Hoe je motorfiets inbrengen in de belastingen (België) – fiscaliteit voor dummies

fiscaliteit

Toegegeven, het is niet meteen het meest avontuurlijke onderwerp. Maar je kan wel een aardig centje terugtrekken van vadertje staat als je je nieuwe motor inbrengt als beroepskost. En dat kan dan weer het verschil maken of je die nieuwe Africa Twin wel zou kopen of niet. Nu het nieuwe jaar er is en er met saloncondities rond je oren wordt gegooid,  is het misschien wel het ideale moment. Wij proberen een licht te laten schijnen over het fiscale kluwen.

Anders dan een auto, is een motorfiets 100% aftrekbaar van de belastingen. Dat wil dus zeggen dat je de hele aankoopprijs van je motorfiets kan afschrijven, maar ook alle toebehoren zoals motorkledij, helm, accessoires, oordopjes, brandstof, onderhoudskosten, verzekering, verkeersbelasting enz.

Je kan kiezen tussen een forfait van 0,15 euro per afgelegde kilometer, of je kan er voor kiezen om je werkelijke kosten te gaan bewijzen. Dat laatste is bijna altijd het meest interessant, aangezien motorrijden wel wat meer kost dan 15 cent per kilometer, als je alles meetelt.

Let op, de fiscus gaat er natuurlijk van uit dat jij jouw motorfiets niet alleen gebruikt voor je woon-werkverkeer. Je moet dus een realistische verdeelsleutel nemen. Wanneer je 20.000 kilometer per jaar rijdt, waarvan 15.000 kilometer woon-werk verkeer, kan je dus 75% van de werkelijke kosten ingeven. Maar ook wanneer je 2.000 kilometer per jaar rijdt, waarvan 1.500 kilometer woon-werkverkeer kan je 75% van de werkelijke kosten ingeven. Je hoeft dus niet per sé een knoert van een kilometervreter zijn om je motor te kunnen afschrijven van de belastingen. Hoe meer kilometers je maakt, hoe meer kosten je maakt natuurlijk en die tikken wel aan.

Wees realistisch in je ratio privé/woon-werk verkeer. 98% als ratio nemen wanneer jouw motorfiets je enige voertuig is dat je in je bezit hebt is vragen om belastingcontrole. 100% zal nooit aanvaard worden tenzij je bv. nog een motorfiets hebt en je de motorfiets die je afschrijft effectief enkel voor het werk gebruikt.

Wanneer is het de moeite om je motorfiets in te brengen?

Afhankelijk van wat je loon is, heeft de fiscus een forfait voor jou voorzien om je beroepskosten te dekken. Het is dus de zaak om aan de hand van je werkelijke kosten te bewijzen dat jouw beroepskosten hoger zijn dan de forfaitaire beroepskosten. Het maximumbedrag voor de forfaitaire beroepsonkosten is 4.090 euro. In het slechtste geval (nou ja, dat wil zeggen dat je veel verdient) moet je dus je werkelijke kosten boven de 4.090 euro zien te krijgen. Wanneer je niet boven dat bedrag komt, is het dus niet interessant om je motorfiets af te schrijven.

Afhankelijk van je loon trek je ongeveer de helft van het verschil terug. Wanneer jouw forfaitaire beroepsonkost dus 4.000 euro is, en je bewijst dat jouw werkelijke kost 5.000 euro was, dan ga je ongeveer 500 euro extra terugtrekken van de belastingen.

Hier kan je jouw forfaitaire beroepsonkost berekenen.

De motorfiets inbrengen

Een nieuwe motorfiets schrijf je in principe af over vijf jaar. Een tweedehands motorfiets kan je over drie jaar afschrijven. Motorkledij en helmen schrijf je ook over drie jaar af. Een motorfiets kan zowel lineair als degressief afgeschreven worden.

Lineair afschrijven betekent dat je de aankoopprijs deelt door het aantal jaar dat je gaat afschrijven. Wanneer je nieuwe motorfiets dus 15.000 euro kost, schrijf je elk jaar 3.000 euro af.

Degressief afschrijven betekent dat je verdubbeld gaat afschrijven over de restwaarde. Zo krijg je meer terug de eerste jaren, wanneer je net die grote investering in een nieuwe motorfiets hebt gedaan. Je motorfiets van 15.000 euro ga je het eerste jaar dus voor 40% afschrijven, wat 6.000 euro oplevert. Het tweede jaar schrijf je opnieuw 40% af over de restwaarde (15.000 – 6.000 = 9.000) en levert dit je dus 3.600 euro op. Het derde jaar is de 40% van de restwaarde (15.000 – 6.000 – 3.600 = 5.400 ) maar 2.160 euro meer.

