Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens onder de 2200 meter gaat. De steenslag weg bevindt zich in de Italiaanse alpen in de streek van Piëmont. Het hoogste punt ligt op 2497 meter op de Colle Lauson.

De weg loopt van Sestriere naar Fenestrelle en Susa. Het laatste stukje naar Fenestrelle werd een tiental jaar geleden wel geasfalteerd om opgenomen te worden in de Giro d’Italia. De bekendste bergpas is de Colle dell’Assietta.

De hele weg bestaat uit (soms grove) steenslag maar is dus prima te doen met elke allroad motorfiets, zoals je kan zien in onderstaand filmpje. Afhankelijk van de weersomstandigheden kan het traject natuurlijk wel wat zwaarder of makkelijker zijn dan normaal. Bij een zonnetje kan je dus gerust met een Super Tenere 1200 stevig doorrijden op de weg.

Assietta001

Wanneer je van Sestriere naar Fenestrelle rijdt, komt je volgende bergtoppen tegen:

  • Colle Basset 2424 meter
  • Colle Bourget 2299 meter
  • Colle Blegier 2381 meter
  • Colle Lauson 2497 meter
  • Colle dell’Assietta 2472 meter
  • Colle delle Finestre 2176 meter

3 Comments
  1. March 21, 2018 | Reply
  2. Andre
    March 28, 2018 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Paalkamperen Oeverlanden Hollands Diep

Afgelopen weekend gingen we nog eens paalkamperen bij de Oeverlanden van...

Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het...

Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Opzouten! Bescherm je motor tegen de pekel!

Dit jaar helaas geen wintermeeting voor de Motoravonturisten! Normaal zijn we...

How to: onderdelen ontroesten met elektrolyse

Je kan makkelijk je roestige onderdelen van je oldtimer zelf ontroesten...

Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Paul haalt verhaal
Boekrecensie: Paul haalt verhaal

Een boekrecensie over het boek Paul haalt verhaal van Paul Weekers....

Husqvarna Norden 901 op komst

Husqvarna, de gekende producent van crossmotoren, is al enkele jaren bezig met...

Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

AFGELAST! Tour des Oeufs 2020, paasweekend!

In verband met het Coronavirus is de locatie tijdens pasen nog...

Terugblik: Motoravonturist wintertreffen 2020

Alweer een week geleden. Wat gaat de tijd toch snel. Iedereen...

Motoravonturist Wintertreffen 2020

Het is weer bijna februari en onze trouwe avonturisten weten wat...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...