Yamaha Ryoku, hoe het verder ging…

Even een klein stukje terug in de tijd, naar december 2011… Vanuit het niets presenteert Yamaha op de Motorsalon van Tokyo de XTW250 Ryoku. Vriend en vijand zijn verrast door het opvallende design en het unieke concept en iedereen heeft er een mening over.

Sta mij toe je geheugen op te frissen. De Ryoku werd ontwikkeld voor de Japanse markt, voor mensen die niks geven om topsnelheid en kneesliders, maar graag op avontuur gaan met hun motor.

In de basis is het kruisbestuiving tussen een XT250 en een TW200 Tricker met het blok uit de XT. De specificaties zijn niet erg spectaculair te noemen (16 a 17 pk), maar het blokje heeft de afgelopen dertig jaar bewezen meer dan betrouwbaar te zijn. Stationair draaiend functioneert het ding als aggregaat, met aan de linkerzijde een stekkerdoos. De Ryoku heeft zelfs een aparte koelfan om het luchtgekoelde blokje op temperatuur te houden!

Als je de bashplate onder het carter losklikt heb je een schep in je handen. De bijbehorende steel is weggestopt boven de uitlaat. Zie je die mistlampen? Die zijn afneembaar en bruikbaar als oplaadbare zaklamp! Ballonbanden, valbeugels rondom, een gigantisch bagagerek… ik wist het meteen, dit is mijn motor.

Wekenlang heb ik Yamaha bestookt met mails en telefoontjes. Ik moest en zou dit ding hebben. Tot uiteindelijk via de email het hoge woord eruit kwam:

Yamaha Motor Co., heeft tijdens de Tokyo Motor Show de XTW250 RYOKU puur gepresenteerd als vingeroefening van de designafdeling, niets meer en niets minder.

Vooral in de automotive-industrie is zo’n concept een voorteken van een nieuw model, echter voor wat betreft de XTW250 RYOKU is dit zeker niet het geval.

Naar mijn idee slaat Yamaha hier keihard de plank mis. Eindelijk hebben ze een echt uniek model waarmee ze verschil kunnen maken, en dan besluiten ze toch maar de zoveelste hyperturbosportmotor te gaan fabriceren. Hoe is het mogelijk? Mocht iemand een motorfabriek hebben en een leuk concept zoeken, graag melden bij de redactie…

Ryoku lego

Janus: De Ryoku draait om dual purpose. Iets waar een intelligente en goed voorbereide reiziger altijd naar opzoek is. Dual purpose is iets wat ik al jaren enorm mis bij motoren. Zo werd ik ontzettend gelukkig met de handpomp die in de oude BMW Boxer frames zaten, simpelweg omdat de holle buis die er toch al was een extra functie kreeg.

De Ryoku met dual purpose motor (ook aggregaat), bash plate (ook schep) en koplamp (ook zaklamp) was een droom die uitkwam om vervolgens met dezelfde kracht weer doodgeslagen te worden. Ik prijs Yamaha voor het concept en vervloek het merk om deze me wel voor te houden, maar niet te leveren. Het is pesten op een onmogelijk sadistisch niveau.

Peter: Wat moet je in hemelsnaam met een aggregaat in de wilde natuur? Je televisie op aansluiten? Tentverwarming? Stereo-installatie om de eekhoorntjes mee lastig te vallen? Die koplamp is veel te groot en te zwaar om lekker los mee te schijnen. Iedereen zweert bij mini led hoofdlampjes en nu vinden we die bouwlamp opeens heel praktisch? Ik heb ook nog nooit een schep gebruikt op een motorreis. En dat hekwerk rondom maakt het een loeizwaar apparaat. Hij ziet er heel erg stoer uit, maar ik vind dit geen ultieme adventure bike.

Domien: Ik denk niet dat je dat aggregaat veel gaat gebruiken. Een 12-volt aansluiting is meer dan genoeg en veel praktischer. Toch is het erg jammer dat hij er niet komt, en dan vooral omdat er eindelijk eens outside the box qua adventure-bike werd gedacht. En dat kunnen we alleen maar aanmoedigen. Had Yamaha dit op de markt gegooid, was dat misschien het startschot geweest van een concurrentieslag in een nieuw segment. Een gemiste kans.

One Comment
  1. Reinier
    June 16, 2014 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
IMG_20180714_073521
Reizen: Haute-Vienne (F)

Na enkele moeilijke maanden werd het tijd om de batterijen even terug...

colledellassietta_01
Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

ElspethBeard
Elspeth Beard – Riding into History

In dit korte filmpje spreekt de Britse dame Elspeth over haar...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
xl350_carburetor_before_ultrasonic_cleaning-768x1024
How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

howto_banden_herstellen_11
How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
honda_xl350r_review_09.jpg
Honda XL350R: Review na 1.000 kilometer

Ondertussen staat er 1000 kilometer extra op de klok van de...

Tutoro01
Tutoro chain oiler na 100k kilometers

Dingen waar ik doorgaans gelukkig van kan worden zijn de dingen...

Foto6
Product Review: Hippo Hands

Deze review werd geschreven door lezer Rik Noorman. Na het besluit...

Tour des oeufs site en fb-01
Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MA_wintertreffen_header_2019
MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

IMG_20181103_192907
Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Herfsttreffen_2018
Herst treffen 3-4 november – Informatie

Nu de bladeren stilaan hun tijdelijke woonplaats verlaten en de zomer...

IMG_20180402_152345.jpg
Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

xl350r_01
Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

poll_03
Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Royal_enfield_Bullet_350_21
Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...