Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens onder de 2200 meter gaat. De steenslag weg bevindt zich in de Italiaanse alpen in de streek van Piëmont. Het hoogste punt ligt op 2497 meter op de Colle Lauson.

De weg loopt van Sestriere naar Fenestrelle en Susa. Het laatste stukje naar Fenestrelle werd een tiental jaar geleden wel geasfalteerd om opgenomen te worden in de Giro d’Italia. De bekendste bergpas is de Colle dell’Assietta.

De hele weg bestaat uit (soms grove) steenslag maar is dus prima te doen met elke allroad motorfiets, zoals je kan zien in onderstaand filmpje. Afhankelijk van de weersomstandigheden kan het traject natuurlijk wel wat zwaarder of makkelijker zijn dan normaal. Bij een zonnetje kan je dus gerust met een Super Tenere 1200 stevig doorrijden op de weg.

Assietta001

Wanneer je van Sestriere naar Fenestrelle rijdt, komt je volgende bergtoppen tegen:

  • Colle Basset 2424 meter
  • Colle Bourget 2299 meter
  • Colle Blegier 2381 meter
  • Colle Lauson 2497 meter
  • Colle dell’Assietta 2472 meter
  • Colle delle Finestre 2176 meter

3 Comments
  1. Avatar March 21, 2018 | Reply
  2. Avatar
    Andre
    March 28, 2018 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Bucketlist – Transfăgărășan route

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten...

Reizen: Haute-Vienne (F)

Na enkele moeilijke maanden werd het tijd om de batterijen even terug...

Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Boekrecensie: Man in het zadel – 60.000 kilometer vrijheid

We hebben het als motoravonturisten onder elkaar al vaak genoeg over...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...