De ideale reis allroad

motoravonturist-1

Bestaat niet. De ideale reis allroad is in ieder geval niet te vinden bij de grote merken. Gek, want je zou denken dat er toch genoeg vraag naar zou zijn. De populariteit van alle modellen die bijna ideaal zijn zegt genoeg. Het ideaal zit namelijk tussen de kleine enduro’s en de zware adventures. Hoe ziet deze ideale reis allroad er uit en waarom is deze niet op de markt?

De motor moet echt “all” “road” zijn. Dan vallen de zware jongens als de Varadero of 1200GSA al af, deze zijn namelijk verre van ideaal als je iets anders dan alleen asfalt wil. Het is goed mogelijk om met deze grote machines offroad wat voor elkaar te krijgen, maar niet voor je plezier. Zeker niet als je ze een keer op moet tillen. Ook de scheur enduro’s als de DRZ400, CRF250 of EXC die puur plezier op twee wielen zijn vallen af. Op de snelweg zullen deze geen enkele comfort bieden en helaas zijn nog steeds hele grote stukken van elke reis over asfalt (zeker in Europa). De ideale reis allroad zit hier precies tussenin. Licht genoeg voor offroad werk en sterk genoeg om comfortabel de uren op asfalt weg te werken.

Welke motoren komen in de buurt (lijst is niet compleet!):

  • KTM LC4 en LC8 Adventure
  • BMW X Challenge, F650GSPD (Sertao) en F800GS
  • Yamaha Tenere XT660R
  • Suzuki DRZ400, DR650
  • Honda Africa Twin, Transalp 600 en Dominator
  • Triumph Tiger 800

Toch zijn deze motoren het niet. De lichtste uit deze lijst zijn allemaal ééncilinders en dat zijn nou eenmaal niet de fijnste blokken om mee op de snelweg te zitten. De rest is simpelweg te zwaar. ‘Maar Ewan en Charlie zijn op de 1150GS de wereld rond gegaan’ hoor ik je denken. Helaas is dat maar deels waar. De moeilijke stukken werden achterop een vrachtwagen gedaan en de motoren hebben volwassen mannen tot tranen van wanhoop gedwongen. Gewicht telt en het telt vele malen zwaarder dan het motoraanbod doet geloven, om nog maar van de idiote marketing te zwijgen. Ik verwijs iedereen graag nogmaals naar de Adv Bike Selection van Sibirsky Extreme, die uitvoerig het belang van het gewicht van een motor onder de loep neemt.

motosibirsky

Er zijn natuurlijk een aantal redenen waarom motoren zo zwaar zijn. Niet om de minste reden, er is minder vraag naar lichte motoren en de 1200gs is de best verkopende motor al jaren op een rij. De meeste mensen kopen een GS (en soortgelijke) namelijk met het idee dat je hiermee heerlijk de wereld rond kunt. Eigenlijk is het de enige motor waar dat überhaupt mee kan, toch? Degene die vervolgens het avontuur ook echt opzoekt komt er meestal erg snel op terug dat dit de juiste motor is, want met een slagschip is het gewoon niet leuk. Helaas spreken we dan over minder dan twee procent van alle ‘adventure’ motor eigenaren. De rest blijft lekker op asfalt rond tuffen. We zien ditzelfde spektakel rondom het overdreven vermogen van alle motoren. 50pk is uitstekend, 70pk is leuker, 100pk is overbodig en nutteloos. De laatste adventure telg van KTM heeft 150pk… We kopen motoren niet met rationele overwegingen. De meeste motoren worden verkocht voor het macho gevoel, voor die extra cm in je broek. Past natuurlijk perfect bij het horloge dat 150m diep kan, anders gaat die natuurlijk kapot onder de douche. Enfin, de conclusie is dus dat adventure/allroad/dual sport motoren vooral gemaakt worden voor een doelgroep die ze koopt vanwege de avontuurlijke marketing, maar ze daar niet voor gebruikt.

Voor de grote merken is er dan ook geen enkele rede wat aan het gewicht te veranderen. Ze doen dan ook nergens hun best wat gewicht te besparen. Niet in het ontwerp en niet in materiaalkeuze. Nou is er bij materiaalkeuze nog het probleem dat de lichte materialen veel duurder zijn en dat wil de consument natuurlijk ook niet. Dus met het machogezeur en het geen rekening houden tijdens het ontwerp blijven in de huidige motormarkt enkel een handjevol ééncilinders over met een acceptabel gewicht. Erg jammer, want die dingen rijden gewoon niet leuk op de grote stukken asfalt. Zelfs niet de befaamde Rotax blokjes. Voor het asfalt toeren wil je een tweecilinder.

