Bucketlist – Transfăgărășan route

Transfagrasan omslag-01

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten echter dat er nog veel meer landen in het oosten te vinden zijn. Ingesloten tussen de Zwarte Zee, Bulgarije, Servië, Oekraïne, Hongarije en Moldavië, met de hoofdstad Boekarest vind je daar Roemenië! Een land met ruim 21 miljoen inwoners op bijna 6 keer de oppervlakte van Nederland, daar moeten ze nog veel ruimte hebben! Het land staat voornamelijk bekend om zijn natuur. In deze bossen en parken leven zelfs nog vele wilde dieren zoals beren, wolven en lynxen. Ook leven daar nog veel Roma (zigeuners), er zijn zelfs maar liefst 750.000 paardenkarren in gebruik! Het lijkt voor velen een land wat moeite heeft om mee te gaan met de tijd maar wist je dat de hoofdstad, Boekarest, de eerste stad ter wereld was met straatverlichting?!

Genoeg geluld, we willen weten waarom Roemenië onderwerp moet zijn van dit artikel!

Tussen 1970 en 1974, tijdens de Koude Oorlog, werd door het Roemeense leger in opdracht van Nicolae Ceausescu een bijzondere weg aangelegd. Uit angst voor een inval van de Sovjets moest een snelle militaire interventie door de bergen mogelijk gemaakt worden. Met maar liefst 6000 ton dynamiet werd een route van 90 kilometer aangelegd dwars door het Făgărașgebergte, het hoogste gebergte van Roemenië. Deze weg bereikt een hoogte van boven de 2000 meter en heeft zeer scherpe haarspeldbochten, de maximumsnelheid die aangegeven wordt is daarom ook maar 40 km/u! Geen enkele andere weg in Roemenië bevat meer tunnels en viaducten dan deze Transfăgărășan. Op het hoogste punt bevindt zich het Bâlea Lac (Bâlea-meer) en de langste (887 meter) tunnel van Roemenië.

Heb jij deze route al eens gereden? Hoe heb je het ervaren? Is de route te combineren met andere mooie passen?

Plannen om deze route te gaan rijden? Houdt er rekening mee dat deze meestal van oktober tot begin juni is afgesloten wegens sneeuw!

7 Comments
  1. Avatar
    Sander
    March 31, 2019 | Reply
    • Avatar
      Stijn
      April 2, 2019 | Reply
  2. Avatar
    Gerard Teeuwen
    March 31, 2019 | Reply
    • Avatar
      Stijn
      April 2, 2019 | Reply
  3. Avatar
    Sander
    April 3, 2019 | Reply
    • Avatar
      Stijn
      April 6, 2019 | Reply
  4. Avatar
    Kees Drost
    July 19, 2019 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Trans Euro Trail (TET) – Update!

Waar we eerder al gesproken hebben over de Trans Euro Trail...

Bucketlist – Transfăgărășan route

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...