. Avatar
    Peter
    May 29, 2015 | Reply
  7. Avatar
    Rob
    May 30, 2015 | Reply
  8. Avatar
    Bart
    June 7, 2015 | Reply
  9. Avatar
    Jean Le Belge
    July 2, 2015 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Trans Euro Trail (TET) – Update!

Waar we eerder al gesproken hebben over de Trans Euro Trail...

Bucketlist – Transfăgărășan route

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...