Peter’s grote motorreis – Talking money

PGM_talking_money

Een van de meest gestelde vragen over mijn wereldreis is wat het hele avontuur moet gaan kosten. Niet alleen lijkt er soms een taboe te rusten op dit onderwerp, er is bijna nergens een duidelijk antwoord te vinden. Op Horizons Unlimited zijn er wel een aantal topics van doorgewinterde motoravonturiers die de dagelijks kosten delen, maar die bedragen lopen erg uiteen. Dat is ook niet zo gek. De ene reiziger pakt misschien sneller een hotel of een goed restaurant dan de ander.  Gebaseerd op mijn voorgaande motortochten en kostenplaatjes van zelfde soort reizigers als ik, heb ik een inschatting gemaakt van de kosten voor mijn reis.

KOSTEN TIJDENS REIZEN

Dagelijkse kosten

Ik zelf slaap ontzettend graag in een tent, maar pak op een reis van 3 weken meestal 2x een hotel uit vermoeidheid of vanwege slecht weer. Voor eten probeer ik zoveel mogelijk de supermarkt te bezoeken. Al ga ik voor dat vakantiegevoel om de dag uit eten, vaak ook met de lunch, want ’s avonds voor de tent kokkerellen op een benzinebrander is ook erg gezellig. Ik rij gemiddeld 250 km per dag, waar mijn alp iets meer dan 13 liter benzine voor nodig heeft. Verder ben ik niet vies van wat cultuur, dus bezoek ik ook zo nu en dan een museum. In mijn voorgaande reizen door heel Europa resulteerde dit in een gemiddeld dagbudget van zo’n €50. In Schotland en Noorwegen zat ik daar iets boven en in de balkan lukt het voor minder. Maar meestal ga ik in arme landen leven als een koning en zit ik alsnog aan die €50.

Nu kom ik op mijn wereldreis langs genoeg landen waar de kosten voor levensonderhoud een stuk lager zijn dan in Europa. Toch verwacht ik daar hetzelfde kwijt te zijn per dag. Hoe graag ik ook kampeer, ik denk dat ik op een reis van een aantal maanden wel wat vaker voor een hotel kies. Daarbij komen er onderweg onderhoudskosten van de motor, kosten voor visa aan de grens of kom ik corrupte politie tegen etc.

In mijn huidige planning ben ik 7 maanden onderweg, 210 dagen a €50 = €10.500

Verschepen

Daarmee zijn we er nog niet. Mijn motor zal nog een enkele keer via de lucht of water vervoerd moeten worden. Op Horizons Unlimited wordt een database bijgehouden door reizigers met wat ze kwijt waren voor vervoer tussen twee plaatsen/continenten.

Op mijn route zal ik waarschijnlijk van Nepal naar Thailand vliegen, want Myanmar mag dan wel inmiddels open zijn voor eigen vervoer, de kosten om er doorheen te rijden met een gids zijn bizar hoog. Zelfs in een groep met meerdere reizigers leg je al snel €2000 neer. Reizen met een gids is best een smerige uitbuiting van overlandse wereldreizigers. Zo las ik een verhaal van reizigers die China door zijn gekomen zonder gids. Volgens de wet is een gids helemaal niet meer nodig, maar het blijft natuurlijk wel een lucratieve business, dus wordt de schijn voor ons hoog gehouden. Toch sluit ik het niet uit dat ik het vliegtuig links laat, afhankelijk van de situatie in Kathmandu over vier maanden, nieuwe regelgeving of de mogelijkheid om aan te sluiten bij een grote groep. Wat ik kies, zie ik halverwege de reis wel. Hoe dan ook, de etappe tussen Nepal en Thailand gaat geld kosten. Op dit moment is de goedkoopste manier vliegen.

Mijzelf + motor vliegen van Nepal naar Thailand kost ongeveer €1200

Ik moet ook nog een keer naar huis. Mocht ik Australie halen, dan is de goedkoopste manier om de motor naar Nederland te vervoeren via vrachtboot. Dit kost zo’n €500. Daar komt nog een vliegticket bij van zo’n €800. De motor verkopen aan het einde van de reis is niet mogelijk, omdat ik een Carnet de Passage nodig heb. Dit is een soort paspoort van je motor die de te bezoeken landen garandeert dat je niet je motor verkoopt en daarmee importkosten ontloopt. Voor dit paspoort moet een borg van €3000 betaald worden, die je pas weer ontvangt nadat de motor terug in Nederland is.

