Iron Butt Association – Lange afstand rijden voor gevorderden

MileEater_cert

The world is our playground. Dat is de slogan van de Iron Butt Association, een organisatie uit de Verenigde Staten die zich met veel toewijding inzet om op een veilige manier ‘long distance’ motorrijden te promoten. Hoewel ze uit de Verenigde Staten afkomstig zijn, zijn er ‘chapters’ over de hele wereld die ondertussen meer dan 60.000 leden hebben.

Long Distance betekent dus over een korte periode lange afstanden afleggen. En dat mag je in dit geval vrij letterlijk nemen. Om lid te worden van de club moet je een van de gecertificeerde ritten met succes afwerken. De ‘makkelijkste’ rit bestaat uit het afleggen van een afstand van minstens 1.600 kilometer in maximaal 24 uur. De Iron Butt Association heeft ondertussen een gigantisch scala van gecertificeerde ritten in het gamma, waarvan de bekendste de Iron Butt Rally is. In deze tweejaarlijkse rally in de Verenigde Staten moeten de deelnemers maar liefst 11.000 mijl (dat is 17.700 kilometer) afleggen in 11 dagen. Deelnemers worden geloot uit de leden van de organisatie.

Doordat de ritten nogal extreem zijn, is er nogal wat verdeeldheid over het Iron Butt gebeuren. Je hebt veel mensen die het fantastisch vinden en dromen om een rit te voltooien. Anderzijds heb je ook heel wat mensen die het gebeuren allemaal nogal onverantwoord vinden. Is het wel allemaal nog veilig om zo lang in het zadel te zitten? Er is een fijne lijn tussen heldendom en idiotisme. Nadat enkele leden sneuvelden, werd er werk gemaakt van een aantal richtlijnen. Om een groot deel van de kritiek weg te werken werd door de organisatie het Archive of Wisdom ontwikkeld. Daarin worden alle ervaringen van de meest extreme long distance rijders en ritten in de wereld verzameld. Vooral ook alle valkuilen en gevaren worden er uitgebreid in beschreven en er wordt van de leden ook verwacht dat ze deze richtlijnen volgen.

Gecertificeerde ritten

Er is een hele waslijst aan gecertificeerde ritten. Wil je een rit volbrengen, moet je je grondig voorbereiden. Alle stops en de hele route moet uitgebreid gedocumenteerd worden aan de hand van getuigen, tankbonnetjes, etc… Je hele dossiertje stuur je op naar de Ustated Nights en na een grondige review van je gegevens (en het betalen van een commissie uiteraard) krijg je al dan niet een certificaat voor je rit. De bekendste ritten zijn:

  • Saddle Sore: 1.000 mijl (1.600 kilometer) in 24 uur tijd
  • Bun Burner 1500: 1.500 mijl (2.400 kilometer) in 36 uur tijd
  • Bun Burner 1500 Gold: 1.500 mijl (2.400 kilometer) in 24 uur tijd
  • Iron Butt rally: 11.000 mijl (17.700 kilometer) in 11 dagen tijd
  • 100K club: 100.000 mijl (161.000 kilometer) in 1 jaar tijd
  • Alpenbutt Rally: 6-daagse wedstrijd in de Alpen

Een volledig overzicht van alle mogelijkheden kan je terugvinden in hun ‘big list‘.

Iron Butt Rally

De Iron Butt rally wordt elke twee jaar georganiseerd in de Verenigde Staten. Het is geen race, maar een wedstrijd waarbij je onderweg punten kan verzamelen. Wedstrijdpunten kan je verzamelen door bepaalde checkpoints op een bepaald tijdstip aan te doen, tracking bewijzen te verzamelen, rustpunten te bewijzen en bonuslocaties aan te doen. Wie op het einde het meeste punten verzameld heeft, wint de rally. Onderstaande foto illustreert de route van de winnaar uit 2009.

iron-butt-2009-winning-route

Je hoeft dus niet noodzakelijk het hoogste aantal kilometers gereden te hebben of het langste in het zadel gezeten te hebben om de rally te winnen. De winnaar krijgt eeuwige roem op de website en wordt opgenomen in de statistieken. Er zijn dan ook uitgebreide statistieken beschikbaar van alle vorige edities.

Iron Butt European Tour

 iba_european_rally

De laatste jaren worden er ook in Europa uithoudingsritten en rallies georganiseerd. Naast de Alpenbutt Rally gaat dit jaar ook de derde Iron Butt European Tour door. De afdeling in Zweden zal deze derde editie organiseren. De rally gaat om de twee jaar door.

De rally duurt zo een 72 uur of dus drie volle dagen. De start en finish zijn op dezelfde plaats in Zweden, niet ver van het hoofdkwartier van Husqvarna. De rally gaat door van 8 tot 12 augustus 2018. Voor deelname ben je 180 euro kwijt. Daarvoor krijg je wel een tshirt, het roadbook, slapeloosheid, prijzen als je het podium haalt en het startbuffet. Meer informatie voor zij die zich geroepen voelen kan je hier terugvinden. Sleep is overrated.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
IMG_20180714_073521
Reizen: Haute-Vienne (F)

Na enkele moeilijke maanden werd het tijd om de batterijen even terug...

colledellassietta_01
Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

ElspethBeard
Elspeth Beard – Riding into History

In dit korte filmpje spreekt de Britse dame Elspeth over haar...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
xl350_carburetor_before_ultrasonic_cleaning-768x1024
How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

howto_banden_herstellen_11
How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
honda_xl350r_review_09.jpg
Honda XL350R: Review na 1.000 kilometer

Ondertussen staat er 1000 kilometer extra op de klok van de...

Tutoro01
Tutoro chain oiler na 100k kilometers

Dingen waar ik doorgaans gelukkig van kan worden zijn de dingen...

Foto6
Product Review: Hippo Hands

Deze review werd geschreven door lezer Rik Noorman. Na het besluit...

IMG_20181103_192907
Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Herfsttreffen_2018
Herst treffen 3-4 november – Informatie

Nu de bladeren stilaan hun tijdelijke woonplaats verlaten en de zomer...

Herfsttreffen_2018
Herfst treffen 3-4 november

Tijdens het weekend van 3-4 november organiseren we met een aantal...

wintertreffen_eastermar_header
Tweede MotorAvonturist wintertreffen: impressie

Het hoogtepunt van de winter is voorbij gevlogen. Na het uiterste...

IMG_20180402_152345.jpg
Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

xl350r_01
Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

poll_03
Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Royal_enfield_Bullet_350_21
Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...