Nou ben ik lang niet de enige die hier over loopt te zeuren. Op het Allroadmaniacs forum zijn ze hier al sinds 2006 over aan het debatteren en ook daar was de conclusie: de ideale reis allroad bestaat niet. De mensen van WEBER Rally Twin hebben zelfs een eigen motor ontwikkeld op basis van een Kawasaki 500cc twin blok. Dit is niet aangeslagen, maar ze begrepen wel wat nodig was. We kunnen tot nu toe dus enkel dromen van de ideale reis allroad, misschien is er ooit een fabrikant die deze niche markt durft te bedienen met een motor die dit allemaal heeft:

  • <180 kilo nat gewicht, elke kilo minder is een plus
  • Twee cilinder, voor comfort op asfalt
  • Twinspark, blijft lopen bij een defecte bougie
  • Minimaal 50pk, elke pk meer is een plus
  • Stalen frame, staal laat zich makkelijker repareren
  • Bagage geschikt subframe, stevig subframe om alles te kunnen dragen
  • WP, Ohlins, Showa kwaliteit rijwielgedeelte, spreekt voor zich en KTM begrijpt dat
  • 21″ voorwiel, gezien het huidige ‘allroad’ aanbod is dat blijkbaar geen gesneden koek
  • 500km actie radius, via een flinke tank én laag verbruik
  • Injectie, zuiniger, werkt op alle hoogtes en heeft minder bewegende onderdelen dan een carburateur
  • Vriendelijke onderhoudsintervallen, niet bij elke stop olie moeten vervangen is wel zo handig
  • Modulaire cockpit, geheel zelf in te richten met roadbook, gps, etc.
  • Uitstekende verlichting, we willen de zon aan kunnen zetten!
  • Vol kleine innovaties, denk aan de Ryoku!

Wat zijn we nog vergeten?

