A-merken, webshops, garantie en teleurstellingen

janussip

Laat ik eerst beginnen met een openbaring, ik ben uiteindelijk toch gezwicht voor gore-tex kleding. Mijn waxkatoen Belstaff jassen (ja, meervoud) heb ik nog steeds, maar ik had meer bescherming nodig die vooral meer warmte gaf. Dus ik ging op zoek naar iets moois, ijdel als ik ben en iets praktisch. De eerste gedachte brengt je bij de a-merken, die garanderen kwaliteit en daar heb ik ook voor gekozen. In dit geval was de keus gevallen op Rukka.

Natuurlijk blijf ik Nederlander. Mijn Rukka jas en broek heb ik dan ook gekocht bij een webshop. Een Duitse webshop in dit geval. Je koopt dan spul van twee á drie jaar oud voor ongeveer de helft van het geld. Ongeveer hetzelfde als op de motorbeurs, maar dan zonder vlekken van de patat mayonaise vingers van Patrick en Gerda van de Pan European Club. Nou heb ik ook geen verkeerde ervaringen met webwinkels, ik koop er graag en vaak. Vergis je overigens niet, helft van de prijs betekent in dit geval nog steeds meer dan 600/700 voor een beetje a-merk motorpak. Daarvoor rij je drie keer op en naar naar Spanje en heb je nog geld over voor een Honda Transalp.

Het pak beviel goed, de eerste maand. De tweede maand kwamen de eerste echte regenbuien waarbij de broek niet waterdicht bleek te zijn. Zit je dan op je motor in je dure pak met een nat geslachtsdeel. Je voelt je goed stom. A-merk kleding, a-merk materialen, a-merk geslachtsdeel en alles even doorweekt. Gelukkig betaal je bij deze a-merken voor de garantie. Vijf jaar van de kledingfabrikant en levenslang voor de waterdichtheid van gore-tex. Terug naar de winkel met die broek!

Een grote webshop doet daar natuurlijk niet moeilijk over. Opsturen die handel en ze zorgen dat het weer gemaakt bij je thuis komt. Helaas betaal je naar Duitsland al snel vijftien euro verzendkosten en voor een reparatie moet je minimaal twee maanden wachten tot het weer bij je op de stoep ligt. Zit je nogmaals negen weken met een nat geslachtsdeel op je motor, zonder a-merk gore-tex kleding. Terug naar de 25,- regenbroek van defensie, die nog steeds waterdicht is. Met de minuut voel je je stommer. Komt de broek uiteindelijk weer terug dan blijkt deze naar Gore-tex te zijn gestuurd en deze zetten een strijkbout op de stof om de boel te ‘sealen’. Dat is een ander woord voor ‘verbordkartonnen’. Soepele stof krijg je daarmee zo stijf als de sokken van een puber. Een dikke plakkaat bij je kruis, gelukkig wel een a-merk plakkaat.

Na de eerste flinke regenbui bleek het nog niet waterdicht te zijn. De gore-tex stof was namelijk door het sealen zo taai en kwetsbaar geworden dat ik deze bij het aantrekken heb gescheurd. Je ziet wel meteen dat het gaat om een a-merk scheur in een a-merk kruis. De broek weer teruggestuurd naar de winkel, ditmaal boos met een deuk in de doos. Tegen die tijd was de jas, die mij goed beviel, ook uit elkaar aan het vallen met ritsen die niet meer goed liepen en knopen die er af vielen. Dat was na elf maanden gebruik.

De broek is weer terug, met nog meer plakkaat er in geplakt en nog stijver. Die gaat in alle waarschijnlijkheid de prullenbak in. De gore-tex stof in het kruis is namelijk nog steeds even kwetsbaar als na de eerste reparatie. Het vertrouwen is volledig verdwenen. De jas krijg ik deze week weer terug en ik hou mijn hart vast. De webshop blijkt namelijk de spullen niet bij Rukka te brengen, maar bij gore-tex die alles met strijkbouten sealen en daarmee geen goede reparaties verrichten. Helaas is de webshop dan weer niet goed genoeg om te luisteren naar mijn wens om het bij Rukka te leggen. Mijn volgende dure aankoop doe ik gewoon in een winkel, daar zijn tenminste muren om poep tegenaan te smeren na zulke frustratie en teleurstelling. 600 euro in één jaar is te veel miskoop.

Inmiddels rij ik dus alweer weken in oude Belstaff jassen waarvan de ritsen, knopen en alle stiksels nog even goed zitten als jaren terug. Helaas minder warm en waterproof dan gore-tex spul, maar wel heel. Toch maar weer de dikke wollen truien er onder die 60% van de warmte vasthouden als ze doorweekt zijn… bah.

14 Comments
  1. Avatar December 2, 2014 | Reply
  2. Avatar
    GerardT
    December 2, 2014 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      December 2, 2014 | Reply
  3. Avatar
    Bmwdubble
    December 2, 2014 | Reply
    • Avatar
      Bmwdubble
      December 2, 2014 | Reply
      • Janus
        Janus de Visser
        December 2, 2014 | Reply
  4. Avatar
    Wilco
    December 2, 2014 | Reply
  5. Avatar December 2, 2014 | Reply
  6. Avatar
    XRV
    December 2, 2014 | Reply
  7. Avatar
    Peter
    December 2, 2014 | Reply
  8. Avatar
    luwe
    December 3, 2014 | Reply
  9. Avatar
    robbin
    December 14, 2014 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      December 15, 2014 | Reply
  10. Avatar
    Geert Jan
    January 21, 2015 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Paalkamperen Oeverlanden Hollands Diep

Afgelopen weekend gingen we nog eens paalkamperen bij de Oeverlanden van...

Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het...

Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...