How to motorcycle anno 2018: het jaar van de lichte allroad

Je mailbox wordt overspoeld met alweer een nieuwe Secret Santa. Sinterklaas heeft de aftocht geblazen en de buurman hangt opnieuw meer knipperende ledjes in zijn tuin dan vorig jaar. 2017 loopt onmiskenbaar tegen zijn vervaldatum aan. 2018 staat de popelen om binnen te komen. Wat zal het jaar brengen voor de motoravonturist?

We zien al enkele jaren een positieve evolutie. De Grote meneer Meer die de plak zwaaide bij het management van de constructeurs zorgde de eerste vijftien jaar van het millennium voor een enorme toename aan paardenkrachten en cilinderinhouden. Tot onder andere Europa voluit koos voor het omstreden trapsgewijze rijbewijs. Plots was er weer vraag naar minder. 

Ondertussen hebben alle constructeurs opnieuw een heel gamma aan motoren tussen de 250 en de 500 cc. Daardoor komen er ook opnieuw lichte allroads en offroad-gerichte motorfietsen. Een evolutie waar we alleen maar heel erg blij om kunnen zijn. Wij weten immers beter als geen ander dat je geen zware 1200 cc crossover nodig hebt om de wereld rond te gaan.

Honda’s nieuwe Africa Twin die in 2016 geïntroduceerd werd zorgde voor een nieuwe aardbeving in Motorland. Hij werd immens populair, waardoor de hele hype voor nieuwe avontuurlijke motorfietsen werd aangezwengeld. Andere constructeurs konden niet achterblijven en trachtten op te boksen tegen de nieuwe standaard.

In 2018 zien we vooral de middenklasse avontuurlijke motorfietsen geboren worden. BMW komt met een twee heel nieuwe GS-en: de F750GS en de F850GS. Beide zijn voorzien van een nagelnieuw parelleltwin motorblok en werden uitgerust met een nieuw frame en nieuwe vering. De F850GS zal het vooral tegen de Africa Twin moeten gaan opnemen, de F750Gs zal zich meer als middenklasser in de markt zetten.

Ook bij KTM heeft Stephan Pierer – CEO van KTM – bevestigd dat er een KTM 790 adventure aankomt. Deze zal ook voorzien zijn van een paralleltwin en zal de strijd moeten aangaan met de F850GS. Wie aan het langste eind zal trekken zal vooral afhangen van de prijs van beide motorfietsen.

Triumph komt met een heel vernieuwde Tiger800. Zeker de Tiger 800XC is een nette offroad gerichte motorfiets.

Ook Honda zou werken aan een lichtere versie van de Africa Twin, tenminste als we de Africa Twin projectleider Kenji Morita mogen geloven. Hij zegt er wel meteen duidelijk bij dat er een nieuw blok zal ontwikkeld worden, maar dat ze daar op dit moment nog niet aan bezig zijn.

Met de nieuwe Euro5 normen die vanaf 2020 van kracht zullen gaan, worden het interessante tijden. Veel constructeurs zijn volop aan het werken aan nieuwe motoren die de markt van de avontuurlijke motorfietsen – licht en zwaar – zullen moeten proberen overnemen. De herfst van 2019 wordt dus zeker de moeite om naar uit te kijken, voor wat belangrijke aankondigingen betreft.

Wij rijden dus zeker met een positief gevoel 2018 binnen! Laat de modder, het bos en de gravel maar al komen. Fijn eindejaar!

De nieuwe KTM 790 adventure

De nieuwe KTM 790 adventure

BMW_F850GS

De nieuwe BMW F850GS

Tiger-800-XC

De nieuwe Triumph Tiger 800XC

3 Comments
  1. Avatar
    Coen
    December 13, 2017 | Reply
  2. Avatar
    Gert
    December 16, 2017 | Reply
  3. Avatar
    Andre
    December 23, 2017 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Bucketlist – Transfăgărășan route

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten...

Reizen: Haute-Vienne (F)

Na enkele moeilijke maanden werd het tijd om de batterijen even terug...

Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...