Iron Butt Association – Lange afstand rijden voor gevorderden

MileEater_cert

The world is our playground. Dat is de slogan van de Iron Butt Association, een organisatie uit de Verenigde Staten die zich met veel toewijding inzet om op een veilige manier ‘long distance’ motorrijden te promoten. Hoewel ze uit de Verenigde Staten afkomstig zijn, zijn er ‘chapters’ over de hele wereld die ondertussen meer dan 60.000 leden hebben.

Long Distance betekent dus over een korte periode lange afstanden afleggen. En dat mag je in dit geval vrij letterlijk nemen. Om lid te worden van de club moet je een van de gecertificeerde ritten met succes afwerken. De ‘makkelijkste’ rit bestaat uit het afleggen van een afstand van minstens 1.600 kilometer in maximaal 24 uur. De Iron Butt Association heeft ondertussen een gigantisch scala van gecertificeerde ritten in het gamma, waarvan de bekendste de Iron Butt Rally is. In deze tweejaarlijkse rally in de Verenigde Staten moeten de deelnemers maar liefst 11.000 mijl (dat is 17.700 kilometer) afleggen in 11 dagen. Deelnemers worden geloot uit de leden van de organisatie.

Doordat de ritten nogal extreem zijn, is er nogal wat verdeeldheid over het Iron Butt gebeuren. Je hebt veel mensen die het fantastisch vinden en dromen om een rit te voltooien. Anderzijds heb je ook heel wat mensen die het gebeuren allemaal nogal onverantwoord vinden. Is het wel allemaal nog veilig om zo lang in het zadel te zitten? Er is een fijne lijn tussen heldendom en idiotisme. Nadat enkele leden sneuvelden, werd er werk gemaakt van een aantal richtlijnen. Om een groot deel van de kritiek weg te werken werd door de organisatie het Archive of Wisdom ontwikkeld. Daarin worden alle ervaringen van de meest extreme long distance rijders en ritten in de wereld verzameld. Vooral ook alle valkuilen en gevaren worden er uitgebreid in beschreven en er wordt van de leden ook verwacht dat ze deze richtlijnen volgen.

Gecertificeerde ritten

Er is een hele waslijst aan gecertificeerde ritten. Wil je een rit volbrengen, moet je je grondig voorbereiden. Alle stops en de hele route moet uitgebreid gedocumenteerd worden aan de hand van getuigen, tankbonnetjes, etc… Je hele dossiertje stuur je op naar de Ustated Nights en na een grondige review van je gegevens (en het betalen van een commissie uiteraard) krijg je al dan niet een certificaat voor je rit. De bekendste ritten zijn:

  • Saddle Sore: 1.000 mijl (1.600 kilometer) in 24 uur tijd
  • Bun Burner 1500: 1.500 mijl (2.400 kilometer) in 36 uur tijd
  • Bun Burner 1500 Gold: 1.500 mijl (2.400 kilometer) in 24 uur tijd
  • Iron Butt rally: 11.000 mijl (17.700 kilometer) in 11 dagen tijd
  • 100K club: 100.000 mijl (161.000 kilometer) in 1 jaar tijd
  • Alpenbutt Rally: 6-daagse wedstrijd in de Alpen

Een volledig overzicht van alle mogelijkheden kan je terugvinden in hun ‘big list‘.

Iron Butt Rally

De Iron Butt rally wordt elke twee jaar georganiseerd in de Verenigde Staten. Het is geen race, maar een wedstrijd waarbij je onderweg punten kan verzamelen. Wedstrijdpunten kan je verzamelen door bepaalde checkpoints op een bepaald tijdstip aan te doen, tracking bewijzen te verzamelen, rustpunten te bewijzen en bonuslocaties aan te doen. Wie op het einde het meeste punten verzameld heeft, wint de rally. Onderstaande foto illustreert de route van de winnaar uit 2009.

iron-butt-2009-winning-route

Je hoeft dus niet noodzakelijk het hoogste aantal kilometers gereden te hebben of het langste in het zadel gezeten te hebben om de rally te winnen. De winnaar krijgt eeuwige roem op de website en wordt opgenomen in de statistieken. Er zijn dan ook uitgebreide statistieken beschikbaar van alle vorige edities.

Iron Butt European Tour

 iba_european_rally

De laatste jaren worden er ook in Europa uithoudingsritten en rallies georganiseerd. Naast de Alpenbutt Rally gaat dit jaar ook de derde Iron Butt European Tour door. De afdeling in Zweden zal deze derde editie organiseren. De rally gaat om de twee jaar door.

De rally duurt zo een 72 uur of dus drie volle dagen. De start en finish zijn op dezelfde plaats in Zweden, niet ver van het hoofdkwartier van Husqvarna. De rally gaat door van 8 tot 12 augustus 2018. Voor deelname ben je 180 euro kwijt. Daarvoor krijg je wel een tshirt, het roadbook, slapeloosheid, prijzen als je het podium haalt en het startbuffet. Meer informatie voor zij die zich geroepen voelen kan je hier terugvinden. Sleep is overrated.

One Comment
  1. Avatar
    Gert Huttema
    June 12, 2019 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Trans Euro Trail (TET) – Update!

Waar we eerder al gesproken hebben over de Trans Euro Trail...

Bucketlist – Transfăgărășan route

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...