106 Comments
  1. September 7, 2014 | Reply
    • Janus de Visser
      September 7, 2014 | Reply
      • September 7, 2014 | Reply
  2. Erwin
    September 7, 2014 | Reply
    • Janus de Visser
      September 7, 2014 | Reply
  3. September 7, 2014 | Reply
  4. September 7, 2014 | Reply
  5. joe.bar
    September 7, 2014 | Reply
    • Janus de Visser
      September 7, 2014 | Reply
  6. Hoelio
    September 8, 2014 | Reply
    • Janus de Visser
      September 8, 2014 | Reply
    • A. Oosting
      September 8, 2014 | Reply
      • Janus de Visser
        September 8, 2014 | Reply
    • Janus de Visser
      September 8, 2014 | Reply
  7. Erwin
    September 8, 2014 | Reply
  8. Gerjon
    September 9, 2014 | Reply
    • Janus de Visser
      September 10, 2014 | Reply
  9. Geert Jan
    September 10, 2014 | Reply
  10. jelle
    September 10, 2014 | Reply
    • Janus de Visser
      September 15, 2014 | Reply
  11. September 12, 2014 | Reply
    • Janus de Visser
      September 15, 2014 | Reply
  12. Jan
    September 13, 2014 | Reply
    • Greg
      September 15, 2014 | Reply
      • Janus de Visser
        September 15, 2014 | Reply
  13. Ad Ben
    September 22, 2014 | Reply
    • Janus de Visser
      September 22, 2014 | Reply
  14. jos leenders
    March 4, 2015 | Reply
    • Janus
      March 5, 2015 | Reply
  15. Bart
    April 29, 2015 | Reply
  16. Eddie van de Wiel
    May 19, 2015 | Reply
  17. Alby Mulder
    July 20, 2015 | Reply
  18. July 30, 2015 | Reply
  19. July 30, 2015 | Reply
    • Eddie van de Wiel
      July 30, 2015 | Reply
      • Jeroen America
        October 11, 2015 | Reply
        • Eddie van de Wiel
          October 12, 2015 | Reply
          • Eddie van de Wiel
            October 12, 2015 |
        • Max Brouwer
          August 20, 2016 | Reply
        • Max Brouwer
          August 20, 2016 | Reply
  20. Luuk
    August 9, 2015 | Reply
  21. Ruud Beaumont
    November 12, 2015 | Reply
  22. Ruud Beaumont
    November 12, 2015 | Reply
  23. Ruud Beaumont
    November 12, 2015 | Reply
  24. Erwin
    November 21, 2015 | Reply
  25. Hookeniggy
    November 27, 2015 | Reply
    • Eddie van de Wiel
      November 29, 2015 | Reply
  26. jasper smit
    February 23, 2016 | Reply
    • Janus
      February 23, 2016 | Reply
  27. Joris
    February 25, 2016 | Reply
  28. Dirk
    February 27, 2016 | Reply
  29. Wilco Vonk
    March 17, 2016 | Reply
  30. reindondo
    September 14, 2016 | Reply
  31. October 26, 2016 | Reply
    • Janus
      October 29, 2016 | Reply
  32. Dirk
    October 26, 2016 | Reply
  33. December 10, 2016 | Reply
    • Janus
      December 11, 2016 | Reply
  34. Erwin
    January 8, 2017 | Reply
  35. Paul D
    January 9, 2017 | Reply
  36. Jesse van Es
    January 27, 2017 | Reply
    • Ad Ben
      January 30, 2017 | Reply
    • Janus
      January 30, 2017 | Reply
  37. Alexander
    January 28, 2017 | Reply
    • Janus
      January 30, 2017 | Reply
  38. Ad Ben
    February 1, 2017 | Reply
  39. Rob
    March 23, 2017 | Reply
    • Paul D
      March 24, 2017 | Reply
  40. Andre
    August 29, 2017 | Reply
    • Paul D
      August 31, 2017 | Reply
  41. Eddie van de Wiel
    August 30, 2017 | Reply
  42. Andre
    August 30, 2017 | Reply
  43. Coen
    September 1, 2017 | Reply
  44. Vidar
    September 4, 2017 | Reply
  45. Maikel
    September 18, 2017 | Reply
  46. Ruud Boers
    March 18, 2019 | Reply
    • marcel kersten
      May 23, 2019 | Reply
      • Paul D
        May 25, 2019 | Reply
        • May 27, 2019 | Reply
  47. Gerwin
    June 8, 2019 | Reply
    • Stijn
      June 10, 2019 | Reply
  48. Paul D
    July 31, 2019 | Reply
    • August 1, 2019 | Reply
      • Paul D
        August 1, 2019 | Reply
  49. August 2, 2019 | Reply
  50. September 1, 2019 | Reply
  51. Dirk Peelman
    December 25, 2019 | Reply
  52. Muug
    June 30, 2020 | Reply
  53. Dirk Peelman
    June 30, 2020 | Reply
  54. Dirk Peelman
    July 1, 2020 | Reply
  55. Dirk Peelman
    July 1, 2020 | Reply
  56. Dirk Peelman
    July 1, 2020 | Reply
  57. Denni green
    July 12, 2020 | Reply
  58. Denni Green
    July 12, 2020 | Reply
  59. Jos Gorissen
    August 17, 2020 | Reply
  60. eric
    September 25, 2020 | Reply
  61. Ruben van Schie
    October 16, 2020 | Reply
  62. Rick Schonewille
    March 8, 2021 | Reply
  63. April 8, 2021 | Reply
  64. Paul D
    April 28, 2021 | Reply
  65. Paul D
    October 17, 2021 | Reply
  66. Erik
    October 28, 2021 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Paalkamperen Oeverlanden Hollands Diep

Afgelopen weekend gingen we nog eens paalkamperen bij de Oeverlanden van...

Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het...

Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Opzouten! Bescherm je motor tegen de pekel!

Dit jaar helaas geen wintermeeting voor de Motoravonturisten! Normaal zijn we...

How to: onderdelen ontroesten met elektrolyse

Je kan makkelijk je roestige onderdelen van je oldtimer zelf ontroesten...

Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Paul haalt verhaal
Boekrecensie: Paul haalt verhaal

Een boekrecensie over het boek Paul haalt verhaal van Paul Weekers....

Husqvarna Norden 901 op komst

Husqvarna, de gekende producent van crossmotoren, is al enkele jaren bezig met...

Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

AFGELAST! Tour des Oeufs 2020, paasweekend!

In verband met het Coronavirus is de locatie tijdens pasen nog...

Terugblik: Motoravonturist wintertreffen 2020

Alweer een week geleden. Wat gaat de tijd toch snel. Iedereen...

Motoravonturist Wintertreffen 2020

Het is weer bijna februari en onze trouwe avonturisten weten wat...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...