Terug naar huis €1300

KOSTEN VOORAF

Een exacte inschatting van de te maken kosten vooraf is wat lastig. Mijn motor (Transalp 650 ’05 €2750), pak (€1200) en reisspullen (€500) heb ik immers al verzameld door de jaren heen. Waar ik in dit artikel de nadruk op wil leggen, zijn de kosten die je maakt bij een wereldreis. Die zijn te verdelen in papierwerk, medische voorbereiding en motoronderhoud.

Papierwinkel

Qua papierwerk zit ik midden in het proces van visa regelen. Via CIBTvisas heb ik hulp ingeslagen voor het regelen van een visum voor Azerbeidzjan, Iran, Pakistan en India. De totale kosten hiervoor zijn €500. Ook had ik een nieuw paspoort en voorraad pasfoto’s nodig (€80).
Het is op mijn geplande route helaas onvermijdelijk om een Carnet de Passage te regelen. Voor dit stukje papierwerk betaal je €235 en moet je dus een borg inleggen van €3000.
Aangezien ik door een aantal landen heen rijdt waarvoor een negatief reisadvies geldt, heb ik bij JoHo een reisverzekering afgesloten waarbij de dekking in die landen gewoon doorloopt. Voor de duur van mijn reis betaal ik €300.

Kosten papierwinkel €1115 (exclusief borg van €3000)

Medische kosten

Zoals in mijn vorige post te lezen is ben ik een aantal keren bij de GGD op bezoek geweest. Ook de kosten voor consults, inentingen en malaria pillen liegen er niet om, maar worden dankzij een aanvullende jongerenverzekering gelukkig volledig vergoed.

Kosten medische voorbereiding €675

Voorbereidingen motor

Mijn Transalp heeft 110.000 km gelopen. Het is mijn meest betrouwbare en zorgeloze motor ooit. Toch zijn er wel wat kosten die bij zo’n km stand horen. Denk aan het vervangen van wiel- en balhoofdlagers en koppelingsplaten. Verder krijgt die een standaard grote beurt en wordt het volledige uitlaatsysteem vervangen. Het overzicht over deze kosten ben ik eerlijk gezegd kwijt. Ik doe al het sleutelwerk zelf en doe de klusjes verspreid door het hele jaar heen.

Geschatte kosten onderhoud €1200

TOTALE KOSTEN

Nu alle bedragen zo op een rij staan, moet ik zelf ook wel even slikken met het optellen. Toch lig ik er niet wakker van. Ik  leef al jaren naar deze reis toe. Het was soms best zwaar om naast studie hard te werken en feestjes aan mij voorbij te laten gaan. Maar dit is wat ik het liefst doe en waar ik echt gelukkig van word: op groots motoravontuur gaan. Ok, hou je vast, daar gaan we…

PGM_talking_money_totalekosten
Alles bij elkaar opgeteld kom ik uit op €15.990, dit is dus zonder de borg van Carnet en zonder de aankoop van motor en reisgear die al in mijn bezit is.

11 Comments
  1. Avatar
    Matthijs
    April 30, 2015 | Reply
  2. Avatar
    Erwin
    April 30, 2015 | Reply
  3. Avatar
    Peet
    April 30, 2015 | Reply
  4. Avatar
    peter
    May 5, 2015 | Reply
  5. Avatar May 7, 2015 | Reply
  6. Avatar May 8, 2015 | Reply
  7. Avatar
    sylvia
    June 24, 2015 | Reply
    • Avatar
      sylvia
      June 26, 2015 | Reply
  8. Avatar
    Eddie van de Wiel
    July 30, 2015 | Reply
  9. Avatar
    Jan De Belg
    August 6, 2015 | Reply
  10. Avatar
    Ronald
    August 6, 2015 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Paalkamperen Oeverlanden Hollands Diep

Afgelopen weekend gingen we nog eens paalkamperen bij de Oeverlanden van...

Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het...

Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
How to: onderdelen ontroesten met elektrolyse

Je kan makkelijk je roestige onderdelen van je oldtimer zelf ontroesten...

Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Paul haalt verhaal
Boekrecensie: Paul haalt verhaal

Een boekrecensie over het boek Paul haalt verhaal van Paul Weekers....

Husqvarna Norden 901 op komst

Husqvarna, de gekende producent van crossmotoren, is al enkele jaren bezig met...

Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

AFGELAST! Tour des Oeufs 2020, paasweekend!

In verband met het Coronavirus is de locatie tijdens pasen nog...

Terugblik: Motoravonturist wintertreffen 2020

Alweer een week geleden. Wat gaat de tijd toch snel. Iedereen...

Motoravonturist Wintertreffen 2020

Het is weer bijna februari en onze trouwe avonturisten weten wat...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...