BMW S1000XR? BMW NEE! BMW AF! BMW FOEI!

De BMW S1000XR gaat werkelijkheid worden. Tjah, is dat nu onze eigen schuld? Hadden we dit nou kunnen voorkomen? Is BMW rijp voor een interventie? Wie gaat er mee protesteren in München?

BMW komt zelf met dit stuk proza:

Hier is de perfecte BMW motorfiets voor iedereen die de dynamiek van een sportmachine, de veelzijdigheid van een enduro en het comfort van een toermotor wil. De nieuwe BMW S 1000 XR combineert het beste uit al deze werelden tot iets geheel nieuws: de eerste Adventure Sport machine van BMW Motorrad – perfect voor iedereen die houdt van onbegrensde sportiviteit.

Niet misselijk denk je dan, dat denk ik tenminste. Maar het is dus wel misselijk. Heel misselijk. Ewan McGregor huilt, al dagen. Waarom huilt onze beste Ewan? OMDAT BMW DIT ENDURO DURFT TE NOEMEN:

BMW_S1000XR

Juist, laat dat maar eens bezinken. Voel je de onmacht? De Pijn? Zullen we anders een minuut stilte houden voor deze bak ellende?

BMW was zo’n ontzettend mooi merk. Allemachtig wat maakte zij prachtige motoren. De looks, de kwaliteit, het karakter, de sleutelvriendelijkheid, alles was tegen het perfecte aan. Ze kwamen notabene met de eerste echte allroad. Een prachtige handelbare motor met cardan en het was een tweecilinder, voor het koppel. Nu doen ze dit.

Misschien is een sociaal experiment en is BMW aan het kijken hoeveel emmers kots ze weten te verkopen aan schaapachtige volgzame consumenten. Heeft BMW überhaupt een idee wat enduro is? Google al eens gebruikt? Speciaal voor BMW: http://lmgtfy.com/?q=enduro

Ze weten het zelf eigenlijk dondersgoed met de G serie en al het HP2 spul dus het is weer marketing dat de klok slaat bij BMW.

Vies!

Daniel:

Wil degene die hierom heeft gevraagd zich even melden bij de rector? Is er echt iemand geweest die heeft bedacht dat het een briljant idee zou zijn om een plastic enduro te maken met 160 pk? Stel dat je het aandurft om met dat chemisch toilet op wieltjes daadwerkelijk van het asfalt te gaan, puur hypothetisch dit, zou je dan in staat zijn om die 160 germaanse paarden te beteugelen? Er is toch geen mens die dat wil hebben? Waarom komt er nou de zoveelste motor op de markt waar echt niemand op zit te wachten?

Iets minder dan Janus ben ik emotioneel verbonden aan BMW. Mijn eerste BMW was een K100RS (zo’n zestienklepper) waarvan m’n bek echt open viel. Wat een fantastische motor was dat! Het was een extreem goed ontworpen model, technisch misschien wel dertig jaar vooruit lopend op de concurentie. Dus toen ik genoeg bij elkaar gespaard had kocht ik de voor mij logische opvolger; een R1100GS. Dat is ook BMW, dus dat zal minstens zo briljant zijn, maar dan nog tien jaar moderner. Logische gedachtegang toch? Ik had er niet verder naast kunnen zitten.

Met de opkomst van de vierklepsboxerblokken is BMW een totaal andere weg ingeslagen dan voorheen. De drang tot innovatie is weg, het vernuftige is weg, de doordachte constructie is weg, de degelijkheid is weg, de sleutelvriendelijkheid is weg… en tegen welke prijs? De motoren van BMW dienen meer dan ooit nog maar één simpel doel; geld verdienen voor BMW. Zelfs de legendarische K-serie is vanaf de 1200-blokken definitief de nek omgedraaid. Liep een beetje K75 of K100 fluitend 300.000 kilometer (of gekker), de 1200 en 1300 moet je vooral zien te dumpen voordat ze een ton op de teller hebben staan. Als ze dat al halen…

Maar waarom doet BMW dat nou toch? Ik denk dat het antwoord teleurstellend simpel is. Omdat er zoveel mensen zijn die het kopen. Hele volksstammen rijden op 1200GS-en die ze niet eens zelf hebben uitgekozen, maar kochten omdat hele volksstammen op GS-en rijden.

Zullen we gewoon afspreken dat niemand van ons nog ondoordacht, rücksichtslos, een motor koopt die Janus zo treffend omschrijft als ‘een emmer kots’? Zullen we dat gewoon doen? Dat BMW dan blijft zitten met heel veel emmers kots? Heel veel emmers kots bij de steriele dealers in hun enge witte werkplaatsen? Kunnen we dat afspreken?

21 Comments
  1. Wilco
    November 14, 2014 | Reply
  2. Keeees
    November 14, 2014 | Reply
    • Janus de Visser
      November 14, 2014 | Reply
  3. lennert
    November 14, 2014 | Reply
    • Janus de Visser
      November 14, 2014 | Reply
      • Keeees
        November 14, 2014 | Reply
      • Keeees
        November 14, 2014 | Reply
  4. Wilco
    November 15, 2014 | Reply
  5. Nils
    November 17, 2014 | Reply
  6. Gino997S2
    December 27, 2014 | Reply
  7. Roadkill
    May 21, 2015 | Reply
    • Janus
      May 22, 2015 | Reply
    • Keeees
      May 22, 2015 | Reply
  8. Gert
    May 24, 2015 | Reply
    • Janus
      May 24, 2015 | Reply
    • Keeees
      May 25, 2015 | Reply
  9. Cliff Massop
    August 30, 2016 | Reply
  10. Pater
    November 27, 2016 | Reply
  11. luc
    January 12, 2017 | Reply
  12. cees
    February 15, 2017 | Reply
  13. Neenus
    February 12, 2022 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Paalkamperen Oeverlanden Hollands Diep

Afgelopen weekend gingen we nog eens paalkamperen bij de Oeverlanden van...

Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het...

Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Opzouten! Bescherm je motor tegen de pekel!

Dit jaar helaas geen wintermeeting voor de Motoravonturisten! Normaal zijn we...

How to: onderdelen ontroesten met elektrolyse

Je kan makkelijk je roestige onderdelen van je oldtimer zelf ontroesten...

Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Paul haalt verhaal
Boekrecensie: Paul haalt verhaal

Een boekrecensie over het boek Paul haalt verhaal van Paul Weekers....

Husqvarna Norden 901 op komst

Husqvarna, de gekende producent van crossmotoren, is al enkele jaren bezig met...

Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

AFGELAST! Tour des Oeufs 2020, paasweekend!

In verband met het Coronavirus is de locatie tijdens pasen nog...

Terugblik: Motoravonturist wintertreffen 2020

Alweer een week geleden. Wat gaat de tijd toch snel. Iedereen...

Motoravonturist Wintertreffen 2020

Het is weer bijna februari en onze trouwe avonturisten weten wat...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...