Op reis met de Ural (Episode 2: Reeuwijk-Reeuwijk)

Bougie-2

Vanmorgen is Peter van huis weggereden, op weg naar Australië. Natuurlijk moest er nog afscheid genomen worden  en hebben we met ons motorclubje de eerste paar kilometer samen opgereden.
Omdat zulke feestelijkheden vragen om een feestelijke motor, besloot ik vanmorgen vroeg dat het een goed plan zou zijn om Peter met de Ural uit te zwaaien. De Ural en ik zijn inmiddels goede vrienden en eigenlijk heb ik de laatste paar duizend kilometer nauwelijks mankementen mogen ervaren. Maar gelukkig blijft het een motor vol verrassingen en al na 20 kilometer (op weg naar de ouders van Peter) had ik de eerste horde te pakken. In de aanloop naar een bruggetje in de polder viel plotseling een groot deel van het vermogen weg. Omdat er toch al niet zoveel Russische paarden aanwezig waren, bleek dat nogal een domper. Hortend en stotend heb ik het einddoel gehaald. Na een kop koffie vonden we dat ze wel voldoende afgekoeld zou moeten zijn en hebben we eens een eerste blik geworpen, in de berm van de Lekdijk. De symptomen waren curieus; stationair best aardig lopen, maar slecht op toeren komen en bovenin geen fut meer hebben. In eerste instantie dacht ik aan een verstopte hoofdsproeier (er zitten immers geen filters tussen) of een kortsluitende bobine (ook een Uraldingetje). Eigenlijk bleek er niet zoveel te zien.

De paar kilometer die ik met Peter mee reed gingen niet erg soepel, boven de zestig was het eigenlijk onmogelijk nog normaal te rijden. Stug volhoudend heb ik Peter uitgezwaaid en ben ik op één poot terug naar Reeuwijk gehinkt, alwaar mijn garage staat.
Daar heb ik, mijn klauwen verbrandend van ongeduld, de bougies eens bekeken om een volgende aanwijzing te vinden. Rechts zag er keurig uit, maar links bleek een tropische verrassing te bevatten…

Bougie-1

Vorig jaar heb ik bij een bougiewissel een stuk uit de cilinderkop meegedraaid. Omdat ik niet goed wist wat ik daarmee aan moest heb ik met die kop een revisiebedrijfje opgezocht, die me er van overtuigden dat zoiets prima met een helicoil te verhelpen valt. Voor bijna tienduizend kilometer bleek dat te kloppen, totdat vandaag de reparatie het begaf…
Ik heb de kop gedemonteerd, eigenlijk lijkt de schade nogal mee te vallen. De prangende vraag is nu natuurlijk hoe verder te gaan. Ga ik ‘m nogmaals proberen op te lappen, of zal ik voor een verse cilinderkop kiezen (tientjeswerk).

Hoe het ook zij, dit bewijst eens te meer dat Ural’s de betrouwbaarste motoren ter wereld zijn. Welke andere motor brengt je met zulke schade nog thuis? Precies, leve het proletariaat!

10 Comments
  1. Avatar
    Gerrie van der Graaf
    August 1, 2015 | Reply
    • Daniël Wijkhuise
      Daniël Wijkhuise
      August 2, 2015 | Reply
  2. Avatar
    Gert
    August 2, 2015 | Reply
    • Daniël Wijkhuise
      Daniël Wijkhuise
      August 2, 2015 | Reply
  3. Avatar August 4, 2015 | Reply
  4. Avatar
    Kees
    November 29, 2016 | Reply
  5. Avatar
    Albert
    November 30, 2016 | Reply
  6. Avatar
    Kees
    December 2, 2016 | Reply
  7. Avatar
    Albert
    December 2, 2016 | Reply
  8. Avatar
    Kees
    December 5, 2016 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Paalkamperen Oeverlanden Hollands Diep

Afgelopen weekend gingen we nog eens paalkamperen bij de Oeverlanden van...

Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het...

Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Opzouten! Bescherm je motor tegen de pekel!

Dit jaar helaas geen wintermeeting voor de Motoravonturisten! Normaal zijn we...

How to: onderdelen ontroesten met elektrolyse

Je kan makkelijk je roestige onderdelen van je oldtimer zelf ontroesten...

Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Paul haalt verhaal
Boekrecensie: Paul haalt verhaal

Een boekrecensie over het boek Paul haalt verhaal van Paul Weekers....

Husqvarna Norden 901 op komst

Husqvarna, de gekende producent van crossmotoren, is al enkele jaren bezig met...

Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

AFGELAST! Tour des Oeufs 2020, paasweekend!

In verband met het Coronavirus is de locatie tijdens pasen nog...

Terugblik: Motoravonturist wintertreffen 2020

Alweer een week geleden. Wat gaat de tijd toch snel. Iedereen...

Motoravonturist Wintertreffen 2020

Het is weer bijna februari en onze trouwe avonturisten weten wat...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...