BMW K75GS en K100GS, de onverwachte allroad.

Allroad_bmw_K_39

De K serie van BMW kent eigenlijk maar twee reacties, sommige zweren er bij en anderen gaan liever dood dan dat ze er mee rijden. Laatst las ik nog een niet onderbouwd statement dat de K serie het slechtste motorblok ooit had… Natuurlijk grote onzin, zeker bij een blok dat zonder blikken of blozen meerdere tonnen aan kilometers weet te draaien.

Toch is er een hoop af te dingen op de K serie. Het is saai, het bokt niet, het draait soepel, het is voorspelbaar, etc. Het is geen mooie motor en nogal zwaar. De K is alleen voor op asfalt en dat maakt het voor de motoravonturist geen ideale motor. Gelukkig zijn er mensen die het daar niet bij laten zitten en die bouwen een BMW K om tot een allroad. Deze weten van de saaie K een K75GS of K100GS te creëren.

Zo past de cardan aandrijving van de GS serie op een K, combineer dat met een serieuze voorvork en een setje noppenbanden en je hebt een K die verder komt dan het asfalt. Of je gaat alleen voor de banden en extra paar ballen. In ieder geval is er voor de K serie genoeg liefde om het uit te proberen. Zo bewijzen de bouwers van de volgende motoren. De creativiteit is enorm aanstekelijk en de resultaten mogen er absoluut wezen.

Ter leering ende vermaeck:

4 Comments
  1. Avatar September 29, 2013 | Reply
  2. Avatar
    Maarten
    December 12, 2013 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      December 12, 2013 | Reply
  3. Avatar September 22, 2014 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Bucketlist – Transfăgărășan route

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten...

Reizen: Haute-Vienne (F)

Na enkele moeilijke maanden werd het tijd om de batterijen even terug...

Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Boekrecensie: Man in het zadel – 60.000 kilometer vrijheid

We hebben het als motoravonturisten onder elkaar al vaak genoeg over...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...