Survival kit voor op de motor. De basics.

Voordat ik van wal steek wil eerst duidelijk maken dat Daniel en ik hier elkaar al over in de haren zijn gevlogen (it got ugly!). Onze Daniel is namelijk een motorforens, voornamelijk op de A13. Hij heeft dus geen behoefte aan survival post. Ik ga het lekker toch doen Daniel!

Voorbereid zijn kan het verschil maken tussen leven en dood. Of minder dramatisch, tussen een hele vervelende en een gewone dag. Survival heeft alles te maken de juiste voorbereiding. De beste voorbereiding is natuurlijk kennis om juist te handelen, maar het bij je hebben van de juiste tools maakt ook een boel makkelijker. Om goed om te kunnen gaan met calamiteiten zijn er drie punten die de basis vormen van je surival kit op de motor: je eigen kennis, de tools om jezelf op de been te houden en de tools om je motor rijdend te houden

Weet wat je doet

Het overgrote deel van de mensen die in het wild ooit zijn verdwaald en dat hebben overleefd gaven aan er nooit aan te hebben gedacht om terug te lopen. Gewoon 180 graden draaien en via dezelfde route terug, terug naar een punt waarop je niet meer ‘verdwaald’ bent. Raar, maar waar. Juist reageren in een benarde situatie is een kwestie van helder en vooral simpel nadenken. Helaas is dit alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Hoeveel van jullie hebben een motor half uit elkaar getrokken omdat deze weigerde te starten voordat je de dodemansknop controleerde? Neem afstand, benoem de situatie, evalueer en streep af tot je bij de kern bent. In het geval van verdwalen zou je dan concluderen dat je momenteel niet meer weet waar je bent, maar dat was eerder nog niet het geval dus ga je terug.

De volgende stap is natuurlijk je survival kennis vergroten. Een EHBO cursus is een prachtig begin. Niks maakt helder nadenken lastiger als niet weten wat je moet doen bij een gapende wond met de bijbehorende hoeveelheid bloed. Daarnaast zijn ouderwetse nuchtere weetjes een fijne toevoeging, zoals ga nooit met bliksem schuilen onder een boom en kietel vooral geen beer.

De basics voor jezelf

Je kan het zo ingewikkeld maken als je zelf wil en tot in detail toespitsen op de omgeving, maar alle survival methodes bouwen op eenzelfde basis. Onderdak, water, vuur en voedsel; in die volgorde. Dat is niet meteen een tent, camelbak, benzinebrander en een blik confit de canard  zoals je standaard op vakantie meeneemt. Het kan simpeler en kleiner, voor de tochten door de bergen die een dag duren en die je zonder zware bagage wil doen. Dit zijn ook tochten waarbij het weer extreem kan omslaan, waar je kan stranden met een kapotte motor, de weg kunt kwijt raken en simpelweg niet terug bent voordat het donker is. Dan is het leven een stuk aangenamer en veiliger als je de basis bij je hebt.

Te beginnen met onderdak. Dit beschermd je tegen elementen zoals zon, regen en wind en daarmee tegen onderkoeling of uitdroging. Motorkleding is natuurlijk al een prachtige bescherming tegen elementen, maar je hebt niet altijd een waterdichte, winddichte en geïsoleerde winterjas aan. Een prachtige basis voor elke survivalkit en de ideale oplossing is de poncho van de Koningin. De poncho van het Nederlandse leger is een van de mooiste multi purpose items die je mee kan nemen. Deze is vanzelfsprekend waterdicht en als poncho met capuchon te gebruiken, maar deze is ook ontworpen om als tarp te gebruiken. Hier gaan we nog een keer uitgebreider over praten, want zo goed is deze poncho.

Water is belangrijk, erg belangrijk.  Het is alleen lastig om compact mee te nemen, water laat zich niet comprimeren. Een camelbak is ideaal en anders een bidon ergens aan de motor, maar neem in ieder geval wat direct beschikbaar water mee. Er is voor in de survival kit wel een andere oplossing; jodium. Een flesje jodium zit standaard in een eerste hulp pakket dus daarmee sla je twee vliegen in één klap. Afhankelijk van hoe sterk het jodium concentraat is zijn een aantal druppels per liter water genoeg om het veilig te maken voor consumptie. Het is zo simpel als wat jodium toevoegen en wachten (minimaal één uur). In deze hoeveelheid is jodium ook niet giftig en daarmee een ideale toevoeging aan je survival kit.

Vuur is de derde eis. Over vuur doen een boel mensen veel en veel te moeilijk. Zo ontzettend moeilijk dat ik denk, jemig wat doe jij moeilijk. Van stokjes tegen elkaar wrijven tot de vonk van een bougie, er zijn honderden idioot moeilijke manieren om vuur te maken. Wat werkt nou echt prettig als je even in een benarde situatie zit en hitte nodig hebt? Juist, een aansteker. Niet moeilijk doen, gewoon een aansteker meenemen.

