Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen een onbekend land. Op nog geen 1500 kilometer vind je de grens van Hongarije al. Waarom is dit land zo onbekend en is het de moeite waard om hier eens een kijkje te gaan nemen? Moet je gaan motorrijden in Hongarije? Spoiler: jazeker!

Bedenk wel goed van te voren wanneer je Hongarije wil verkennen, in het hoogseizoen kan het enorm warm worden, en ondanks de gegeven tips, is het bij die hitte geen verstandig plan om te gaan rijden. Daarnaast heb je in de zomermaanden vaak ook te maken met hevige regen- en onweersbuien. Dubbele reden om dus in het voor- of naseizoen te gaan.

Landschap en omgeving

Landschap Hongarije
Hongaarse Karpaten

In tegenstelling tot de meeste omliggende landen is Hongarije relatief vlak. Vermoedelijk is het naast Nederland en België het vlakste land van Europa. Het hoogste punt, de bergKékes, heeft ook maar een hoogte van slechts 1014 meter, overigens is het volgens de lokale bevolking ook geen aanrader deze berg te “beklimmen” met eigen vervoer. Er vallen jaarlijks vele doden onder motorrijders en sportwagenbestuurders!
Maar ook zonder deze berg heeft Hongarije veel te bieden, het landschap is enorm heuvelig en groen, regelmatig heb je ook prachtige vergezichten!

Wegen en infrastructuur

De slechte wegen in Hongarije
Het asfalt op een doorgaande weg tussen 2 dorpen

Hongarije timmert hard aan de weg, letterlijk! Zelfs Google Maps heeft moeite met de juiste weg aan te wijzen, wegen verdwijnen, rotondes verschijnen en afslagen worden toegevoegd. Blijf je op de doorgaande (provinciale) wegen, is het wegdek prima. Ga je voor het avontuur en neem je een afslag, hou dan zeer rekening met gaten in het wegdek, zand en modder en ontbrekende wegbelijning! De dorpjes voelen enorm Hongaars aan, en je moet echt het asfalt tussen de gaten zoeken.
Rijden op een navigatiesysteem of een vooruit gezette route is verstandig, de bewegwijzering laat zeer te wensen over. Plotselinge straatjes en voorrangswegen aan de rechterzijde zijn meer regel dan uitzondering.

Cultuur en taal

Hongaren spreken over het algemeen maar 1 taal en dat is hun eigen. Een enkeling, en dan voornamelijk in de toeristische gebieden, zal wat woorden Engels spreken. Hongaren zijn over het algemeen echter wel vriendelijk en behulpzaam maar zijn toeristen niet echt gewend.
Op de weg moet je rekening houden met de roekeloosheid van hun rijden en hun opgefokte rijstijl. Je zal niet de eerste zijn die plots ingehaald word door een afgetrapte Lada met 2 verschillende kleuren bumpers.
Overigens zijn Hongaren wel vriendelijk en behulpzaam maar de communicatie zal wat stroef verlopen.

Overnachten en kamperen

Voor wildkamperen in Hongarije zijn geen duidelijke regels, er is niet vastgelegd dat dit absoluut niet mag en het zal over het algemeen dus gedoogd worden. Het is maar goed ook. Hongarije kent wel wat campings, deze zitten voornamelijk in het zuiden en dan vooral rondom het Balatonmeer. Erg toeristisch deel dus ontwijk dit zeker! Er is voldoende natuur, waar je je kamp voor een nachtje kan opslaan. Let alleen wel op dat ook jagen nog toegestaan is, laat je niet neerschieten omdat je voor een beer aangezien word!

Hongaarse Karpaten vlakbij Bedepuszta

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Trans Euro Trail (TET) – Update!

Waar we eerder al gesproken hebben over de Trans Euro Trail...

Bucketlist – Transfăgărășan route

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...