LOMO tassen; lekker links laten liggen

Voor mij is de discussie tussen tassen of koffers al enige tijd beslecht in het voordeel voor motortassen. Het gewicht en persoonlijke veiligheid zijn voor mij doorslaggevend. De afgelopen jaren heb ik met groot plezier de Ortlieb Moto tassen gebruikt, die inmiddels bij Touratech te koop zijn. Mijn Ortliebs waren na meerdere valpartijen toe aan vervanging dus was het tijd om rond te kijken. In die zoektocht kwam ik LOMO tegen, een Schots bedrijf met een breed assortiment van wetsuits tot aan tassen, waaronder een set motortassen. Tegen de ZEER comfortabele prijs van 50,- pond of 60,- euro.

Zoals alle lezers inmiddels weten zijn wij altijd bereid om de allergoedkoopste spullen te testen, want de wereld bestaat nou eenmaal uit meer dan alleen Duratech, BMWegcenten en Hillebergeldnodig. De bestelling van de LOMO tassen was snel gedaan, want de reviews die ik tegen kwam waren allen positief. Het werd allemaal nog leuker met het zien van het onderstaande filmpje. Ik had er helemaal zin in!

Mijn geluk kon niet op toen ze binnen kwamen. Op het eerste oog zijn het mooie degelijke tassen met nette lasnaden. Het zal toch niet dat in een zee van hele dure motortassen LOMO, een Europees bedrijf, iedereen even laat zien hoe een prijs/kwaliteit verhouding ook kan?

Te mooi om waar te zijn

Wees gerust, dat laten ze inderdaad niet zien. In de aanloop van een kampeerweekendje gooide ik vol goede moed de tassen op mijn motor. Dit was dus de allereerste keer dat ik ze monteerde, in mijn schuur. Een situatie waarvan je zou denken; dat moeten de tassen wel aankunnen. Helaas. Bij de eerste ruk aan een van de montage banden (met één hand) scheurde de boel.

Niet aan je bandje trekken!

Nou ben ik natuurlijk bovennatuurlijk sterk, zeker met die specifieke hand, maar enige teleurstelling stak toch de kop op. Bij de Ortliebs kan je met twee handen en je volledige gewicht de boel strak trekken zonder dat er iets kapot gaat. Nou mag iedereen fouten maken en ik had misschien wel gewoon de pech van een maandagochtend model. Dus ik liet het er niet bij zitten en stuurde een mailtje naar LOMO.

Dat was natuurlijk een amateuristische fout van mijn zijde. Ik als amateur trek aan een montageband terwijl de doorgewinterde avonturier met grote sierlijkheid zijn tassen drapeert over de motor waarbij ze op magische wijze direct stabiel en kloek (het enige juiste woord voor deze kunstvorm) vastzitten op de motor. LOMO is natuurlijk uitsluitende voor de échte avonturier, want trekken aan de montageband is not done. Tenminste, zo bleek uit de reactie van LOMO.

Hi Janus.

Thanks for the photos.

It looks as if the strap has been pulled which has caused the stitching to come away. Unfortunately this is not covered by our warranty I’m afraid. You should be able to stitch

Best regards.

Voordat ik hier mijn mening over ga geven is het wellicht leuk om te weten dat in een YouTube filmpje LOMO zelf aangeeft hoe deze tassen moeten worden gemonteerd aan de motor. In minuut zes staan ze zelf te pullen om de boel strak te krijgen [KLIK].

Inmiddels was ik emotioneel betrokken en heb ik nog een mailtje verzonden waarin ik relatief kinderachtig liet weten hoe teleurgesteld ik was in de LOMO motorpanniers en ik niet eens meer geïnteresseerd was in de warranty:

You’ve got to be kidding me? Of course it has been pulled on. That’s the way to tighten it to the bike. Lomo’s own YouTube video says so: https://youtu.be/9iVyYOtZz5w around 6 six minutes.


I hoped this was not supposed to happen and was to be regarded a manufacturing fault. But nevermind, I don’t care for the money or the warranty. I was looking for proper panniers and I looked in the wrong place. These things happen, my bad.

Hier heb ik nooit meer wat van gehoord en inmiddels ben ik terug bij de oude vertrouwde Ortlieb Moto tassen. De LOMO tassen ga ik misschien nog als portable toilet gebruiken, maar ik ben bang dat ik doorheen zal schijten en dan ligt alles weer midden in de woonkamer. In ieder geval zijn deze tassen gewoonweg slecht. Ze zijn zelfs de enorm lage prijs niet waard.

Je zal toch maar in de wildernis staan met je goede gedrag beetje genieten van een offroad ritje en iemand trekt aan je bandje. Kan je weer naar huis, nieuwe tassen halen.

Dus mijn advies; LOMO lekker links laten liggen!

11 Comments
  1. Avatar
    Joris
    February 8, 2020 | Reply
    • Janus
      Janus
      February 8, 2020 | Reply
  2. Avatar
    Dirk
    February 8, 2020 | Reply
  3. Avatar
    Hans
    February 8, 2020 | Reply
    • Janus
      Janus
      February 8, 2020 | Reply
  4. Avatar
    Paul
    February 8, 2020 | Reply
    • Janus
      Janus
      February 8, 2020 | Reply
  5. Avatar
    Paul
    February 8, 2020 | Reply
  6. Avatar
    De Hulkinator
    February 9, 2020 | Reply
    • Janus
      Janus
      February 9, 2020 | Reply
  7. Avatar February 17, 2020 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Paalkamperen Oeverlanden Hollands Diep

Afgelopen weekend gingen we nog eens paalkamperen bij de Oeverlanden van...

Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het...

Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
How to: onderdelen ontroesten met elektrolyse

Je kan makkelijk je roestige onderdelen van je oldtimer zelf ontroesten...

Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Paul haalt verhaal
Boekrecensie: Paul haalt verhaal

Een boekrecensie over het boek Paul haalt verhaal van Paul Weekers....

Husqvarna Norden 901 op komst

Husqvarna, de gekende producent van crossmotoren, is al enkele jaren bezig met...

Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

AFGELAST! Tour des Oeufs 2020, paasweekend!

In verband met het Coronavirus is de locatie tijdens pasen nog...

Terugblik: Motoravonturist wintertreffen 2020

Alweer een week geleden. Wat gaat de tijd toch snel. Iedereen...

Motoravonturist Wintertreffen 2020

Het is weer bijna februari en onze trouwe avonturisten weten wat...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...