Wanneer het interessanter is van lineair af te schrijven schakel je opnieuw daar naar over. Het derde jaar schrijf je dus 3.000 af, in plaats van de 2.160 euro. Het vierde jaar schrijf je de restwaarde af (15.000 – 6.000 – 3.600 – 3.000 = 2.400). Het laatste jaar is de motorfiets volledig afgeschreven.

lineair-degressief

Onderhoudkosten en jaarlijkse kosten

Ook alle kosten voor onderhoud kan je aftrekken. Hiervoor heb je natuurlijk wel altijd een factuur nodig. Buiten de onderhoudskosten kan je ook alle andere jaarlijkse kosten gaan inbrengen. De verzekeringskosten, jaarlijkse verkeersbelasting, kosten nummerplaat enz. kan je ook allemaal inbrengen.

Motorkledij inbrengen

Niet alleen je stalen ros is volledig aftrekbaar, ook je kledij en je helm. Voor kledij wordt er normaal gezien uitgegaan van een afschrijvingstermijn van drie jaar. De enige voorwaarde is wel dat je beschermende motoruitrusting is gekocht in een motorspeciaalzaak en dat je een factuur hebt met het merk, model en omschrijving van de kledij.

motorfiets-fiscaal

Brandstofkosten inbrengen

Je kan uiteraard ook je brandstofkosten volledig gaan aftrekken. Het is niet verplicht om alle brandstof bonnetjes bij te gaan houden, maar kwaad kan het natuurlijk nooit. Als je kan bewijzen dat je vaak in de buurt van je werk tankt is er bij een eventuele controle nooit een probleem.

Je kan alle tankbeurten netjes bijhouden in een excel of  via een app (FuelLog is een hele goede) en op die manier aan je brandstofkosten komen, of je kan uitgaan van het gemiddelde verbruik van je motor dat je dan vermenigvuldigt met de officiële gemiddelde brandstofprijs van het aanslagjaar. De gemiddelde brandstofprijs voor 2016 is nog niet bekend maar zal je hier terugvinden.

fiscaal-brandstof

Overige beroepsonkosten

Buiten al je motorgerelateerde onkosten kan je het belastingspotje van je beroepsonkosten natuurlijk nog extra verhogen met andere zaken die je nodig hebt om je professionele activiteiten tot een goed einde te brengen. Hier moet je zelf een beetje inschatten wat er mogelijk is.

Iemand die de hele dag met de auto rijdt, kan bijvoorbeeld perfect een dure zonnebril voor het autorijden verantwoorden. Die moet je dan wel weer over verschillende jaren gaan afschrijven.

fiscaal-overige

Schematische voorstelling

Het lijkt allemaal erg ingewikkeld, maar valt eigenlijk best mee. Het komt er gewoon op aan om wat papierwerk het hele jaar door bij te houden. Op het einde van het jaar krijg je dan een mooi centje terug van de fiscus. Om het voor jou allemaal wat makkelijker te maken, hebben wij een excel gemaakt die alles verduidelijkt en die je kan gebruiken om je kosten te bewijzen. De excel zal up-to-date gehouden worden en zal automatisch het bedrag uitrekenen dat je moet invullen onder belastingscode 1258. Hij berekent ook automatisch de voor jou meest voordelige oplossing.

Hier kan je de Excel downloaden.

Voor bijkomende suggesties kunnen jullie ons contacteren.

En dan nu snel naar het motorsalon of je dealer om die droommotor te gaan bestellen!

 

7 Comments
  1. Avatar
    Wouter V.
    January 10, 2017 | Reply
  2. Avatar
    Bruno
    January 10, 2017 | Reply
    • Domien Verberckmoes
      Domien Verberckmoes
      January 11, 2017 | Reply
  3. Avatar
    Jo
    May 3, 2018 | Reply
  4. Avatar
    Erik Evers
    January 14, 2019 | Reply
    • Domien Verberckmoes
      Domien Verberckmoes
      February 12, 2019 | Reply
  5. Avatar
    stef Lutgen
    April 28, 2019 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Trans Euro Trail (TET) – Update!

Waar we eerder al gesproken hebben over de Trans Euro Trail...

Bucketlist – Transfăgărășan route

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...