Een nieuwe motor en nu al een vergeten allroad? De Aprilia Caponord

caponord01

Sta je dan met je goede gedrag. Portemonnee vol geld, maximaal vierduizend, in de wereld vol aangeboden motoren. De wens is duidelijk, die ideale allroad die niet bestaat! Naast mijn grote liefde, de BMW R65GS, zocht ik nog een motor die mijn woon/werk kilometers voor zijn rekening moest gaan nemen. Een motor die dus beter geschikt was voor het asfalt, comfortabeler is en met meer vermogen.

Niet te vinden natuurlijk, want meneer is weer een zeurende zeikstraal met gekke eisen. Rationeel gezien kom je uit op de Honda Transalp 650. Veel motor voor weinig geld. Betrouwbaar, gebruiksvriendelijk en goedkoop in onderhoud. Plus dat er veel mensen toch best enthousiast over zijn. Onze Peter gaat er zelfs volgend jaar de wereld mee rond en Daniel doet er nu ook alles mee. Na deze te hebben gekocht en zo’n twee maanden veel te hebben gebruikt (500+ km per week) is deze weer in de verkoop gegaan. Ik zal mijn mening over de motor voor deze keer voor me houden, anders is Peter dadelijk weer boos op me.

Deze niet dus...

Deze niet dus…

Voor mij geen Transalp 650 dus, wat dan wel? De zware BMW’s vielen voor mij ook af. Waarom? Deze zijn te duur. De 1100GS is een oude niet al te beste motor, de versnellingsbak is een ramp. Het rijd goed hoor en remt als de beste, werkelijk als de beste, maar ik wilde deze niet. De 1150GS is zwaar, idioot zwaar en voor mijn budget enkel te krijgen met minimaal een ton op de teller. Nou schrik niet van een ton op de teller, want ik heb een BMW K serie met veel plezier gereden met meer dan 2 ton op de teller. Toch stuit het mij tegen de borst dat een motor van tien jaar oud met meer dan een ton zoveel knaken moet opleveren. De 1200 is voor deze prijs niet te krijgen en al koste deze de helft minder dan nog zou ik die niet kiezen. Iedereen rijd op deze motor, het is een slet. De vierklepper BMW GS serie is als de UGG boots. Het is vast comfortabel en iedereen heeft ze, maar zou je daar nou mee gezien willen worden?

Dat BMW voor mij niks heeft doet mij overigens pijn, want ik hou van BMW. Mijn oude GS is prachtig en de K serie is de beste motor ooit gemaakt. Na 1995 is BMW troep gaan maken, ze zijn voor winst en marketing gegaan. Kwaliteitscontrole werd teruggeschroefd en de K serie kreeg een motorblok dat niet 5 ton kon lopen, BELACHELIJK! Ik snap het wel, de auto tak had er genoeg van om voor de motoren te betalen. Maar toch, ze pakken wat van ons af en dat mag best gezegd worden. De tweekleppers en de K serie zijn beter dan wat ze nu maken.

Wat blijft er dan nog over? Suzuki V-Strom, nee dank je, want deze voelt mij te goedkoop aan. Yamaha Tenere, dure zware ééncilinder en prachtige motor, maar niet voor flinke uren asfalt toeren. Triumph Tiger 900 en 955i, serieus overwogen en op gereden, maar toen ook ook nog gereden op de Aprilia Caponord, de ETV 1000.

caponord02

De wat? De Aprilia Caponord 1000. Wat is dat? Dat is een allroad van Italiaanse bodem. Waarom is dat? Dat weet niemand, de heren verantwoordelijk voor de Caponord weten dat ook niet. De Caponord is voor het eerst gelanceerd in 2001 en in drie varianten verschenen tot in 2007 de stekker er uit ging. Voor mij was het zeker geen liefde op het eerste gezicht, maar na de eerste rit begreep ik het allemaal. Gek genoeg beweegt deze hoge en grote motor zich als een strontvlieg op een dikke verse drol. Vlug, wendbaar en gelukkig.

caponord03

De motor gaat vooruit middels een flink Rotax v-twin blok van zo’n 1000cc, goed voor net geen 100pk. Dit alles blijft in lijn door een stevig aluminium frame wat doet denken aan een race motor. De motor voelt strak, sterk en erg vertrouwenwekkend in de bocht. Toen deze motor uitkwam was het ook geen goedkope motor en dat is te zien aan de afwerking en alle dingen waar aan is gedacht. De prijs is tegenwoordig daarentegen een lachertje voor wat je krijgt. Mijn Caponord met ABS is uit 2005, met 22k op de teller en heeft mij minder gekost dan 4000,-. Ondanks dat deze motor een dikke zes jaar is gemaakt kan die bijna bij het lijstje van vergeten allroads.

