Reisverslag: East Infection [deel 3]

Kaart

Vandaag is het dan zover, we rijden Bosnië in. Toch enigszins licht zenuwachtig, rijden we in ruim een uur van de haven van Split naar de grensovergang. De controle van onze papieren is zo gebeurt en daar staan we dan even later in een klein plaatsje naast onze motor op zoek naar een pinautomaat voor Bosnische Marken. Er wordt flink omgekeken naar onze motoren en veel naar ons gezwaaid.

Reisverslag_balkan_deel3-1

Langs de weg stikt het van de grillen. Grote roestige bakken met een draaiend varken boven rokende kolen verrijken de grauwe weg. Als fervent carnivoren komen we behoorlijk aan ons trekken. Zeker aan te raden, maar maak niet de beginners fout die wij maakten door niet van te voren over de prijs te praten. De grilman verdubbelde waarschijnlijk zijn weeksalaris, maar daar stond een geweldige service tegenover. Als ik een lief zwerfhondje bij mijn motor wil aaien, komt die aanrennen en trapt de hond bij mij weg. Met handgebaren maakt die duidelijk dat ik moet oppassen voor bijten.

We rijden naar Mostar, beroemd van zijn ‘Stari Most’ (oude brug) die in de 16de eeuw gebouwd werd in opdracht van Sultan Süleyman de Grote  van het Ottomaanse rijk. Maar als tijdens de Joegoslavische oorlog Mostar het toneel wordt van gevechten tussen Kroaten en moslims, wordt de brug opgeblazen. In 2004 is echter een replica van de brug af en een jaar later staat het historische centrum van Mostar met zijn brug zelfs op de UNESCO werelderfgoedlijst.

Doordat het oude centrum prachtig is overwoekerd met bomen en planten, valt het ons niet meteen op dat er buiten de historische kern veel ruïnes staan. Tussen de appartementenblokken staan plots kapotgeschoten gevels, volledig genegeerd en door de natuur huis gemaakt. Later wordt ons verteld dat het huizen zijn van weggevluchte Serven. Het geeft in mijn ogen een schitterend beeld aan een straat, iets avontuurlijks. Maar in wezen is elke ruïne een aandenken aan een gewelddadige tijd van angst en verdriet. Het verbaast mij dan ook, waarom er nog zoveel ruïnes staan.

Maar Bosnië onthult zich ook als een land met adembenemende natuur. Het doet mij soms zelfs aan Noorwegen denken, als we langs rivieren en groene bergen rijden. Ze missen alleen nog de Noorse mentaliteit, want ze maken er wel een zooitje van in de berm.

Wildkamperen wordt streng afgeraden in Bosnië vanwege alle mijnen die nog in de grond zitten. Erg jammer, want die natuur ziet er wel erg uitnodigend uit. Het verlangen wordt alleen maar groter als we eindelijk een camping hebben gevonden, waar we tussen stacaravans in worden weggestopt. Er is niet eens plek voor de scheerlijnen. De douche is niets meer dan een koperen buis provisorisch aan betonblokken geschroefd waar wat koud water uit spettert. Tot overmaat van ramp is Pim vergeten zijn tent dicht te doen en heeft er tijdens zijn wc bezoek een kat in zijn tent gesproeid.

Reisverslag_balkan_deel3-13

Het humeur stijgt de volgende dag gelukkig weer als we onze lunch voorgeschoteld zien worden. We zitten op witte plastic stoelen, waar er miljoenen van gemaakt zijn, in een tuin van een wegrestaurant. We zitten aardig beschut van de weg, waar vrachtwagens gigantische zwarte rookwolken achterlaten. Maar dat deert allemaal niet, want de kip met aardappelen is heerlijk en goedkoop.

Als we Sarajevo inrijden is het druk in het verkeer. Ik stop bij het zoveelste stoplicht en een paar kinderen komen naar ons toe en bekijken de motoren. Voor ik het weet geeft een brutale aap een jengel aan het gas. Ik roep boos dat die moet stoppen, maar hij kijkt mij ondeugend aan en geeft nog snel een keer gas voor die weg rent met zijn vriendjes. Niet veel later loopt er een jonge vrouw tussen de file met een baby in haar armen. Ze laat haar magere borst zien en smeekt om geld. Ondertussen lijkt het eeuwen te duren voor er gang in komt en we besluiten de eerste afslag te nemen en even bij te komen. We rijden een berg op en halverwege stoppen we bij een verwilderd park en kijken uit over Sarajevo.

Reisverslag_balkan_deel3-17

[Deel 1] Nederland > Slovenië | [Deel 2] Slovenië > Kroatië | [Deel 3] Kroatië > Bosnië | [Deel 4] Bosnië > Servië | [Deel 5] Servië > Roemenië | [Deel 6] Roemenië | [Deel 7] Roemenië > Oekraïne | [Deel 8] Oekraïne > Nederland

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Trans Euro Trail (TET) – Update!

Waar we eerder al gesproken hebben over de Trans Euro Trail...

Bucketlist – Transfăgărășan route

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...