Toeren: Allroad door de Vlaamse Ardennen

vlaamse ardennen_04

Vlaanderen mag dan wel hoofdzakelijk saai, druk en plat zijn, toch hebben sommige streken veel te bieden voor de avontuurlijke motorrijder. De Vlaamse Ardennen is zo een regio waar je door het licht heuvelende landschap nog heel wat legale allroadroutes kan terugvinden. De streek is wereldberoemd door de voorjaarsklassiekers in het wielrennen. De mythische heuvels zoals de Oude Kwaremont of de Koppenberg kent elke wielerliefhebber. Wij kozen echter voor mechanische doping en gingen een offroad route testen met de motorfiets.

Het startpunt is in Oudenaarde – ook wel de parel van de Vlaamse Ardennen genoemd. Deze stad aan de Schelde heeft een van de mooiste marktpleinen van Vlaanderen, met als blikvanger het oude stadhuis uit 1536. De route start en eindigt op het Marktplein, dat momenteel in volle heraanleg is. In de zomer is het er heerlijk vertoeven op een van de vele terrasjes.

Eens je de stad uitrijdt houdt het asfalt er al snel mee op. Stukjes verharde weg wisselen zich af met gravelwegen, modderige stukjes veldweg, single-tracks en boswegen. Een mooie mix van terreinen. Geen echte hardcore maar gewoon ideaal terrein voor wie eens van het allroad rijden wil gaan proeven. Met een meer straatgerichte band (zoals mijn Anakee 3’s) kan het op modderige stukjes wat spannend worden. Onderweg kan je nog genieten van enkele monumentale heuveltjes zoals de beklimming van de Oude Kwaremont. Zorg dus dat je bouten goed zijn aangedraaid, want de kinderkopkes waar je dan over rijdt zorgen er wel voor dat je goed door elkaar getrild wordt.

Het leukste stuk van de route is ongetwijfeld het erg lange stuk bospad door het Kluisbos. Dit is een van de enige plaatsen in België waar je nog legaal een bospad kan nemen. Vermijd de toeristische wandelperiodes (weekends, vakanties) en dan kan je je er flink gaan uitleven.

Uiteraard bepaalt het weer het niveau van de route. Na een periode van droog weer is het allemaal prima te doen. In nattere maanden kan het op sommige stukjes wel wat tricky worden. Al zorgt een iets meer offroad gerichte band dan de mijne vast voor veel soelaas. De route is 49 kilometer lang. Reken op een tweetal uur wanneer je af en toe ook eens stopt om van het uitzicht te genieten (of je motor op te rapen).

In het eerste stukje van de route heb je een klein stukje waar je niet meer met de motorfiets mag rijden. Wij raden dan ook aan om de route pas na 3 kilometer op te nemen. Al is het een erg mooi stukje. We raden het toch echt wel aan hoor…

De route kan je hier downloaden in alle mogelijke bestanden. Routeyou heeft tegenwoordig ook een app, waarmee je makkelijk de route op je telefoon kan zetten en op die manier kan navigeren.

 

 

 

4 Comments
  1. September 27, 2017 | Reply
  2. September 28, 2017 | Reply
    • Domien Verberckmoes
      Domien Verberckmoes
      September 28, 2017 | Reply
  3. Andre
    September 30, 2017 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
IMG_20180714_073521
Reizen: Haute-Vienne (F)

Na enkele moeilijke maanden werd het tijd om de batterijen even terug...

colledellassietta_01
Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

ElspethBeard
Elspeth Beard – Riding into History

In dit korte filmpje spreekt de Britse dame Elspeth over haar...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
xl350_carburetor_before_ultrasonic_cleaning-768x1024
How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

howto_banden_herstellen_11
How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
honda_xl350r_review_09.jpg
Honda XL350R: Review na 1.000 kilometer

Ondertussen staat er 1000 kilometer extra op de klok van de...

Tutoro01
Tutoro chain oiler na 100k kilometers

Dingen waar ik doorgaans gelukkig van kan worden zijn de dingen...

Foto6
Product Review: Hippo Hands

Deze review werd geschreven door lezer Rik Noorman. Na het besluit...

Herfsttreffen_2018
Herfst treffen 3-4 november

Tijdens het weekend van 3-4 november organiseren we met een aantal...

wintertreffen_eastermar_header
Tweede MotorAvonturist wintertreffen: impressie

Het hoogtepunt van de winter is voorbij gevlogen. Na het uiterste...

MA_wintertreffen_header_2018
Nog een week tot het tweede MotorAvonturist wintertreffen!

Nog maar één week… …en dan worden we wakker in ons...

MA_wintertreffen_header_2018
Tweede MotorAvonturist wintertreffen 10-11 februari 2018

Nu de eerste sneeuw en koude door de lage landen getrokken...

IMG_20180402_152345.jpg
Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

xl350r_01
Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

poll_03
Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Royal_enfield_Bullet_350_21
Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...