Low budget reismotor

Het lijkt wel of je alleen kunt reizen met de nieuwste BMW GS, of de laatste KTM Adventure. Alles wat ouder is wordt meewarig nagekeken. Dikke bullshit natuurlijk, want het zou betekenen dat motorkamperen en motorreizen alleen voor veertigplussers is weggelegd. En hoe graag ze zelf dat beeld ook in stand houden; het is onjuist. Daarom geef ik mijn top 3 budget-reismotoren prijs, want meer dan 1500 euro hoeft het echt niet te kosten…

Nog één advies voor de kleine beurs; jij bent zelf belangrijker dan je motor. Bezuinig niet teveel op helm, pak en handschoenen…

1. Honda NX 250 Dominator

Honda NX250 Dominator

Kijk ‘m nou. Honda’s lelijkste eendje. Maar er zijn maar weinig motoren zo trouw als de dominator 250. Ik kies de 250cc versie boven de 600cc versie, omdat ik grote eencilinders niet vertrouw. Nog nooit zag ik een eencilinder groter dan 400cc lang heel blijven.

De plussen:
+ Spotgoedkoop, vanaf zo’n 750 euro
+ Onderdelen en onderhoud kosten geen drol
+ Verbruik ligt rond de 1:30
+ Zes versnellingen, dus ondanks beperkt vermogen kun je toch relaxed rijden

Minpuntjes:
– Het geheel is aan de kleine kant. Ben je langer dan 1.90, dan zou ik wat anders kiezen.
– Het vermogen is bescheiden, dus snelwegkilometers zul je tot een minimum willen beperken. Maar wat maakt het uit, je gaat op vakantie!

 

2. BMW K75

BMW K75

Deze motor heb je misschien nog nooit overwogen, maar verdient het zeker om eens over na te denken. De K75 is onderdeel van de legendarische K-serie van BMW. Ondanks dat deze dames al op leeftijd zijn, zijn ze hun tijd ver vooruit; nog steeds! Je vindt geen andere motor met injectie, een soepele driecilinder en een cardan voor zo weinig geld. Het blok is naar mijn mening het beste blok dat ooit door een motorfabrikant is gebouwd. Het is soepel, betrouwbaar en vergt nauwelijks onderhoud. Schrik niet van kilometerstanden van ver boven de 100.000, deze dames draaien het probleemloos. Er zijn K’s bekend met een half miljoen kilometers op de teller. Onderhoud is verrassend simpel en heel goed zelf uit te voeren. Onderdelen zijn royaal voorhanden en goedkoop. Zolang je op het asfalt blijft is dit je motor!

+ Heel erg veel motor voor je geld, prijzen liggen rond de 1000 euro
+ Waanzinnig betrouwbaar
+ Rijdt en stuurt goed
+ Heel goedkoop motorrijden

– Saai, haast emotieloos
– Niet erg geschikt om het asfalt te verlaten

3. Honda XL600V Transalp

Honda Xl600V Transalp

Ook die mag natuurlijk niet in de lijst ontbreken. De Transalp combineert betrouwbaarheid, rijplezier en lowbudget zoals alleen oude honda’s dat kunnen. Binnen onze vriendengroep rijden drie transalpjes mee, en nog nooit heeft dat voor verrassingen gezorgd. Het zijn trouwe muilezeltjes die jou en je bagage echt overal zullen brengen. Het onderhoud is redelijk goed zelf uit te voeren, en de prijzen zijn vriendelijk. Wat kan ik meer zeggen? Deze motor is geboren om met jou op reis te gaan.

+ Prima allround reismotor, prijzen vanaf 1250 euro
+ Simpel en betrouwbaar
+ Behoorlijk formaat

– Het lijkt haast onmogelijk om een goede te vinden, Peter is al maanden op zoek naar een verse Alp. We rijden van oplichter naar oplichter. Transalpland is ziek, heel ernstig ziek.

21 Comments
  1. Avatar
    Niels
    October 15, 2013 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      October 16, 2013 | Reply
      • Daniël Wijkhuise
        Daniël Wijkhuise
        October 16, 2013 | Reply
  2. Avatar
    Luc
    December 23, 2013 | Reply
  3. Avatar
    jelmer
    January 10, 2014 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      January 12, 2014 | Reply
  4. Avatar February 22, 2014 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      February 22, 2014 | Reply
  5. Avatar June 14, 2014 | Reply
  6. Avatar
    Wilco
    November 20, 2014 | Reply
  7. Avatar
    lennert
    November 22, 2014 | Reply
  8. Avatar
    Jeannot
    February 25, 2015 | Reply
  9. Avatar
    Marc
    November 27, 2015 | Reply
    • Janus
      Janus
      November 27, 2015 | Reply
  10. Avatar
    Fille
    December 11, 2015 | Reply
  11. Avatar
    Andre
    December 12, 2015 | Reply
  12. Avatar
    Kevin | Goedkope Motor
    June 7, 2016 | Reply
  13. Avatar
    Timmy
    September 25, 2016 | Reply
  14. Avatar
    Saabcabriol@
    March 5, 2017 | Reply
    • Janus
      Janus
      March 5, 2017 | Reply
  15. Avatar
    Hc Deckers
    June 9, 2019 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Trans Euro Trail (TET) – Update!

Waar we eerder al gesproken hebben over de Trans Euro Trail...

Bucketlist – Transfăgărășan route

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...