Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Hoe moet het Enfield project verder?

  • Een nieuw dieselblok inbouwen. (47%, 53 Votes)
  • Het originele blok herstellen. (38%, 42 Votes)
  • Een ander bullet 350 blok zoeken. (15%, 17 Votes)

Total Voters: 106

Loading ... Loading ...

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt het project een andere wending. Uiteraard is dit niet het einde van het project. De Enfield is ondertussen tot op het frame gedemonteerd en kan straks dus opnieuw from scratch worden opgebouwd.

Het hart van de motor moet bijna volledig vernieuwd worden. Hoe je het ook bekijkt, dat gaat enkele duiten kosten. Er zijn verschillende opties mogelijk hoe het nu – motorisch – verder kan.

poll_04

Het originele blok herstellen

De meest geliefde methode bij oldtimer liefhebbers is ongetwijfeld het herstellen van het originele motorblok. Op die manier blijven het chassisnummer en het bloknummer netjes bij elkaar horen.

Wat moet er allemaal gebeuren om het blok te herstellen? Er moet een nieuwe drijfstang en piston komen, een nieuwe cilinderwand, de krukas moet gericht worden of vervangen én het carter moet worden gelast. Daarbij komt een volledige set pakkingen.

Kostprijs: 500-800 euro.

poll_03

Een ander blok transplanteren

Ongetwijfeld de makkelijkste oplossing is gewoon een net blok op de kop tikken en opnieuw inbouwen. Het nadeel van deze methode is dat je weer een motorblok koopt waarvan je de geschiedenis niet kent. Eigenlijk moet je ook dat blok gaan opengooien en grondig inspecteren. Er is dus opnieuw een bepaald risico aan verbonden.

Bovendien is het erg moeilijk om een juist blok te vinden. In dat geval wil ik namelijk ook echt een Bullet 350 blok uit begin jaren 70. Die zijn moeilijk te vinden en zijn ook nogal prijzig. Er staat een blok te koop zonder cilinderkop (en die is nog goed bij mij…) voor 250 euro. In Engeland koop je ook compleet en net blok voor rond de 1000 euro. De markt is klein. Ook hier heb je een complete set pakkingen nodig.

Ook een bullet 500 motorblok past in het frame. De Bullet blokken van de jaren 80 en 90 passen ook probleemloos. Maar ik wil natuurlijk zo dicht mogelijk bij het origineel blijven.

Kostprijs: 250 tot 1100 euro.

poll_2

Ombouwen naar diesel

Een derde optie is om een splinternieuw diesel motorblok in te bouwen. Dat is wel eens vaker gedaan in het bekende Bullet-frame. Het gaat dan meestal over L100 dieselblokken die gekloond worden.

Het L100 dieselblok is een 435cc eencilinder dieselmotor met 10pk. Dat zorgt er voor dat je geen fabelachtige stoplichtsprintjes meer zal uitvoeren, je topsnelheid een goede 100km/u wordt en je op een tank 1000 kilometer kan rijden, doordat je verbruik maar 1 liter op 70 kilometer is.

Het voordeel is dat je een splinternieuw blok koopt en dus wel zeker bent dat dat al goed zit. Bovendien heb je iets unieks gemaakt en ben je een van de uitzonderlijke diesel-motorfiets bezitters. Maar een nieuw motorblok komt natuurlijk ook met een mooi prijskaartje. Een kloon heb je al voor goed 600 euro. Wil je een echte Yanmar, ga je snel over de 2000 euro.

Kostprijs: 600 tot 2500 euro.

poll_1

Besluit

Alle drie de opties lijken me erg leuk om uit te voeren. De kost van de opties is moeilijk te bepalen en kunnen dicht of ver uit elkaar liggen. Ik vraag dus jullie raad over hoe het nu verder moet. Dit moet zo wat het eerste project zijn waar je zelf kan meebeslissen wat de volgende stap wordt! Je hebt tijd om te stemmen tot 2 juli. Now vote!

Hoe moet het Enfield project verder?

  • Een nieuw dieselblok inbouwen. (47%, 53 Votes)
  • Het originele blok herstellen. (38%, 42 Votes)
  • Een ander bullet 350 blok zoeken. (15%, 17 Votes)

Total Voters: 106

Loading ... Loading ...

21 Comments
  1. Avatar
    Laurens
    June 18, 2017 | Reply
  2. Avatar
    Wil
    June 18, 2017 | Reply
  3. Avatar
    Herbert
    June 18, 2017 | Reply
  4. Avatar
    Cor Paalvast
    June 18, 2017 | Reply
    • Domien Verberckmoes
      Domien Verberckmoes
      June 21, 2017 | Reply
  5. Avatar
    Arne Hulstein
    June 18, 2017 | Reply
  6. Avatar
    Piet
    June 19, 2017 | Reply
  7. Avatar
    Andre
    June 20, 2017 | Reply
  8. Avatar
    Baptiste
    June 20, 2017 | Reply
  9. Avatar
    Andre
    June 21, 2017 | Reply
    • Domien Verberckmoes
      Domien Verberckmoes
      June 21, 2017 | Reply
  10. Avatar
    hans
    June 21, 2017 | Reply
  11. Avatar
    Ludo De Greef
    June 22, 2017 | Reply
  12. Avatar
    Piet
    June 24, 2017 | Reply
  13. Avatar
    Andre
    June 24, 2017 | Reply
  14. Avatar
    Hybride
    July 6, 2017 | Reply
  15. Avatar
    Andre
    August 2, 2017 | