BMW G310GS: kleinste allroad van BMW – vanaf 7 oktober bij de dealer

g310gs_04

We hebben er lang op moeten wachten, maar BMW is er nu eindelijk ook met een lichte allroad: De G310GS. Al enkele jaren zien we een positieve evolutie in allroadland. De constructeurs hebben hun wedloop om méér cilinderinhoud en méér vermogen stilaan laten varen, en beseffen nu dat je geen honderd paarden nodig hebt om met plezier op avontuur te kunnen gaan. We danken dan ook voorzichtig Europa een klein beetje daarvoor. De Europese regels voor het motorrijbewijs zijn dan toch ergens goed voor geweest.

Een erg lichte allroad dus. BMW’s Benjamin in de GS-reeks weegt net geen 170 kilogram droog aan de haak. Het motorblok is dezelfde 313cc watergekoelde eencilinder die we al kenden van de G310R. Het blokje perst er 34 paarden uit bij 9500 toeren en 28 Nm koppel bij 7500 toeren. Het verbruik zou volgens BMW rond de 3,33 liter per 100 km moeten liggen (1:30) en de topsnelheid zou de 143 km/u moeten aantikken. Met een tankinhoud van 11 liter zou je dus makkelijk 300 kilometer moeten kunnen rijden alvorens je naarstig naar de pomp op zoek gaat.

De ééncilinder is naar achter gekanteld. Dat zou moeten resulteren in een lager zwaartepunt wat de kleine GS nog wat speelser zou moeten maken. De motorfiets komt er met standaard uitschakelbaar ABS.

Of de G310GS een schot in de roos zal zijn valt nog af te wachten. Je zal alleszins diep in de buidel moeten tasten. In Nederland gaat hij voor 6.894 euro over de toonbank. Reken voor België een 500 euro minder. De prijs is dus niet heel erg concurrentieel als je naar de evenbeelden kijkt bij de andere constructeurs. Voor wat betreft de restwaarde zit je bij BMW dan natuurlijk weer wel goed. De G310GS is trouwens ook de enige motor in het BMW-gamma die niet in Duitsland wordt gemaakt, maar in India.

Vanaf 7 oktober kan je hem bij de dealer gaan bewonderen en kan je een testrit regelen. Wij gaan in ieder geval binnenkort gaan testrijden!

g310gs_02

12 Comments
  1. Ik
    September 22, 2017 | Reply
    • Erik
      September 22, 2017 | Reply
  2. Erik
    September 22, 2017 | Reply
  3. Wilco
    September 22, 2017 | Reply
  4. Arthur
    September 23, 2017 | Reply
  5. Berre
    September 25, 2017 | Reply
  6. Mulder
    September 25, 2017 | Reply
  7. Gert
    September 25, 2017 | Reply
  8. Erik
    September 25, 2017 | Reply
  9. Cor
    September 26, 2017 | Reply
  10. Andre
    September 30, 2017 | Reply
  11. Dirk Peelman
    March 9, 2018 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
IMG_20180714_073521
Reizen: Haute-Vienne (F)

Na enkele moeilijke maanden werd het tijd om de batterijen even terug...

colledellassietta_01
Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

ElspethBeard
Elspeth Beard – Riding into History

In dit korte filmpje spreekt de Britse dame Elspeth over haar...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
xl350_carburetor_before_ultrasonic_cleaning-768x1024
How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

howto_banden_herstellen_11
How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
honda_xl350r_review_09.jpg
Honda XL350R: Review na 1.000 kilometer

Ondertussen staat er 1000 kilometer extra op de klok van de...

Tutoro01
Tutoro chain oiler na 100k kilometers

Dingen waar ik doorgaans gelukkig van kan worden zijn de dingen...

Foto6
Product Review: Hippo Hands

Deze review werd geschreven door lezer Rik Noorman. Na het besluit...

wintertreffen_eastermar_header
Tweede MotorAvonturist wintertreffen: impressie

Het hoogtepunt van de winter is voorbij gevlogen. Na het uiterste...

MA_wintertreffen_header_2018
Nog een week tot het tweede MotorAvonturist wintertreffen!

Nog maar één week… …en dan worden we wakker in ons...

MA_wintertreffen_header_2018
Tweede MotorAvonturist wintertreffen 10-11 februari 2018

Nu de eerste sneeuw en koude door de lage landen getrokken...

Discover_Overland_1
DISCOVER OVERLAND – 22/24 september – Ulicoten

Discover Overland is een kampeerweekend vol reisinspiratie, presentaties en workshops voor...

IMG_20180402_152345.jpg
Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

xl350r_01
Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

poll_03
Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Royal_enfield_Bullet_350_21
Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...