Een nieuwe motor en nu al een vergeten allroad? De Aprilia Caponord

caponord01

Sta je dan met je goede gedrag. Portemonnee vol geld, maximaal vierduizend, in de wereld vol aangeboden motoren. De wens is duidelijk, die ideale allroad die niet bestaat! Naast mijn grote liefde, de BMW R65GS, zocht ik nog een motor die mijn woon/werk kilometers voor zijn rekening moest gaan nemen. Een motor die dus beter geschikt was voor het asfalt, comfortabeler is en met meer vermogen.

Niet te vinden natuurlijk, want meneer is weer een zeurende zeikstraal met gekke eisen. Rationeel gezien kom je uit op de Honda Transalp 650. Veel motor voor weinig geld. Betrouwbaar, gebruiksvriendelijk en goedkoop in onderhoud. Plus dat er veel mensen toch best enthousiast over zijn. Onze Peter gaat er zelfs volgend jaar de wereld mee rond en Daniel doet er nu ook alles mee. Na deze te hebben gekocht en zo’n twee maanden veel te hebben gebruikt (500+ km per week) is deze weer in de verkoop gegaan. Ik zal mijn mening over de motor voor deze keer voor me houden, anders is Peter dadelijk weer boos op me.

Deze niet dus...

Deze niet dus…

Voor mij geen Transalp 650 dus, wat dan wel? De zware BMW’s vielen voor mij ook af. Waarom? Deze zijn te duur. De 1100GS is een oude niet al te beste motor, de versnellingsbak is een ramp. Het rijd goed hoor en remt als de beste, werkelijk als de beste, maar ik wilde deze niet. De 1150GS is zwaar, idioot zwaar en voor mijn budget enkel te krijgen met minimaal een ton op de teller. Nou schrik niet van een ton op de teller, want ik heb een BMW K serie met veel plezier gereden met meer dan 2 ton op de teller. Toch stuit het mij tegen de borst dat een motor van tien jaar oud met meer dan een ton zoveel knaken moet opleveren. De 1200 is voor deze prijs niet te krijgen en al koste deze de helft minder dan nog zou ik die niet kiezen. Iedereen rijd op deze motor, het is een slet. De vierklepper BMW GS serie is als de UGG boots. Het is vast comfortabel en iedereen heeft ze, maar zou je daar nou mee gezien willen worden?

Dat BMW voor mij niks heeft doet mij overigens pijn, want ik hou van BMW. Mijn oude GS is prachtig en de K serie is de beste motor ooit gemaakt. Na 1995 is BMW troep gaan maken, ze zijn voor winst en marketing gegaan. Kwaliteitscontrole werd teruggeschroefd en de K serie kreeg een motorblok dat niet 5 ton kon lopen, BELACHELIJK! Ik snap het wel, de auto tak had er genoeg van om voor de motoren te betalen. Maar toch, ze pakken wat van ons af en dat mag best gezegd worden. De tweekleppers en de K serie zijn beter dan wat ze nu maken.

Wat blijft er dan nog over? Suzuki V-Strom, nee dank je, want deze voelt mij te goedkoop aan. Yamaha Tenere, dure zware ééncilinder en prachtige motor, maar niet voor flinke uren asfalt toeren. Triumph Tiger 900 en 955i, serieus overwogen en op gereden, maar toen ook ook nog gereden op de Aprilia Caponord, de ETV 1000.

caponord02

De wat? De Aprilia Caponord 1000. Wat is dat? Dat is een allroad van Italiaanse bodem. Waarom is dat? Dat weet niemand, de heren verantwoordelijk voor de Caponord weten dat ook niet. De Caponord is voor het eerst gelanceerd in 2001 en in drie varianten verschenen tot in 2007 de stekker er uit ging. Voor mij was het zeker geen liefde op het eerste gezicht, maar na de eerste rit begreep ik het allemaal. Gek genoeg beweegt deze hoge en grote motor zich als een strontvlieg op een dikke verse drol. Vlug, wendbaar en gelukkig.

