Bucketlist – Transfăgărășan route

Transfagrasan omslag-01

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten echter dat er nog veel meer landen in het oosten te vinden zijn. Ingesloten tussen de Zwarte Zee, Bulgarije, Servië, Oekraïne, Hongarije en Moldavië, met de hoofdstad Boekarest vind je daar Roemenië! Een land met ruim 21 miljoen inwoners op bijna 6 keer de oppervlakte van Nederland, daar moeten ze nog veel ruimte hebben! Het land staat voornamelijk bekend om zijn natuur. In deze bossen en parken leven zelfs nog vele wilde dieren zoals beren, wolven en lynxen. Ook leven daar nog veel Roma (zigeuners), er zijn zelfs maar liefst 750.000 paardenkarren in gebruik! Het lijkt voor velen een land wat moeite heeft om mee te gaan met de tijd maar wist je dat de hoofdstad, Boekarest, de eerste stad ter wereld was met straatverlichting?!

Genoeg geluld, we willen weten waarom Roemenië onderwerp moet zijn van dit artikel!

Tussen 1970 en 1974, tijdens de Koude Oorlog, werd door het Roemeense leger in opdracht van Nicolae Ceausescu een bijzondere weg aangelegd. Uit angst voor een inval van de Sovjets moest een snelle militaire interventie door de bergen mogelijk gemaakt worden. Met maar liefst 6000 ton dynamiet werd een route van 90 kilometer aangelegd dwars door het Făgărașgebergte, het hoogste gebergte van Roemenië. Deze weg bereikt een hoogte van boven de 2000 meter en heeft zeer scherpe haarspeldbochten, de maximumsnelheid die aangegeven wordt is daarom ook maar 40 km/u! Geen enkele andere weg in Roemenië bevat meer tunnels en viaducten dan deze Transfăgărășan. Op het hoogste punt bevindt zich het Bâlea Lac (Bâlea-meer) en de langste (887 meter) tunnel van Roemenië.

Heb jij deze route al eens gereden? Hoe heb je het ervaren? Is de route te combineren met andere mooie passen?

Plannen om deze route te gaan rijden? Houdt er rekening mee dat deze meestal van oktober tot begin juni is afgesloten wegens sneeuw!

7 Comments
  1. Avatar
    Sander
    March 31, 2019 | Reply
    • Avatar
      Stijn
      April 2, 2019 | Reply
  2. Avatar
    Gerard Teeuwen
    March 31, 2019 | Reply
    • Avatar
      Stijn
      April 2, 2019 | Reply
  3. Avatar
    Sander
    April 3, 2019 | Reply
    • Avatar
      Stijn
      April 6, 2019 | Reply
  4. Avatar
    Kees Drost
    July 19, 2019 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Paalkamperen Oeverlanden Hollands Diep

Afgelopen weekend gingen we nog eens paalkamperen bij de Oeverlanden van...

Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het...

Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
How to: onderdelen ontroesten met elektrolyse

Je kan makkelijk je roestige onderdelen van je oldtimer zelf ontroesten...

Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Paul haalt verhaal
Boekrecensie: Paul haalt verhaal

Een boekrecensie over het boek Paul haalt verhaal van Paul Weekers....

Husqvarna Norden 901 op komst

Husqvarna, de gekende producent van crossmotoren, is al enkele jaren bezig met...

Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

AFGELAST! Tour des Oeufs 2020, paasweekend!

In verband met het Coronavirus is de locatie tijdens pasen nog...

Terugblik: Motoravonturist wintertreffen 2020

Alweer een week geleden. Wat gaat de tijd toch snel. Iedereen...

Motoravonturist Wintertreffen 2020

Het is weer bijna februari en onze trouwe avonturisten weten wat...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...