De vergeten allroads

Niet elke motor doet het goed. Daarmee bedoel ik niet slecht rijden of in stukken vallen van ellende, sommige motoren doen het niet goed in de markt. Ze worden weinig verkocht en belanden door zeldzaamheid niet in ons collectieve motorgeheugen gevuld met CB750’s, XT500’s, V50 NATO’s, Trident’s, R80G/S’n, GSXR750’s, Z650’s, Bonneville’s, etc.

Lang niet altijd is de kwaliteit van de motor het probleem achter de slechte verkoop. Het merk kan onpopulair zijn op dat moment, het kan slecht gaan met het bedrijf waardoor er simpelweg te weinig gemaakt worden om veel te kunnen verkopen en nog veel vaker dan gedacht is falende marketing het grootste probleem van het wel of niet slagen van een motor in de markt. Zo kan ik me voorstellen dat KTM nog elke dag aan kastijding doet omdat ze Charley en Ewan richting BMW duwde met het gebrek aan vertrouwen.

Zo zijn er in loop van de jaren een boel allroads op de markt gekomen die we weer net zo snel vergeten zijn. Deze waren hun tijd te ver vooruit, deze waren er te weinig, deze legde het af tegen de concurrent, deze waren van een merk dat niet bekend stond om hun allroads, deze hadden te dure techniek waardoor de productie niet rendabel was. Wat de rede ook was, ze staan bijna allemaal op mijn verlanglijstje. Ik wil er een keer op rijden, ik wil er aan sleutelen, ik wil ze ruiken, ik wil ze kleine kusjes geven…

Moto Guzzi

Als er een merk is dat toch wel de meeste vergeten allroads heeft gemaakt is het Moto Guzzi. In Italië heeft de politie er nog mee gereden, maar verder zie je ze bijna nooit. Alhoewel ik vorige week in Albanië nog een agent zag rijden op een NTX650. Er zitten echt juweeltjes tussen en niet vergeten dat al deze Guzzi’s een van de mooiste blokken ooit hebben én cardan aandrijving:

Honda XLV750R

De Transalp kennen we allemaal. Een van de meest populaire (en saaie…) allroads ooit gemaakt. De voorloper was een stuk spannender. De Honda XLV750R is een luchtgekoelde allroad met cardan aandrijving en wat een juweeltje is het! Voor wie de serienummers van de Honda allroads kent dit is de RD01, waar alle Dominators, Transalps en Africa Twins van afstammen. Ik durf te stellen dat dit een van de mooiste Honda’s ooit is, in ieder geval de stoerste.

Armstrong MT500

Ontwikkeld door Armstrong-CCM Motorcycles voor het Engelse leger tijdens de Falklandoorlog met een Italiaans Rotax blok. Erg leuk machientje, heeft een kleine fanclub en vast grote minpunten… Ook gebruikt in Canada en Jordanië.

Harley Mt350E

Harley een allroad? Que? Oui! Het is de bovenstaande Armstrong, maar dan uit de handen van Harley-Davidson. Deze kochten in 1987 het design en de rechten over van Armstrong. Wellis waar een kleinere 350cc waardoor het meer een offroad dan een allroad is, maar daardoor niet minder leuk. Zeker de idiote koffers zijn een leuke toevoeging. (De AMF van Harley laat ik even voor wat het is, niet zo leuk als de MT350)

Cagiva 350 T4E

Nog voordat Harley Davidson een Engelse motor met een Italiaans blok kocht was Cagiva bezig met het overkopen van Harley ontwerpen. Juist, de motorwereld was (is) een puinhoop en uit die troep kwam de Cagiva 350 T4E, vooral leuk in de versie voor het Franse leger. Nou was dit niet bepaald een Fenix uit de as… Het is troep, wel leuke troep.

Nu vergeet ik er vast een paar of ken ik ze nog niet. Schroom niet mijn wenslijst te vergroten, de schuur is toch al te klein…

18 Comments
  1. Avatar
    Wilco
    October 29, 2013 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      October 29, 2013 | Reply
  2. Avatar
    Wilco
    October 29, 2013 | Reply
  3. Avatar
    Wilco
    October 29, 2013 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      October 29, 2013 | Reply
  4. Avatar
    maurice
    October 31, 2013 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      October 31, 2013 | Reply
  5. Avatar
    maurice
    November 3, 2013 | Reply
  6. Avatar
    Arjan
    October 9, 2014 | Reply
  7. Avatar October 10, 2014 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      October 10, 2014 | Reply
  8. Avatar
    Ad Ben
    November 6, 2014 | Reply
    • Avatar
      Ad Ben
      November 6, 2014 | Reply
  9. Avatar
    Kees Visser
    October 29, 2015 | Reply
  10. Avatar
    Roel van Kuetsem
    August 27, 2016 | Reply
  11. Avatar
    kees smallenburg
    September 11, 2016 | Reply
  12. Avatar
    Wilhelm-Jan
    October 26, 2016 | Reply
  13. Avatar
    Pepe van west
    February 17, 2019 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
IMG_20180714_073521
Reizen: Haute-Vienne (F)

Na enkele moeilijke maanden werd het tijd om de batterijen even terug...

colledellassietta_01
Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

ElspethBeard
Elspeth Beard – Riding into History

In dit korte filmpje spreekt de Britse dame Elspeth over haar...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
xl350_carburetor_before_ultrasonic_cleaning-768x1024
How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

howto_banden_herstellen_11
How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
20181004_103829
Op één oor – Kampeerkussens

Overal kan ik slapen, in de auto, bus, trein, midden in...

honda_xl350r_review_09.jpg
Honda XL350R: Review na 1.000 kilometer

Ondertussen staat er 1000 kilometer extra op de klok van de...

Tutoro01
Tutoro chain oiler na 100k kilometers

Dingen waar ik doorgaans gelukkig van kan worden zijn de dingen...

Tour des oeufs site en fb-01
Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MA_wintertreffen_header_2019
MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

IMG_20181103_192907
Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Herfsttreffen_2018
Herst treffen 3-4 november – Informatie

Nu de bladeren stilaan hun tijdelijke woonplaats verlaten en de zomer...

IMG_20180402_152345.jpg
Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

xl350r_01
Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

poll_03
Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Royal_enfield_Bullet_350_21
Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...