NXT Motors

NXT Motorcycles OneAl jaren volg ik de ontwikkeling van elektrische motorfietsen op de voet. Over waarom we binnenkort allemaal gaan rondzoemen en wat daar nu zo leuk aan gaat zijn volgt binnenkort een uitgebreide post. Ondertussen kan je alvast op de trein der pioniers springen en mede-eigenaar worden van een elektrisch Nederlands motorfietsenmerk!

Bedrijfjes die geld hebben geroken met de ontwikkeling van elektrische motorfietsen schieten als paddestoelen uit de grond. Niet zelden denken ze ook eindelijk de ideale fiets te hebben uitgevonden waar net iedereen zit op te wachten. Ze hebben alleszins allemaal één ding gemeen: een oerslechte marketingmachine. Misschien heb je Zero Motorcycles of Brammo al eens horen voorbij waaien, maar een advertentie heb je vast nog niet gezien.

Deze keer is mijn oog gevallen op een nieuwe start-up: NXT Motors. Het business concept is geweldig: je wil de motorfietsmarkt met enkele knappe zakenkoppen en een revolutionair idee veranderen. Je hebt alleen geld te kort, dus start je een crowdfunding campagne waarin iedereen een gift kan doen in ruil voor aandelen. Vanaf 20 euro krijg je netjes een officieel eigendomscertificaat door de notaris opgesteld. Eens het bedrijf over enkele jaren duizenden motorfietsen gaat verkopen, zit je lekker op aandelen die een tiental keer meer waard zijn en kan je op straat in je Armani motorpak schreeuwen: “ik ben een mede-eigenaar van dat motormerk”!

NXT_02

NXT Motors belooft een aanzienlijk deel van het budget te voorzien voor marketing. Misschien ligt daar wel de sleutel van hun succes. De andere elektrische motorfietsmerken schieten in mijn ogen hierin ongelooflijk tekort.

Of het allemaal zo een vaart zal lopen is nog maar de vraag. Ook deze keer wordt immers weer de kaart van de performance getrokken: in drie seconden 100km/u, topsnelheid van meer dan 200 km/u, … Wie zit daar eigenlijk op te wachten? Dit zal de fiets weer onmogelijk duur maken en de actieradius zal waarschijnlijk weer op een rondje rond de kerk liggen. Bovendien lag er voorlopig nog niet veel meer dan een tekening op tafel. Er werd 100.000 euro gezocht via de crowdfunding. Veel daarvan zal naar het netjes in detail uitwerken van de motor gaan. Dan is de productie nog niet begonnen en de reclamecampagne…

Eerlijk gezegd stond ik er vrij sceptisch tegenover. Dit mede doordat het ingezamelde bedrag heel traag omhoog ging. Maar kijk, enkele dagen voor de deadline (1 september) is het benodigde bedrag verzameld! Dit doet mijn hoop toch wat toenemen dat mijn voorzichtigheid onterecht was en er toch hoop is voor NXT Motors. Op de EICMA in Milaan in november 2016 zal hij worden voorgesteld aan het grote publiek. Wordt vervolgd…

Meer informatie op de website van NXT en op de crowdfundingpagina.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Paalkamperen Oeverlanden Hollands Diep

Afgelopen weekend gingen we nog eens paalkamperen bij de Oeverlanden van...

Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het...

Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Opzouten! Bescherm je motor tegen de pekel!

Dit jaar helaas geen wintermeeting voor de Motoravonturisten! Normaal zijn we...

How to: onderdelen ontroesten met elektrolyse

Je kan makkelijk je roestige onderdelen van je oldtimer zelf ontroesten...

Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Paul haalt verhaal
Boekrecensie: Paul haalt verhaal

Een boekrecensie over het boek Paul haalt verhaal van Paul Weekers....

Husqvarna Norden 901 op komst

Husqvarna, de gekende producent van crossmotoren, is al enkele jaren bezig met...

Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

AFGELAST! Tour des Oeufs 2020, paasweekend!

In verband met het Coronavirus is de locatie tijdens pasen nog...

Terugblik: Motoravonturist wintertreffen 2020

Alweer een week geleden. Wat gaat de tijd toch snel. Iedereen...

Motoravonturist Wintertreffen 2020

Het is weer bijna februari en onze trouwe avonturisten weten wat...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...