Saroléa 31A uit 1931: op te knappen Belgische motorgeschiedenis

Het is gebeurd, ik heb een echte oldtimer gekocht. Mijn oog viel op een echt stukje Belgische motorgeschiedenis: een Saroléa 31A uit 1931. Helemaal compleet en in een bijzonder mooi geconserveerde staat – prachtige patina zoals dat dan in het jargon heet. Uit een schuur gehaald waar hij 60 jaar droog in een hoekje heeft gestaan.

De Saroléa wordt aangedreven door een 350cc zijklepper. Begin jaren 30 kwamen de kopkleppers stilaan op, maar deze werden wel nog als erg ‘sportief’ beschouwd. Zo werd er dus in 1931 ook een Saroléa 31B gebouwd, een kopklepper. Ik heb dus de ‘tourist’ versie gekocht.

De hele motorfiets staat goed vet en er is nergens iets kwaadaardig geroest. Maar er is natuurlijk wel heel wat liefde en werk nodig om hem opnieuw op de baan te krijgen. Want dat is natuurlijk wel de bedoeling, dat hij terug de weg op kan! Het blok is los en loopt maar zal natuurlijk wel moeten gereviseerd worden.

Het eerste wat er moet gebeuren is het zoeken van zoveel mogelijk informatie. Het is mijn eerste vooroorlogse motor. Hoewel de techniek heel eenvoudig is, is het wel heel wat anders dan de jaren 70-80 oldtimers die ik gewoon ben. Heb je zelf informatie of onderdelen beschikbaar? Laat dan zeker iets weten! De restauratie en de hopelijk talrijke avonturen zullen jullie hier uitgebreid kunnen volgen.

Saroléa is een Belgisch merk dat van 1900 tot en met 1960 heel wat motorfietsen en bromfietsen produceerde.

Oorspronkelijk werd de fabriek in 1850 als wapenfabriek opgericht door Joseph Saroléa. Net zoals FN begon het dus allemaal bij de wapens en ook Saroléa zat in Herstal. Vanaf 1892 werden er ook fietsen gebouwd.

In 1900 werd de eerste motor gebouwd: een 240cc benzinemotor met een snuffelklep. Meteen was Saroléa ook de eerste Belgische producent van motorfietsen. De fabriek draaide op volle toeren en er werden inbouwmotoren geproduceerd voor allerhande merken.

Eind jaren 20  werden de versnellingsbakken ook in eigen huis gebouwd waardoor de motorfietsen volledig zelf gebouwd werden. In de jaren 30 werden er zelfs heel wat modellen geëxporteerd naar Japan. Vanaf 1956 werd de productielijn drastisch ingekrimpt en in 1960 werd de laatste Saroléa gebouwd.

3 Comments
  1. Avatar
    BMWdubble
    December 1, 2019 | Reply
  2. Avatar
    René
    December 1, 2019 | Reply
  3. Avatar
    Andre
    December 6, 2019 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Paalkamperen Oeverlanden Hollands Diep

Afgelopen weekend gingen we nog eens paalkamperen bij de Oeverlanden van...

Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het...

Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...