Peter’s grote motorreis – sporten, prikken en pillen

Vrienden in mijn omgeving noemen mij soms ook wel anticipeter, of Peter de zweter en een enkele keer Peter de ranke architect (hoewel ik een stedenbouwer ben, of nou jah.. opgeleid tot.. er is geen werk.. ik ben eigenlijk op moment gewoon 24 uur in de week verkoper van fucking woondecoratie). Nu twee maanden na mijn afstuderen begin ik al aardig uit de identiteitscrisis te kruipen en valt de depressie en het zwarte gat in vergelijking met andere afgestudeerden best wel mee. Want ja.. ik mag niet zeuren! Ik heb tenslotte werk en een duidelijk doel voor ogen.. mijn wereldreis. Toch duurde het even voor ik dat besefte. Het was de dokter van de GGD die een spuit in mijn arm prikte dat ik dacht… “Daamn, dit project begint zowaar werkelijkheid te worden”.

PGR_deel2_1

Door deze site kom ik regelmatig in contact met andere motorreizigers. Zo zat ik onlangs met Floris van Leeuwen een biertje te drinken. Net terug van zijn motorreis naar China, vertelde hij dat ‘ie de volgende keer een stuk minder zou stressen voor een zelfde soort trip en een week voor vertrek zijn spullen zou pakken. Die nonchalance hebben bij mij eigenlijk alleen maar doen beseffen dat ik mij nergens druk om hoef te maken. Ik droom nu al zoveel jaren van deze reis, mijn kast staat vol met boeken en dvds van mensen die het kunstje al geflikt hebben en ik heb al zoveel ervaringen van eerste hand gehoord, dat het enkel nog een kwestie is van doen. Soms wil ik dat ik kon doorspoelen, niet omdat de voorbereidingen voor stress zorgen, maar gewoon omdat ik er klaar voor ben. Bring it on! anticipeter is here…

De eerste stappen zijn gezet, beginnende met een afspraak bij de GGD. Ik ben ondertussen ingeënt voor DTP, Hepatitis A+B, Rabiës en Buiktyfus. Bij het tweede consult wilde de dokter verder graag een volledige planning van de reis zien om te bepalen hoeveel en welk soort anti-malaria pillen ik nodig ga hebben. Zo is de globale vage route stiekem toch wat verder uitgediept, waarbij de planning is gebaseerd op reisverslagen van anderen.

PGR_wereldkaart_route

Mijn route werd vervolgens vergeleken met kaartmateriaal met verschillende gearceerde gebieden voor verschillende type malaria pillen. Ik vind het soms wat vaag allemaal. Zo moet ik in heel Pakistan malaria pillen nemen, maar direct over de grens met India zijn enkel anti-muggenmaatregelen al voldoende.

PGR_deel2_2

Tijdens het eerste consult werd geopperd tot Thailand Paludrine te slikken, om vervolgens over te stappen op Malerone. Malerone is alleen schijtduur, 3-4 euro per dag. Als alternatief kan ook de gehele route het goedkopere medicijn Lariam geslikt worden, maar dat is nogal berucht om zijn hevige bijwerkingen (nachtmerries, depressies, hallucinaties en in enkele gevallen zelfs een psychose).  Niet echt handig om alleen op de motor in Iran te ontdekken dat ik hier mogelijk last van heb. Daarom zit ik sinds gister op een proefkuur van drie weken. Vannacht droomde ik dat ik op een reuze duizendpoot door de lucht vloog omringd door vrouwen. Geen nachtmerrie dus, maar wel.. ietwat merkwaardig.

Ik ben van het type ‘blijft slank, maakt niet uit wat ‘ie eet’. Tijdens stress vliegen de kilo’s er bij mij eerder af dan aan. De vijf kilo die ik vorig jaar in de sportschool met veel moeite was aangekomen, vlogen er in de laatste twee maanden van mijn afstuderen genadeloos af. Dat terwijl ik iedere ochtend pannenkoeken met spek ontbijt. Op Horizons Unlimited kwam ik een interessante pol tegen, die laat zien dat de meeste reizigers best wat gewicht verliezen op grote motorreizen. Om een beetje reserves op te bouwen ben ik weer drie keer in de week in de sportschool te vinden. Ik train vrij intensief, prop mezelf de hele dag vol en probeer zoveel mogelijk acht uur slaap per nacht te halen. Niet alleen verhoogt dit het uithoudingsvermogen op de motor enorm, zoals ik in Schotland afgelopen jaar merkte. Het werkt bovenal erg bevorderend op de mentale gesteldheid. Tijdens de twintig minuten cardio vliegt het zweet alle kanten op, terwijl ik in gedachte vaak al op de motor zit op een lege rechte weg door een compleet lege woestijn. Ingewikkelder dan dat wordt de gedachtetrein niet.

Het valt op zich best mee hoeveel ik nog moet voorbereiden. Met nog vijf maanden te gaan wordt het wel hoog tijd dat de papierwinkel geregeld wordt. Een nieuw vers paspoort is in de maak, daarna kan ik de visa voor Azerbeidzjan, Iran, Pakistan en India regelen. De motor krijgt ondertussen ook weer wat liefde en de laatste reisgear wordt aangeschaft. Veel is al compleet door vorige reizen, het is enkel nog de puntjes op de i zetten. Maar daar over later meer.

 

 

11 Comments
  1. Avatar February 22, 2015 | Reply
  2. Avatar
    Jochem
    February 23, 2015 | Reply
  3. Peter van der Graaf
    Peter van der Graaf
    February 23, 2015 | Reply
  4. Avatar
    Filiep
    February 26, 2015 | Reply
    • Peter van der Graaf
      Peter van der Graaf
      February 26, 2015 | Reply
  5. Avatar
    Filiep
    February 27, 2015 | Reply
  6. Avatar
    rene
    February 28, 2015 | Reply
  7. Peter van der Graaf
    Peter van der Graaf
    February 28, 2015 | Reply
    • Janus
      Janus
      March 1, 2015 | Reply
  8. Avatar
    Koen
    March 20, 2015 | Reply
  9. Avatar
    Gerbert
    May 1, 2015 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Paalkamperen Oeverlanden Hollands Diep

Afgelopen weekend gingen we nog eens paalkamperen bij de Oeverlanden van...

Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het...

Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
How to: onderdelen ontroesten met elektrolyse

Je kan makkelijk je roestige onderdelen van je oldtimer zelf ontroesten...

Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Paul haalt verhaal
Boekrecensie: Paul haalt verhaal

Een boekrecensie over het boek Paul haalt verhaal van Paul Weekers....

Husqvarna Norden 901 op komst

Husqvarna, de gekende producent van crossmotoren, is al enkele jaren bezig met...

Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

AFGELAST! Tour des Oeufs 2020, paasweekend!

In verband met het Coronavirus is de locatie tijdens pasen nog...

Terugblik: Motoravonturist wintertreffen 2020

Alweer een week geleden. Wat gaat de tijd toch snel. Iedereen...

Motoravonturist Wintertreffen 2020

Het is weer bijna februari en onze trouwe avonturisten weten wat...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...