How to: onderdelen ontroesten met elektrolyse

Je kan makkelijk je roestige onderdelen van je oldtimer zelf ontroesten zonder dat je schade toebrengt of materiaal verliest. Via elektrolyse zet je zelfs alle roest om zodat je werkstuk zijn mooie oorspronkelijke staat terugkrijgt. Het proces is gemakkelijk zelf uit te voeren als je volgende stappen volgt:

  • Zoek een goede gelijkstroombron. Ik heb een stevige labovoeding gebruikt, maar een doodgewone oude oplader van een mobiele telefoon of tablet doet het evengoed. Het voordeel aan een labovoeding is natuurlijk dat je zelf de stroom of spanning kan regelen. Hoe meer stroom, hoe sneller het proces gaat.
  • Neem een niet geleidend recipiënt. Een kunststof emmer is perfect. Ik heb een oude verfemmer netjes uitgewassen.
  • Vul het recipiënt met water waar je soda in hebt opgelost. 100 gram per 3 liter is meer dan voldoende. Zorg er voor dat de soda goed opgelost is. Je kan ook gewoon keukenzout gebruiken.
  • Steek het stuk metaal dat je wil opofferen langs de buitenkant in de emmer. Eén stuk metaal is voldoende. Ik heb echter een opstelling gemaakt die ik kan hergebruiken door het deksel uit te snijden en daar 4 kathodes in te voorzien. Dit zijn gewoon ijzeren plaatjes van de bouwmarkt. De 4 plaatjes verbind ik met koperdraad zodat ze alle vier met elkaar verbonden zijn.
  • Hang het te ontroesten onderdeel in het midden van het water. Ook hier heb ik voor een duurzame oplossing gekozen door een mandje van gevlochten staal te maken en hieraan een koperdraad te bevestigen die aan een metalen plaatje hangt. Aan dat metalen plaatje kan je straks makkelijk een krokodillenklem bevestigen.
  • Sluit de positieve pool aan op de kathodes, in dit geval dus de vier plaatjes aan de buitenkant.
  • Sluit de negatieve pool aan aan het te ontroesten gedeelte. Dit kan dus zowel het onderdeel zelf zijn, of in dit geval aan het mandje. In het mandje heb ik enkele moeren gelegd en een zwaar verroeste zadelveer van mijn Saroléa.
  • Nu kan je de labovoeding aanzetten (of je oplader in het stopcontact steken). Hoe meer stroom (ampere) hoe sneller het proces werkt.
  • Laat de voeding opstaan tot je merkt dat de stroom begint te verminderen. Het proces is dan bijna klaar.
  • Je ziet snel of je goed bezig bent. Er ontstaan onmiddellijk luchtbelletjes (dit is waterstofgas!) en je krijgt snel een slijmerige roestige soep. Mooi, je bent nu roest aan het omzetten in metaal!
  • Na een uurtje of twee pruttelen (afhankelijk van je stroomsterkte en roestgehalte) ben je klaar. Zet eerst de stroom uit en haal dan je werkstuk uit het water.
  • Leg je werkstuk nog een uurtje in gewoon keukenazijn (40 cent per liter). Dat zorgt er voor dat al het resterende vuil en smurrie netjes wordt verwijderd.
  • Spoel alles goed af onder de kraan en vet je werkstuk meteen in, anders begint het natuurlijk onmiddellijk opnieuw te roesten!
  • Je bent nu klaar voor de nabehandeling zoals bv. herspuiten. De boutjes die ik ga ontroesten ga ik echter achteraf ook zelf galvaniseren en/of verchromen zodat ze roestbestendig zijn. Dit kan op ongeveer dezelfde manier, daarover komt binnenkort een nieuwe post!
  • Kijk en geniet van het prachtige voor en na resultaat!

Al het roest heeft zich verplaatst van je werkstuk naar de kathodes. Deze kan je gewoon terug schoon schuren en hergebruiken. Giet het water met soda weg (bij voorkeur naar het containerpark brengen).

Let op: Bij dit elektrolytisch proces komt waterstof vrij. Dit kan in combinatie met zuurstof zorgen voor knalgas, wat enorm explosief is. Doe deze toepassing dan ook enkel in een zeer goed geventileerde ruimte of bij voorkeur in de buitenlucht! Wees voorzichtig, zowel de elektrodes als het water staan onder spanning. Zorg er voor dat er geen kinderen in de buurt zijn en dat de opstelling veilig staat. Laat de opstelling nooit alleen staan!

7 Comments
  1. Rik
    January 27, 2020 | Reply
  2. PWG
    January 28, 2020 | Reply
  3. Rob
    May 6, 2021 | Reply
  4. Rob
    May 6, 2021 | Reply
  5. Rob
    May 6, 2021 | Reply
  6. SCO
    May 31, 2021 | Reply
  7. Carlo
    February 27, 2022 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Paalkamperen Oeverlanden Hollands Diep

Afgelopen weekend gingen we nog eens paalkamperen bij de Oeverlanden van...

Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het...

Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Opzouten! Bescherm je motor tegen de pekel!

Dit jaar helaas geen wintermeeting voor de Motoravonturisten! Normaal zijn we...

How to: onderdelen ontroesten met elektrolyse

Je kan makkelijk je roestige onderdelen van je oldtimer zelf ontroesten...

Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Paul haalt verhaal
Boekrecensie: Paul haalt verhaal

Een boekrecensie over het boek Paul haalt verhaal van Paul Weekers....

Husqvarna Norden 901 op komst

Husqvarna, de gekende producent van crossmotoren, is al enkele jaren bezig met...

Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

AFGELAST! Tour des Oeufs 2020, paasweekend!

In verband met het Coronavirus is de locatie tijdens pasen nog...

Terugblik: Motoravonturist wintertreffen 2020

Alweer een week geleden. Wat gaat de tijd toch snel. Iedereen...

Motoravonturist Wintertreffen 2020

Het is weer bijna februari en onze trouwe avonturisten weten wat...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...