Hercules: tweetakt met tact

Pinksteren_2013-14

Hercules Logo

Al sinds mijn eerste prille Hercules W2000motorstapjes was ik fan van het oude Duitse motormerk Hercules. En dan vooral van de brute leger crossmotoren met lichte tweetakt Sachs blokjes.  Hercules Fahhrad heeft een rijke geschiedenis. Het bedrijf werd in 1886 als fietsenfabriek opgericht. Vanaf 1903 werden er motorfietsen gebouwd met inbouwmotoren van FN, Fafnir, JAP, Villiers, Moser, ILO, Sachs, Bark, Columbus en Küchen. Tot 1939 betrof het motorfietsen van 73- tot 500 cc, na de oorlog vooral Sachs-tweetakten van 50- tot 250 cc. Vooral in de terreinsporten behaalden Hercules-machines goede resultaten. In 1973 werd een 293cc wankelmotor gebouwd, zonder succes echter.

Eind 2011 beslisten we om het Altes Elefantentreffen in Nürburg met een bezoekje van ons te vereren, en dus was het moment rijp om een van mijn droommotoren tot mij te laten komen.

Het werd uiteindelijk een K125 uit 1972, ooit nog van een medic van het Duitse leger, in absolute wrakstaat. Ik kocht hem voor 550 euro, en had nog twee maanden voor vertrek. Het grote voordeel van deze motoren is dat je ze op een halfuur volledig uit elkaar hebt getrokken. Na enkele honderden euro’s investeringen stond er dan ook een perfecte motor klaar, volledig gerenoveerd op de verf en wat roest na, maar dat is dan ook niet belangrijk. Een Hercules hoort er smerig uit te zien.

Het weekend beloofde een heen en terugtrip van zo een 600 km, ofwel een tiende van wat het beestje de laatste 40 jaar had gereden. Met de tassen vol reserveonderdelen begon ik aan mijn tocht, volledig binnendoor (de topsnelheid ligt rond de 90-100), zwaar bepakt en verwonderende blikken in een dichte, vettige wolk tweetaktrook achter mij latend. Uiteindelijk verliep de rit vrij vlekkeloos, al moesten er wel enkele kleine onderhoudswerken onderweg uitgevoerd worden.

Ondertussen staat er bijna 2000 km bij op het oude tellertje. Het plezier dat ik er mee beleef is onbeschrijfelijk. Bij sneeuwval, of na hevige regen trek ik hem buiten om te gaan crossen in de velden. Bij kampeertrips dicht bij huis bepak ik hem voor een epische rit. Soms is het kleine ding zo zwaar bepakt dat ik hem niet kan loslaten, omdat hij gewoon zou omvallen van het gewicht.

Maar hij blijft het altijd doen, en doet het uitstekend. Het is een ouwe rot die niet kapot te krijgen is. Ik kan iedereen aanraden om er een aan te schaffen, voor ze te duur worden.. Maar weet wel dat eens je er een hebt, je hem nooit meer weg doet!Pinksteren_2013-3

Pinksteren_2013-11

One Comment
  1. Avatar
    Corné konings
    June 26, 2013 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Bucketlist – Transfăgărășan route

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten...

Reizen: Haute-Vienne (F)

Na enkele moeilijke maanden werd het tijd om de batterijen even terug...

Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...