Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde MotorAvonturist treffen; een nacht kamperen in de Belgische Ardenne. Nu hebben we al een aantal keren gekampeerd in de winter, maar deze meeting gaat de boeken in als ons koudste kramperen tot nu toe. Domien zijn thermometer toonde -4,7ºC bij het slapen gaan. Gelukkig was het goed toeven rond het kampvuur, waar ik met Domien een stoofpot kookte in mijn Russische Kazan. Verhalen gaan rond over verre reizen en motorproblemen, onder het genot van berenburg en bruin bier. Er zijn nieuwe gezichten en oude bekenden, allemaal gek genoeg om met deze vrieskou schouder aan schouder zo dicht mogelijk bij het vuur te zitten.

Wanneer ik ‘s avonds mijn tent in ga om mijn zaklamp te pakken, ontdek ik dat mijn luchtbed leeg is en er een scheurtje zit op een naad. Hij is lek, mijn ouwe trouwe matras die ik 6 jaar geleden kocht tijdens een tweetakt rit naar Normandië en de jaren daarna meenam op wereldreis, vol vlekken van die ene nacht zweten in Cambodja en zonder drogen in mijn roltas te stoppen. Hij kon bijna praten de eerstvolgende keer dat ik hem tevoorschijn haalde in Thailand, maar mijn geld raakte op en ik moest nog naar het dure Australië. Met een schuurspons en een flesje alcohol ontsmette ik het beschimmelde decathlon bed, vrezend voor de strenge Australische douane die je hele motorreis uitrusting controleert op grassen en zaadjes.

Opmerkingen dat een matje eigenlijk toch wel beter is qua isolatie vliegen over mijn schouder, terwijl ik de koude luchtstroom uit de naad tegen mijn vinger voel blazen. Op de koude grond slapen is wel erg spartaans. Ik wil nog één nacht samen… Mijn neef Lodi die mee is geeft mij een plakker. Het warme wc hok is mijn operatiezaal. De scheur zit is zo’n 2cm lang en zit precies op een naad. Na een half uur de lijm laten drogen, kermt mijn oude gare luchtpompje het uit en blaast mijn bed op. Ik ga weer bij het kampvuur zitten, even later rits ik mijn tent open en zie een zacht luchtbed. Maar ik geef niet op. Jasper zijn homemade tooltube gaat open en tovert een zijn bandenplak set tevoorschijn, inclusief ontvetter en een lange rol bandenplakrubber. We plakken een grote lap op de naad. We gaan weer drinken bij het vuur, het is middernacht en kijken onze ogen uit naar de sterrenhemel.

Ongeduldig check ik tussendoor de plakker. Ik hoor gesis; een tweede naad is gaan scheuren, zucht… Maar we geven niet op, terwijl de berenburg de benen doet wankelen gaan we terug naar het verwarmde wc hok. Met grootse precisie opereren we lamlendig de tweede scheur, ook op een naad. Ik wil geen herrie meer te maken in de late uren en blaas het bed zelf op, angstig kruip ik in mijn slaapzak en verzamel alle hoop. Ik sluit mijn ogen, fingers crossed. Als ik ze weer open doe is het vroeg in de ochtend en staat mijn blaas op knappen. Maar ik lig, wonder boven wonder, op een hard luchtbed.

IMG_20181103_192907

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
IMG_20180714_073521
Reizen: Haute-Vienne (F)

Na enkele moeilijke maanden werd het tijd om de batterijen even terug...

colledellassietta_01
Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

ElspethBeard
Elspeth Beard – Riding into History

In dit korte filmpje spreekt de Britse dame Elspeth over haar...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
xl350_carburetor_before_ultrasonic_cleaning-768x1024
How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

howto_banden_herstellen_11
How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
honda_xl350r_review_09.jpg
Honda XL350R: Review na 1.000 kilometer

Ondertussen staat er 1000 kilometer extra op de klok van de...

Tutoro01
Tutoro chain oiler na 100k kilometers

Dingen waar ik doorgaans gelukkig van kan worden zijn de dingen...

Foto6
Product Review: Hippo Hands

Deze review werd geschreven door lezer Rik Noorman. Na het besluit...

IMG_20181103_192907
Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Herfsttreffen_2018
Herst treffen 3-4 november – Informatie

Nu de bladeren stilaan hun tijdelijke woonplaats verlaten en de zomer...

Herfsttreffen_2018
Herfst treffen 3-4 november

Tijdens het weekend van 3-4 november organiseren we met een aantal...

wintertreffen_eastermar_header
Tweede MotorAvonturist wintertreffen: impressie

Het hoogtepunt van de winter is voorbij gevlogen. Na het uiterste...

IMG_20180402_152345.jpg
Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

xl350r_01
Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

poll_03
Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Royal_enfield_Bullet_350_21
Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...