Back home from home: Peru

alex-peru-6

Alexandre Eggermont is een 23-jarige Belg uit Rixensart met twee grote passies in zijn leven: klimmen en motorrijden. Deze motoravonturist verliet in november vorig jaar België om zijn passies te gaan beoefenen in Zuid-Amerika en hij verscheepte zijn motorfiets – een Honda NX650 Dominator – naar Chili. Alex begon aan zijn wereldreis, liet alles achter en heeft nog een hele lange reistijd voor de boeg. Hier kan je het eerste deel van zijn reis lezen.

Na vier maanden in chili, Argentinië en Boliviê – waar ik de gelegenheid had om op heel veel prachtige locaties te klimmen, vooral in Argentinië – kwam ik aan in Peru via Bolivië. Ik reed eerst door het rustige zuiden. Onderweg naar Lima reed ik door het schitterende Cusco.

Eens aangekomen in Lima verbleef ik tien dagen in het huis van de Pam Tablada organisatie – een groep van vriendelijke mensen die arme en gehandicapte kinderen helpen door middel van therapieën en inhaallessen. Daar ontmoette ik ook drie vrienden van mij die ook in Zuid-Amerika rondreisden en hun beste beentje voorzetten voor de arme kinderen. Ik heb hen een week geholpen. Daarna vertrok ik verder noordwaarts.

alex-peru-3
alex-peru-5
Ik kwam erg laat aan in een klein dorpje, waar ik zocht naar een plek om mijn tent neer te droppen. Ik vond echter nergens een plek en dus nam ik een kleine landweg om de veilige Pan-American te bereiken. Dit bleek een grote vergissing, blijkbaar was het niet echt een veilige plek in het midden van de suikerriet plantages… Ik werd tegengehouden door zeven gewapende en gemaskerde mannen. Snel maakte ik rechtsomkeer en probeerde terug te rijden naar het dorp. Door de stress van de hele gebeurtenis en de slechte onverharde weg, viel ik met de motor enkele meters verder…
alex-peru-1

De mannen sleurden me in de suikerrietplantage, ver uit het zicht. Mijn hart bonsde in mijn keel, en de schrik sloeg mij om het hart. Ik was als verlamd. Na een tiental minuten realiseerde ik me dat ze enkel mijn geld wilden. Het heeft bijna een uur geduurd, maar ze namen alle electronica mee. Daarna lieten ze me uiteindelijk gaan, met een buit van meer dan 5000 euro en een traumatische ervaring rijker…

Ik heb een nacht in het politiekantoor gespendeerd om aangifte te doen en alles te regelen. ‘s Anderendaags verbleef ik een het kleine dorp om herstellingen te doen aan de motorfiets, die de mannen hadden veroorzaakt door het zoeken naar alle electronica. ‘s Avonds ging ik het dorpscentrum in om wat te eten. Moe en onaandachtig door alles wat ik net had meegemaakt, leg ik domweg mijn tas op de grond zonder ze vast te houden. Dertig seconden later, was de tas nergens meer te bespeuren. Al mijn papieren, zowel van mezelf als van de motor, mijn reserve harde schijf die ik uit de handen van de overvallers had kunnen houden, alles was weg. Opnieuw spendeerde ik een lange nacht op het politiebureau, en nu was ik nog verplicht om terug naar Lima te reizen om er alle papieren terug te krijgen via lange administratieve wegen…

Ik heb twintig dagen in Lima gespendeerd om alles terug te krijgen, en toch had ik nog niet alles. Maar ik kon er niet meer tegen, ik moest gewoon verder. Ik nam dus opnieuw de weg naar het noorden, samen met vrienden die ook naar de evenaar reden. We hebben tien dagen samen gereden en hebben ook samen in  de bergen in het noorden geklommen, om dan eindelijk de grens te bereiken en over te steken, ook al was dat erg lastig. We hadden namelijk beiden niet de juiste papieren en dus moesten we heel wat smeergeld betalen om de grens te bereiken en over te steken.

alex-peru-2

Ik ben nu uiteindelijk in Equador. Mijn vrienden zijn onmiddellijk naar de hoofdstad Quito gereden, maar ik heb er voor gekozen om nog even in het zuiden te blijven. Ik wil hier nog wat klimmen, en het voelt hier eindelijk terug goed en veilig aan. Ik had er ook echt nood aan om terug alleen te reizen. Ik heb er geen spijt van, het is hier perfect! Ik heb enkele nieuwe klimpartners gevonden en daar ben ik nu nog steeds.

Hier in Ecuador voelt het veel veiliger aan dan het noorden van Peru. De aanvaring met de overvallers heeft een indruk op me nagelaten. Ik ben voorzichtiger, misschien te voorzichtig soms, maar ik vermoed dat dit beter zal worden naarmate de tijd vordert. Ik denk dat ik een week langer in Ecuador blijf, en dan naar Colombia verder rijd. Daar heb ik enkele goede contacten, en iedereen vertelt me schitterende dingen over dit land. Ik kan al niet meer wachten tot wanneer ik er ben. Ook al zijn er nog steeds enkele plaatsen die je beter vermijdt, ik voel me er terug klaar voor!

alex-peru-4
3 Comments
  1. Maarten
    July 25, 2014 | Reply
    • Jan
      July 28, 2014 | Reply
  2. PaulH
    August 5, 2014 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
IMG_20180714_073521
Reizen: Haute-Vienne (F)

Na enkele moeilijke maanden werd het tijd om de batterijen even terug...

colledellassietta_01
Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

ElspethBeard
Elspeth Beard – Riding into History

In dit korte filmpje spreekt de Britse dame Elspeth over haar...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
xl350_carburetor_before_ultrasonic_cleaning-768x1024
How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

howto_banden_herstellen_11
How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
honda_xl350r_review_09.jpg
Honda XL350R: Review na 1.000 kilometer

Ondertussen staat er 1000 kilometer extra op de klok van de...

Tutoro01
Tutoro chain oiler na 100k kilometers

Dingen waar ik doorgaans gelukkig van kan worden zijn de dingen...

Foto6
Product Review: Hippo Hands

Deze review werd geschreven door lezer Rik Noorman. Na het besluit...

Tour des oeufs site en fb-01
Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MA_wintertreffen_header_2019
MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

IMG_20181103_192907
Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Herfsttreffen_2018
Herst treffen 3-4 november – Informatie

Nu de bladeren stilaan hun tijdelijke woonplaats verlaten en de zomer...

IMG_20180402_152345.jpg
Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

xl350r_01
Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

poll_03
Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Royal_enfield_Bullet_350_21
Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...