Hercules: tweetakt met tact

Pinksteren_2013-14

Hercules Logo

Al sinds mijn eerste prille Hercules W2000motorstapjes was ik fan van het oude Duitse motormerk Hercules. En dan vooral van de brute leger crossmotoren met lichte tweetakt Sachs blokjes.  Hercules Fahhrad heeft een rijke geschiedenis. Het bedrijf werd in 1886 als fietsenfabriek opgericht. Vanaf 1903 werden er motorfietsen gebouwd met inbouwmotoren van FN, Fafnir, JAP, Villiers, Moser, ILO, Sachs, Bark, Columbus en Küchen. Tot 1939 betrof het motorfietsen van 73- tot 500 cc, na de oorlog vooral Sachs-tweetakten van 50- tot 250 cc. Vooral in de terreinsporten behaalden Hercules-machines goede resultaten. In 1973 werd een 293cc wankelmotor gebouwd, zonder succes echter.

Eind 2011 beslisten we om het Altes Elefantentreffen in Nürburg met een bezoekje van ons te vereren, en dus was het moment rijp om een van mijn droommotoren tot mij te laten komen.

Het werd uiteindelijk een K125 uit 1972, ooit nog van een medic van het Duitse leger, in absolute wrakstaat. Ik kocht hem voor 550 euro, en had nog twee maanden voor vertrek. Het grote voordeel van deze motoren is dat je ze op een halfuur volledig uit elkaar hebt getrokken. Na enkele honderden euro’s investeringen stond er dan ook een perfecte motor klaar, volledig gerenoveerd op de verf en wat roest na, maar dat is dan ook niet belangrijk. Een Hercules hoort er smerig uit te zien.

Het weekend beloofde een heen en terugtrip van zo een 600 km, ofwel een tiende van wat het beestje de laatste 40 jaar had gereden. Met de tassen vol reserveonderdelen begon ik aan mijn tocht, volledig binnendoor (de topsnelheid ligt rond de 90-100), zwaar bepakt en verwonderende blikken in een dichte, vettige wolk tweetaktrook achter mij latend. Uiteindelijk verliep de rit vrij vlekkeloos, al moesten er wel enkele kleine onderhoudswerken onderweg uitgevoerd worden.

Ondertussen staat er bijna 2000 km bij op het oude tellertje. Het plezier dat ik er mee beleef is onbeschrijfelijk. Bij sneeuwval, of na hevige regen trek ik hem buiten om te gaan crossen in de velden. Bij kampeertrips dicht bij huis bepak ik hem voor een epische rit. Soms is het kleine ding zo zwaar bepakt dat ik hem niet kan loslaten, omdat hij gewoon zou omvallen van het gewicht.

Maar hij blijft het altijd doen, en doet het uitstekend. Het is een ouwe rot die niet kapot te krijgen is. Ik kan iedereen aanraden om er een aan te schaffen, voor ze te duur worden.. Maar weet wel dat eens je er een hebt, je hem nooit meer weg doet!Pinksteren_2013-3

Pinksteren_2013-11

One Comment
  1. Corné konings
    June 26, 2013 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
IMG_20180714_073521
Reizen: Haute-Vienne (F)

Na enkele moeilijke maanden werd het tijd om de batterijen even terug...

colledellassietta_01
Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

ElspethBeard
Elspeth Beard – Riding into History

In dit korte filmpje spreekt de Britse dame Elspeth over haar...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
xl350_carburetor_before_ultrasonic_cleaning-768x1024
How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

howto_banden_herstellen_11
How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
honda_xl350r_review_09.jpg
Honda XL350R: Review na 1.000 kilometer

Ondertussen staat er 1000 kilometer extra op de klok van de...

Tutoro01
Tutoro chain oiler na 100k kilometers

Dingen waar ik doorgaans gelukkig van kan worden zijn de dingen...

Foto6
Product Review: Hippo Hands

Deze review werd geschreven door lezer Rik Noorman. Na het besluit...

IMG_20181103_192907
Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Herfsttreffen_2018
Herst treffen 3-4 november – Informatie

Nu de bladeren stilaan hun tijdelijke woonplaats verlaten en de zomer...

Herfsttreffen_2018
Herfst treffen 3-4 november

Tijdens het weekend van 3-4 november organiseren we met een aantal...

wintertreffen_eastermar_header
Tweede MotorAvonturist wintertreffen: impressie

Het hoogtepunt van de winter is voorbij gevlogen. Na het uiterste...

IMG_20180402_152345.jpg
Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

xl350r_01
Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

poll_03
Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Royal_enfield_Bullet_350_21
Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...