Over iceruns en UDF

Ural ice-2

Na een drukke periode met een nieuwe baan en een bruiloft, heb ik weer tijd voor zaken die echt belangrijk zijn; schrijven over motoren!
De Ural speelde een vlekkeloze hoofdrol bij onze trouwerij en na afloop besloot ik dat ze een upgrade verdiend had. Bij de Duitse Ural-fluisteraar in Oberhausen heb ik de beruchte handgranaatdynamo (die overigens zijn naam niet dankt aan de gelijkenis met een handgranaat, maar vanwege de eigenschap zonder waarschuwing vast te slaan en je blok aan gort te laten klappen) laten vervangen voor een betrouwbaar exemplaar. Ook werd er een open hartoperatie uitgevoerd aan de timingstandwielen, die vervangen werden door degelijke duitse precisie-exemplaren. German engineering tot en met dus, met als kers op de taart een afstelronde om je vingers bij af te likken. De Ural rijdt, loopt en stuurt beter dan ooit en zelfs de remkracht is haast overtuigend.

Ural ice-1

De terugrit van Oberhausen naar mijn werkplaatsje in Reeuwijk was hardcore, compleet met heftige onweersbuien en een storm die de topsnelheid hier en daar tot 70 reduceerde. Wat kon mij het schelen, het wordt niet leuker dan rijden op een Rus.
Ook vanmorgen vond ik het tijd voor een ritje. En dus tjoekelden we door stormachtige polders met een prachtige dreigende lucht boven ons. Wat ook dreigend bleek was de voorpartij die steeds harder om zich heen begon te slaan. Een korte inspectie in de berm bracht duidelijkheid; de voorband was bijna leeggelopen. Geen probleem voor Uralisten, want die hebben fabrieksaf een bandenpomp in de kofferbak van het span zitten. Eigenlijk gewoon een fietspomp, maar dan geschikt voor autoventielen, begrijpt u wel?
Nog nooit eerder had ik dit toonbeeld van pneumatisch vernuft zelfs maar in mijn handen gehouden en spoedig bleek ook waarom. In tegenstelling tot de kapitalistische fietspompen waarmee ik bekend ben, bleek deze pomp te zuigen in plaats van te blazen. Ideaal voor als je een band leeg wilt pompen, niet briljant voor wanneer deze al leeg is.
Dat brengt mij bij het begrip ‘UDF’ (Ural Delay Factor). UDF is een verzamelterm voor alle bijzonderheden die je al rijdend met je Rus tegenkomt. Een pomp die niet pompt, een klep die niet klept, of een tandwiel dat heel niet wielt. Zelfs een eenvoudige tankstop (Russen zijn dorstig) duurt lang, omdat je aan de praat wordt gehouden door willekeurige voorbijgangers. Waarom we ooit met z’n allen angst hadden dat de Russen zouden komen is mij volstrekt onduidelijk, de UDF in acht nemend is een rit van Moskou tot Utrecht een vijfjarenplan.

Maar goed, als je dan eenmaal rijdt is het wel ontzettend leuk. Dat bewijst ook het onderstaande filmpje dat ik graag met jullie wil delen. Vergeet Dakar, vergeet Mongolië, vergeet uw tripje naar de Veluwe; het Baikalmeer, dáár moeten we zijn! Kijk dan naar die bazenbeelden… Ik heb ‘m in ieder geval op m’n bucket list gezet!

5 Comments
  1. Avatar
    Gert
    June 14, 2015 | Reply
  2. Avatar
    Andre
    June 16, 2015 | Reply
    • Janus
      Janus
      June 16, 2015 | Reply
    • Daniël Wijkhuise
      Daniël Wijkhuise
      June 17, 2015 | Reply
  3. Avatar
    Andre
    June 17, 2015 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Paalkamperen Oeverlanden Hollands Diep

Afgelopen weekend gingen we nog eens paalkamperen bij de Oeverlanden van...

Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het...

Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Opzouten! Bescherm je motor tegen de pekel!

Dit jaar helaas geen wintermeeting voor de Motoravonturisten! Normaal zijn we...

How to: onderdelen ontroesten met elektrolyse

Je kan makkelijk je roestige onderdelen van je oldtimer zelf ontroesten...

Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Paul haalt verhaal
Boekrecensie: Paul haalt verhaal

Een boekrecensie over het boek Paul haalt verhaal van Paul Weekers....

Husqvarna Norden 901 op komst

Husqvarna, de gekende producent van crossmotoren, is al enkele jaren bezig met...

Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

AFGELAST! Tour des Oeufs 2020, paasweekend!

In verband met het Coronavirus is de locatie tijdens pasen nog...

Terugblik: Motoravonturist wintertreffen 2020

Alweer een week geleden. Wat gaat de tijd toch snel. Iedereen...

Motoravonturist Wintertreffen 2020

Het is weer bijna februari en onze trouwe avonturisten weten wat...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...