Royal Enfield Himalayan – nu ook verkrijgbaar in Benelux

himalayan_01

In 2016 kwam de oudste motorfietsen producent ter wereld plots met een verrassing voor de boeg. Na decennia lang oude getrouwe Bullets te produceren, kwamen ze plots met een adventure bike op de proppen: de Royal Enfield Himalayan. Een stijlbreuk met het verleden, die India in twee kampen verdeelde. Het ene kamp vond het een geweldige ontwikkeling, het andere kamp vreesde de ondergang van het motorfietsen icoon.

Aanvankelijk leek het laatste kamp de overhand te gaan halen. De eerste reeks Himalayans uit 2016 waren – om het even eufimistisch uit te drukken – nogal van bedenkelijke kwaliteit. Old is gold werd overspoeld van de garantieclaims en rechtzaken. Gebroken frames, voorvorken die afscheurden… Het leek een beetje op de SAW-reeks voor motoren. Om die reden werd de Himalayan dan ook niet geëxporteerd en bleef hij voorlopig enkel bestemd voor de arme Indiërs die nog veel armer werden door alle onderhouds- en reperatiekosten.

Twee jaar later claimt Royal Enfield dat alle vroegere issues betreffende de Himalayan zijn opgelost. Alle kinderziektes werden onder hande genomen en heel wat componenten zouden vervangen zijn door componenten van een betere kwaliteit. Ze zijn zo zeker van hun stuk dat je hem nu zelfs in Europa kan aanschaffen, als je een dealer van Royal Enfield in je buurt kan terugvinden.

De vormgeving is gewaagd maar wel geslaagd. Met een zithoogte van slechts 80 cm is deze Himalayan ook toegankelijk voor de meeste rijders. Ben je nogal aan de windscherende kant, kan hij misschien wel wat klein worden. Het dashboard is netjes vormgegeven en geeft heel wat informatie weer. Snelheid, toerental en brandstofmeter zijn analoog. Digitaal heb je dan nog een tripmeter, temperatuurmeter, versnellingsindicator en een klokje. Er zit zelfs een digitaal kompas op, voor wanneer je het noorden kwijt bent.

himalayan_09

Al bij al krijg je wel een mooie fiets voor een goedkoop prijsje. Je kan hem al kopen voor 4.999,00 euro in Nederland en 4.499,00 euro in België. Vuile handen niet inbegrepen. Een aankoop voor de durvers. Een testrit werd aangevraagd bij de importeur en zal binnenkort op de site verschijnen.

himalayan_02

Specificaties

Motor: 4-takt, luchtgekoelde ééncilinder, injectie

Cilinderinhoud: 411 cc

Vermogen: 24.5 pk @ 6500 rpm

Koppel: 32 Nm @ 4250 rpm

Versnellingsbak: 5 versnelling, natte plaat koppeling

Voorvering: telescopisch, 41mm, 200 mm veerweg

Achtervering: monoshock, 180 mm  veerweg

Wielbasis: 1465 mm

Grondspeling: 220 mm

Lengte: 2190 mm

Breedte: 840 mm

Hoogte: 1360 mm

Zithoogte: 800 mm

Gewicht: 191 kg

Tankinhoud: 15 liter

Voorband: 90/90 – 21″

Achterband: 120/90 – 17″

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Trans Euro Trail (TET) – Update!

Waar we eerder al gesproken hebben over de Trans Euro Trail...

Bucketlist – Transfăgărășan route

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...