De nieuwe Africa Twin

at01

Bron: www.motorcyclenews.com

Honda heeft de marketing van Apple weten te kopiëren met de komst van de nieuwe Africa Twin. De geliefde en gevierde allroad uit de jaren negentig krijgt dit jaar de lang gewenste opvolger en de spanning hangt in de lucht. Als bij een nieuwe iPhone vliegen de conceptontwerpen in het rond. Gaat het de oude Africa Twin worden met moderne techniek? Krijgt de motor een geheel vers uiterlijk en komt er een rally/dakar achtige motor? Krijgen we een CRF1000?

Wat weten we over deze motor? Het verhaal gaat dat een wereldreiziger op z’n oude Africa Twin in Japan in contact kwam met Honda. Onder de indruk dat deze reiziger nog steeds zijn AT verkoos boven iets moderners besloot Honda te luisteren naar de wensen van deze man over wat de ideale Africa Twin zou zijn.

at04

Bron: Motorrad

De hardnekkigste geruchten zijn dat het een paralel twin gaat worden. Honda laat het v-twin blok dus gaan voor een lichter en makkelijker te onderhouden paralel blok. Bijkomend voordeel is dat een paralel blok zich makkelijk laat koelen doordat er geen achterste cilinder zonder rijwind zit. Dit blok zal een 1000cc hebben en goed zijn voor meer dan 100pk. Voor een reismotor is dat natuurlijk overkill, maar het zal voor marketing beter werken.

Daarnaast gaat de motor 50 kilo lichter zijn dan het sales monster van BMW, de 1200gs. Dat zou betekenen dat het streefgewicht rond de 180 kilo zal liggen. Dat is lichter dan meeste allroads, zeker dan meeste twee cilinder allroads. Goed nieuws dus. Wij zijn erg benieuwd wat deze motor nou echt gaat wegen, want het gaat tijd worden dat motorontwerpers begrijpen dat een laag gewicht belangrijker is dan pk’s.

De concepten zijn mooi, het verhaal is goed. Het wachten is op Honda.

at02

10 Comments
  1. Avatar May 14, 2014 | Reply
  2. Avatar
    Robert
    May 19, 2014 | Reply
  3. Avatar
    Erik
    May 21, 2014 | Reply
  4. Avatar
    lothar
    August 8, 2014 | Reply
  5. Avatar
    Ronald
    August 11, 2014 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      August 13, 2014 | Reply
  6. Avatar November 4, 2014 | Reply
  7. Avatar
    Wilco
    November 4, 2014 | Reply
  8. Avatar
    Andre
    May 18, 2015 | Reply
  9. Avatar
    erik
    January 1, 2017 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Paalkamperen Oeverlanden Hollands Diep

Afgelopen weekend gingen we nog eens paalkamperen bij de Oeverlanden van...

Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het...

Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
How to: onderdelen ontroesten met elektrolyse

Je kan makkelijk je roestige onderdelen van je oldtimer zelf ontroesten...

Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Paul haalt verhaal
Boekrecensie: Paul haalt verhaal

Een boekrecensie over het boek Paul haalt verhaal van Paul Weekers....

Husqvarna Norden 901 op komst

Husqvarna, de gekende producent van crossmotoren, is al enkele jaren bezig met...

Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

AFGELAST! Tour des Oeufs 2020, paasweekend!

In verband met het Coronavirus is de locatie tijdens pasen nog...

Terugblik: Motoravonturist wintertreffen 2020

Alweer een week geleden. Wat gaat de tijd toch snel. Iedereen...

Motoravonturist Wintertreffen 2020

Het is weer bijna februari en onze trouwe avonturisten weten wat...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...