caponord03

De motor gaat vooruit middels een flink Rotax v-twin blok van zo’n 1000cc, goed voor net geen 100pk. Dit alles blijft in lijn door een stevig aluminium frame wat doet denken aan een race motor. De motor voelt strak, sterk en erg vertrouwenwekkend in de bocht. Toen deze motor uitkwam was het ook geen goedkope motor en dat is te zien aan de afwerking en alle dingen waar aan is gedacht. De prijs is tegenwoordig daarentegen een lachertje voor wat je krijgt. Mijn Caponord met ABS is uit 2005, met 22k op de teller en heeft mij minder gekost dan 4000,-. Ondanks dat deze motor een dikke zes jaar is gemaakt kan die bijna bij het lijstje van vergeten allroads.

caponord04

Nou hebben de Italianen niet eenzelfde track record als de Japanners of Duitsers aangaande betrouwbaarheid. Kort gezegd, een gemiddelde Italiaan koop je niet om altijd mee te kunnen rijden. Zo heeft de Caponord ook zijn minpunten, maar tot mijn grote verrassing zijn al deze minpunten goed bekend bij de schare fans én allemaal aan te pakken door deze te verbeteren. Dat is voor mij een grote plus. Bij de 1100gs weet je dat de versnellingbak ooit zal falen (uit het niets), maar dit kan je niet voor zijn. Bij Caponord kan je stekkers, benzinekoppeling en de spanningsregelaar vervangen door wat beters, iets wat heel blijft. De motor is dus betrouwbaar te maken zodat het Oostenrijkse Rotax blok kan blijven stampen en brullen. Hoera!

Veel aftermarket spul is voor deze motor niet te krijgen en vervangende onderdelen willen nog wel eens op zich laten wachten dus er zal vast een moment komen dat deze motor niet zo ideaal is als deze nu lijkt te zijn, maar voor nu ben ik gelukkig. Voor het eerst rij ik op een Italiaan en ik voel me niet eens vies. De meeste mensen kunnen natuurlijk ook niet zien dat ik het ben, want de Caponord kan hard. Heel hard.

28 Comments
  1. Avatar
    Keeees
    November 2, 2014 | Reply
  2. Avatar
    Erik
    November 2, 2014 | Reply
  3. Janus
    Janus de Visser
    November 2, 2014 | Reply
    • Avatar
      Keeees
      November 2, 2014 | Reply
  4. Avatar
    stanleybobly
    November 2, 2014 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      November 2, 2014 | Reply
    • Avatar
      Peter caponord
      September 15, 2018 | Reply
  5. Avatar
    Robertehv
    November 2, 2014 | Reply
  6. Avatar November 3, 2014 | Reply
  7. Avatar
    Wilco
    November 4, 2014 | Reply
  8. Avatar
    Matthijs
    November 5, 2014 | Reply
  9. Avatar
    Ad Ben
    November 6, 2014 | Reply
  10. Avatar
    Matthijs
    November 14, 2014 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      November 14, 2014 | Reply
  11. Avatar
    Matthijs
    November 15, 2014 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      November 15, 2014 | Reply
  12. Avatar
    bart
    June 15, 2016 | Reply
    • Janus
      Janus
      June 16, 2016 | Reply
  13. Avatar
    Gwendo
    June 18, 2016 | Reply
  14. Avatar
    Matthijs van der Zande
    November 7, 2016 | Reply
    • Janus
      Janus
      November 7, 2016 | Reply
      • Avatar
        Matthijs van der Zande
        November 12, 2016 | Reply
  15. Avatar
    Gert
    November 8, 2016 | Reply
    • Avatar
      Matthijs van der Zande
      November 12, 2016 | Reply
  16. Avatar
    Gert
    November 8, 2016 | Reply
  17. Avatar
    Gaston
    September 1, 2017 | Reply
    • Janus
      Janus
      September 23, 2018 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Bucketlist – Transfăgărășan route

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten...

Reizen: Haute-Vienne (F)

Na enkele moeilijke maanden werd het tijd om de batterijen even terug...

Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Boekrecensie: Man in het zadel – 60.000 kilometer vrijheid

We hebben het als motoravonturisten onder elkaar al vaak genoeg over...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...