Winter is coming…

Winter_coming-3

De zomer duurt nog enkele weken, maar deze jongen zit in gedachten al helemaal bij zijn favoriete motorseizoen: Heer en Koning Winter! Uiteraard hou ik er van om in de zomer heerlijk op prachtige kronkelende wegen, of uitdagende bergachtige offroadpaden te scheuren. Maar eens deze avonturen in het verleden liggen, en het kwik zijn positiviteit verliest, komt er een vreemde drang en honger naar heraldische winteravonturen in mij naar boven. Dan begint het stille verlangen naar het witte goud, de stille natuur en de glinsterende ochtendrijp op mijn winterslaapzak. Zo begint het elk jaar steevast te kriebelen bij het einde van de zomer, en begint voor mij pas de echte voorpret. Winter is coming, what am I gonna do?

Dit jaar zijn mijn pijlen gericht op een ver wintertreffen. Welk treffen het precies wordt is nog niet zeker, maar één ding is zeker: er moet sneeuwzekerheid zijn. Oostenrijk, Oost-Duitsland of Tjechië liggen het meest voor de hand. Welk treffen het wordt kan je op het laatste moment nog kiezen, afhankelijk van het weer (lees: hoe kouder en meer sneeuw, hoe beter). Maar de voorbereidingen, daar kan en moet ik al op voorhand aan beginnen. Want zonder zijspan op een gewone allroad bergpassen rijden in putje winter, dat gaat zonder aanpassingen niet echt lukken.

Eerst en vooral wil ik zelf sneeuwkettingen gaan maken. Sneeuwkettingen voor motorfietsen bestaan nauwelijks en als je ze al vindt, zijn ze perperduur. Maar in mijn eeuwige zoektocht naar winteravonturen heb ik mij alvast laten inspireren door een Nieuw-Zeelandse motoravonturist, die gewoon zelf van sneeuwkettingen voor auto’s een aangepaste versie voor zijn motor maakt. Op basis daarvan ga ik kettingen voor mijn Transalp maken. Een uitgebreide how-to zal je uiteraard hier kunnen lezen binnenkort.

Verder zijn er natuurlijk nog heel veel aanpassingen mogelijk die je goedkoop en makkelijk zelf kan maken. Zo kan je zelf een verwarmde vest op 12v maken. Of handvatverwarming installeren. Jezelf zo goed mogelijk uit de rijwind zetten is eigenlijk de basis voor alle aanpassingen die je gaat doen. Handvatverwarming zonder handkappen bijvoorbeeld is nutteloos.

Maar daar houdt het niet bij op. Ik wil graag nog een stap verder gaan, en ook een systeem met ski’s gaan installeren op de motor. Mijn inspiratie hiervoor komt van het Altes Elefantentreffen 2012, waar ik een Transalp met ski’s zag en uitgebreid heb gefotografeerd. Er zijn verschillende soorten ontwerpen mogelijk. Je kan kiezen voor een uitklapbare versie, met motorschokdempers, maar evengoed met oude schokdempers van een auto kan je aan de slag. Je kan oude ski’s kopen, maar je kan evengoed zelf ski’s maken. Mijn plannen en ideeën hiervoor moeten nog rijpen. Informatie verzamelen en honderden zoekacties op google horen allemaal bij de voorpret.. Ik meen alleszins dat je met zo een systeem tegen respectabele snelheden alpenpassen kan gaan rijden in de winter.

 

Eens ik daar mee klaar ben is het uitkijken naar het geschikte treffen. En hopen op stevige winterprikken thuis natuurlijk. Dan kan ik de uitrusting op de transalp op voorhand al eens testen. Bij het vallen van de eerste sneeuw maakt mijn hart dan ook een vreugdesprongetje. Het wordt dan een luxe keuze waarmee ik het veld intrek, want ook met de Hercules is sneeuw een waar festijn, en daar hoort vallen natuurlijk ook bij…

En toch willen we zelfs nog een stapje verdergaan. We willen al deze kennis en plezierige verhalen delen, en winterrijden voor iedereen toegankelijk maken. Daarom zijn we momenteel ook de mogelijkheden aan het bekijken voor een MotorAvonturist-Wintermeeting! Hou je alvast klaar, winter is coming…

Winter_coming-4

One Comment
  1. Avatar
    luwe
    February 21, 2015 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Bucketlist – Transfăgărășan route

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten...

Reizen: Haute-Vienne (F)

Na enkele moeilijke maanden werd het tijd om de batterijen even terug...

Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...