BMW G310GS: kleinste allroad van BMW – vanaf 7 oktober bij de dealer

g310gs_04

We hebben er lang op moeten wachten, maar BMW is er nu eindelijk ook met een lichte allroad: De G310GS. Al enkele jaren zien we een positieve evolutie in allroadland. De constructeurs hebben hun wedloop om méér cilinderinhoud en méér vermogen stilaan laten varen, en beseffen nu dat je geen honderd paarden nodig hebt om met plezier op avontuur te kunnen gaan. We danken dan ook voorzichtig Europa een klein beetje daarvoor. De Europese regels voor het motorrijbewijs zijn dan toch ergens goed voor geweest.

Een erg lichte allroad dus. BMW’s Benjamin in de GS-reeks weegt net geen 170 kilogram droog aan de haak. Het motorblok is dezelfde 313cc watergekoelde eencilinder die we al kenden van de G310R. Het blokje perst er 34 paarden uit bij 9500 toeren en 28 Nm koppel bij 7500 toeren. Het verbruik zou volgens BMW rond de 3,33 liter per 100 km moeten liggen (1:30) en de topsnelheid zou de 143 km/u moeten aantikken. Met een tankinhoud van 11 liter zou je dus makkelijk 300 kilometer moeten kunnen rijden alvorens je naarstig naar de pomp op zoek gaat.

De ééncilinder is naar achter gekanteld. Dat zou moeten resulteren in een lager zwaartepunt wat de kleine GS nog wat speelser zou moeten maken. De motorfiets komt er met standaard uitschakelbaar ABS.

Of de G310GS een schot in de roos zal zijn valt nog af te wachten. Je zal alleszins diep in de buidel moeten tasten. In Nederland gaat hij voor 6.894 euro over de toonbank. Reken voor België een 500 euro minder. De prijs is dus niet heel erg concurrentieel als je naar de evenbeelden kijkt bij de andere constructeurs. Voor wat betreft de restwaarde zit je bij BMW dan natuurlijk weer wel goed. De G310GS is trouwens ook de enige motor in het BMW-gamma die niet in Duitsland wordt gemaakt, maar in India.

Vanaf 7 oktober kan je hem bij de dealer gaan bewonderen en kan je een testrit regelen. Wij gaan in ieder geval binnenkort gaan testrijden!

g310gs_02

13 Comments
  1. Avatar
    Ik
    September 22, 2017 | Reply
    • Avatar
      Erik
      September 22, 2017 | Reply
  2. Avatar
    Erik
    September 22, 2017 | Reply
  3. Avatar
    Wilco
    September 22, 2017 | Reply
  4. Avatar
    Arthur
    September 23, 2017 | Reply
  5. Avatar
    Berre
    September 25, 2017 | Reply
  6. Avatar
    Mulder
    September 25, 2017 | Reply
  7. Avatar
    Gert
    September 25, 2017 | Reply
  8. Avatar
    Erik
    September 25, 2017 | Reply
  9. Avatar
    Cor
    September 26, 2017 | Reply
  10. Avatar
    Andre
    September 30, 2017 | Reply
  11. Avatar
    Dirk Peelman
    March 9, 2018 | Reply
  12. Avatar
    Jeroen
    August 17, 2019 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Trans Euro Trail (TET) – Update!

Waar we eerder al gesproken hebben over de Trans Euro Trail...

Bucketlist – Transfăgărășan route

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...