Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het Trans Europe Trail. Deze zomer trok ik er op uit met mijn F700GS om Zwitserland enkele dagen onveilig te maken en een zo groot mogelijk stuk van de TET van het land te rijden.

Zwitserland is een prachtig land en ik vergeet vaak hoe snel je er eigenlijk bent. Ik vertrok om 10 uur ‘s morgens eind juni, tijdens een knoert van een hittegolf. Heel wat fileleed en enkele liters zweet later zat ik om halfacht ‘s avonds met een biertje op de camping in Andermatt. Je kan dus prima met 1 dagreisje naar Zwitserland afzakken.

koken met uitzicht

Jammer genoeg bestaat TET Zwitserland voor het grootste deel uit weliswaar prachtige en overbekende geasfalteerde alpenpassen zoals de Furka, Susten of Grimsel. Dat komt omdat de Zwitsers niet zo tuk zijn op het offroad rijden. Het is heel erg moeilijk om ergens legaal te kunnen gaan kachelen. Deze geasfalteerde stukken zijn natuurlijk wel geen straf om te rijden. Vooral de Tremolopas (volledig nog bestaand uit kasseitjes) en de Nufenenpas (de hoogste van Zwitserland) zijn echte parels.

Er zijn echter twee echte offroadroutes die TET Zwitserland sieren: het Unteralptal en de Tatschenstrasse. Beide routes zijn legaal, maar je moet er wel enkele Zwitserse Franken voor ophoesten. Bij de Tatschenstrasse staat onderaan een automaat. Gooi er 7 CHF in en je krijgt een ticketje waarmee je je endurorit hebt gelegaliseerd.

Voor het unteralptal moet je je eerst gaan aanmelden bij de Tourist Office in Andermatt. Daar betaal je 12 CHF voor een permit. Vanuit Andermatt kan je het 22km lange trail oprijden. Het lijkt allemaal veel moeite, maar het is dan ook echt de moeite. De weg slingert zich door het dal tussen de alpenkoeien naar boven, terwijl het bergriviertje steeds smaller wordt. Je moet dit riviertje ook enkele keren oversteken.

Je kan ook prima wildkamperen langs de route, beide routes zijn boven de boomgrens. Tenminste als je geen schrik hebt van wolven, die recent in het Unteralptal opnieuw zijn gesignaleerd.

Zwitserland heeft veel te bieden en beide offroadroutes zijn een echte aanrader. Ideaal voor wanneer je enkele dagen er op uit kan. In 2020 ga ik zeker terug!

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Paalkamperen Oeverlanden Hollands Diep

Afgelopen weekend gingen we nog eens paalkamperen bij de Oeverlanden van...

Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het...

Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...