Voedsel is de laatste en ook de minst belangrijke. We kunnen namelijk dagen zonder voedsel. Ga dan ook niet lopen zeulen met allerlei jagers attributen als strikvallen, hengels of zelfs kruisbogen (je ziet de gekste dingen voorbijkomen). De kans dat je wat vangt is lager dan de kans dat jij weer in de beschaving terecht komt. Wil je wel wat meenemen, neem dan een aantal energybars mee. Klein, makkelijk en voedzaam genoeg om het langer vol te houden.

  • NLD Poncho
  • Jodium
  • Aansteker
  • Energybar

Een minimale kit met enorme potentie. Hier hoort nog een kleine eerste hulp kit bij, maar dat is iets wat ik standaard op de motor bij me heb. In een eerste hulp kit zit ook een kleine zilverkleurige isolatie deken. Piepklein en uiterst onderschat. Heb je te koud ‘s nachts, leg dit dekentje onder je slaapzak en de kou van de grond koelt je niet meer af. Deze isolatie in combinatie met de poncho is onverslaanbaar.

De basics voor de motor

Hier kan Daniel weer meelezen, want dit zou ook handig kunnen zijn voor onze motorforensist op de A13. Onze motoren willen er nog wel eens mee ophouden. Of we nou Honda, BMW of Ducati rijden, ze houden er allemaal wel een keertje mee op. Op de vervelendste momenten natuurlijk ook. Net na het kietelen van een beer bijvoorbeeld. Bij de motor geld natuurlijk ook dat je enige kennis moet hebben van je apparaat. Stil staan en hevig bedenken welke CDI het nu weer begeven heeft of waarom je wielen eigenlijk rond zijn is natuurlijk niet de juiste gedachtengang als de motor gewoon geen benzine heeft. Lees je dus in over je motor. Welke kwalen zijn bekend en waarmee staan mensen wel eens stil? Zo willen de BMW tweekleppers nog wel eens een defecte rotor krijgen waardoor je accu in no time leeg zal zijn en Honda’s hebben nogal eens gedonder met de CDI. Ken je apparaat en neem daarnaast mee wat je altijd kan gebruiken, ook voor die andere motorrijder met pech langs de weg.

Naast een verbanddoosje heb ik bij mijn motoren altijd een gereedschapsset bij me. De setjes die BMW meegeeft zijn erg compleet, je trekt er nagenoeg de hele motor mee uit elkaar. Heb je zoiets niet dan stel je de set samen met de meest gebruikte dingen. Denk aan setje inbussleutels, steeksleutels in maten die je motor gebruikt, een bougiesleutel, etc. Lekker winkelen dus. Daarnaast is in mijn ogen een goede multitool onontbeerlijk, deze zit standaard in mijn motorjas.

Gereedschap is één onderdeel van de kit om de motor rijdend te houden. Er is namelijk vaak wat meer nodig. Zo is een klein flesje kruipolie handig om los te halen wat vast zit en is gaffer tape (of duct tape) om vast te zetten wat los zit. Tie-wraps zijn handig, al is het maar om de oude broze tie-wrap die breekt tijdens je reparatie weer te kunnen vervangen. Lampjes en zekeringen zijn ook een handige aanvulling, alhoewel ik iedereen ook zou willen wijzen op het bestaan van automaat zekeringen. Eigenlijk wijst de kit voor motor redelijk zichzelf, maar er is één toevoeging die behoorlijk geniaal is; kneedbaarstaal. Dit spul is een twee componenten klei achtige smurrie die na uitharding kwa eigenschappen erg dicht in de buurt van staal komt, zo dichtbij zelfs dat je er een gat in je carterpan mee kan dichten. De mogelijkheden zijn legio.

  • Gereedschapsset
  • Multitool
  • Kruipolie
  • Gaffer / Duct tape
  • Tie-wraps
  • Kneedbaarstaal
  • Lampjes, zekeringen

Naast deze kleine kit kan je natuurlijk, naargelang je ruimte hebt, extra cruciale punten van je motor veiligstellen. Denk dan aan een bandenreparatieset en reserve koppeling- en gaskabel.

Dit alles zou uitstekend in een rugzak passen voor een fijne offroad dag in de bergen, maar de meeste motoren hebben vaak al een gereedschapsvak ergens waarin dit allemaal zou kunnen passen. Geen enkel excuus dus om niet voorbereid op weg te gaan.

Vergeet vooral niet een fijne poetsdoek mee te nemen!

One Comment
  1. Avatar
    Keeees
    December 16, 2013 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Trans Euro Trail (TET) – Update!

Waar we eerder al gesproken hebben over de Trans Euro Trail...

Bucketlist – Transfăgărășan route

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...