caponord04

Nou hebben de Italianen niet eenzelfde track record als de Japanners of Duitsers aangaande betrouwbaarheid. Kort gezegd, een gemiddelde Italiaan koop je niet om altijd mee te kunnen rijden. Zo heeft de Caponord ook zijn minpunten, maar tot mijn grote verrassing zijn al deze minpunten goed bekend bij de schare fans én allemaal aan te pakken door deze te verbeteren. Dat is voor mij een grote plus. Bij de 1100gs weet je dat de versnellingbak ooit zal falen (uit het niets), maar dit kan je niet voor zijn. Bij Caponord kan je stekkers, benzinekoppeling en de spanningsregelaar vervangen door wat beters, iets wat heel blijft. De motor is dus betrouwbaar te maken zodat het Oostenrijkse Rotax blok kan blijven stampen en brullen. Hoera!

Veel aftermarket spul is voor deze motor niet te krijgen en vervangende onderdelen willen nog wel eens op zich laten wachten dus er zal vast een moment komen dat deze motor niet zo ideaal is als deze nu lijkt te zijn, maar voor nu ben ik gelukkig. Voor het eerst rij ik op een Italiaan en ik voel me niet eens vies. De meeste mensen kunnen natuurlijk ook niet zien dat ik het ben, want de Caponord kan hard. Heel hard.

28 Comments
  1. Keeees
    November 2, 2014 | Reply
  2. Erik
    November 2, 2014 | Reply
  3. Janus
    Janus de Visser
    November 2, 2014 | Reply
    • Keeees
      November 2, 2014 | Reply
  4. stanleybobly
    November 2, 2014 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      November 2, 2014 | Reply
    • Peter caponord
      September 15, 2018 | Reply
  5. Robertehv
    November 2, 2014 | Reply
  6. November 3, 2014 | Reply
  7. Wilco
    November 4, 2014 | Reply
  8. Matthijs
    November 5, 2014 | Reply
  9. Ad Ben
    November 6, 2014 | Reply
  10. Matthijs
    November 14, 2014 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      November 14, 2014 | Reply
  11. Matthijs
    November 15, 2014 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      November 15, 2014 | Reply
  12. bart
    June 15, 2016 | Reply
    • Janus
      Janus
      June 16, 2016 | Reply
  13. Gwendo
    June 18, 2016 | Reply
  14. Matthijs van der Zande
    November 7, 2016 | Reply
    • Janus
      Janus
      November 7, 2016 | Reply
      • Matthijs van der Zande
        November 12, 2016 | Reply
  15. Gert
    November 8, 2016 | Reply
    • Matthijs van der Zande
      November 12, 2016 | Reply
  16. Gert
    November 8, 2016 | Reply
  17. Gaston
    September 1, 2017 | Reply
    • Janus
      Janus
      September 23, 2018 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
IMG_20180714_073521
Reizen: Haute-Vienne (F)

Na enkele moeilijke maanden werd het tijd om de batterijen even terug...

colledellassietta_01
Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

ElspethBeard
Elspeth Beard – Riding into History

In dit korte filmpje spreekt de Britse dame Elspeth over haar...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
xl350_carburetor_before_ultrasonic_cleaning-768x1024
How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

howto_banden_herstellen_11
How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
honda_xl350r_review_09.jpg
Honda XL350R: Review na 1.000 kilometer

Ondertussen staat er 1000 kilometer extra op de klok van de...

Tutoro01
Tutoro chain oiler na 100k kilometers

Dingen waar ik doorgaans gelukkig van kan worden zijn de dingen...

Foto6
Product Review: Hippo Hands

Deze review werd geschreven door lezer Rik Noorman. Na het besluit...

Herfsttreffen_2018
Herfst treffen 3-4 november

Tijdens het weekend van 3-4 november organiseren we met een aantal...

wintertreffen_eastermar_header
Tweede MotorAvonturist wintertreffen: impressie

Het hoogtepunt van de winter is voorbij gevlogen. Na het uiterste...

MA_wintertreffen_header_2018
Nog een week tot het tweede MotorAvonturist wintertreffen!

Nog maar één week… …en dan worden we wakker in ons...

MA_wintertreffen_header_2018
Tweede MotorAvonturist wintertreffen 10-11 februari 2018

Nu de eerste sneeuw en koude door de lage landen getrokken...

IMG_20180402_152345.jpg
Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

xl350r_01
Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

poll_03
Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Royal_enfield_Bullet_350_21
Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...