Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het Trans Europe Trail. Deze zomer trok ik er op uit met mijn F700GS om Zwitserland enkele dagen onveilig te maken en een zo groot mogelijk stuk van de TET van het land te rijden.

Zwitserland is een prachtig land en ik vergeet vaak hoe snel je er eigenlijk bent. Ik vertrok om 10 uur ‘s morgens eind juni, tijdens een knoert van een hittegolf. Heel wat fileleed en enkele liters zweet later zat ik om halfacht ‘s avonds met een biertje op de camping in Andermatt. Je kan dus prima met 1 dagreisje naar Zwitserland afzakken.

koken met uitzicht

Jammer genoeg bestaat TET Zwitserland voor het grootste deel uit weliswaar prachtige en overbekende geasfalteerde alpenpassen zoals de Furka, Susten of Grimsel. Dat komt omdat de Zwitsers niet zo tuk zijn op het offroad rijden. Het is heel erg moeilijk om ergens legaal te kunnen gaan kachelen. Deze geasfalteerde stukken zijn natuurlijk wel geen straf om te rijden. Vooral de Tremolopas (volledig nog bestaand uit kasseitjes) en de Nufenenpas (de hoogste van Zwitserland) zijn echte parels.

Er zijn echter twee echte offroadroutes die TET Zwitserland sieren: het Unteralptal en de Tatschenstrasse. Beide routes zijn legaal, maar je moet er wel enkele Zwitserse Franken voor ophoesten. Bij de Tatschenstrasse staat onderaan een automaat. Gooi er 7 CHF in en je krijgt een ticketje waarmee je je endurorit hebt gelegaliseerd.

Voor het unteralptal moet je je eerst gaan aanmelden bij de Tourist Office in Andermatt. Daar betaal je 12 CHF voor een permit. Vanuit Andermatt kan je het 22km lange trail oprijden. Het lijkt allemaal veel moeite, maar het is dan ook echt de moeite. De weg slingert zich door het dal tussen de alpenkoeien naar boven, terwijl het bergriviertje steeds smaller wordt. Je moet dit riviertje ook enkele keren oversteken.

Je kan ook prima wildkamperen langs de route, beide routes zijn boven de boomgrens. Tenminste als je geen schrik hebt van wolven, die recent in het Unteralptal opnieuw zijn gesignaleerd.

Zwitserland heeft veel te bieden en beide offroadroutes zijn een echte aanrader. Ideaal voor wanneer je enkele dagen er op uit kan. In 2020 ga ik zeker terug!

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Paalkamperen Oeverlanden Hollands Diep

Afgelopen weekend gingen we nog eens paalkamperen bij de Oeverlanden van...

Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het...

Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
How to: onderdelen ontroesten met elektrolyse

Je kan makkelijk je roestige onderdelen van je oldtimer zelf ontroesten...

Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Paul haalt verhaal
Boekrecensie: Paul haalt verhaal

Een boekrecensie over het boek Paul haalt verhaal van Paul Weekers....

Husqvarna Norden 901 op komst

Husqvarna, de gekende producent van crossmotoren, is al enkele jaren bezig met...

Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

AFGELAST! Tour des Oeufs 2020, paasweekend!

In verband met het Coronavirus is de locatie tijdens pasen nog...

Terugblik: Motoravonturist wintertreffen 2020

Alweer een week geleden. Wat gaat de tijd toch snel. Iedereen...

Motoravonturist Wintertreffen 2020

Het is weer bijna februari en onze trouwe avonturisten weten wat...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...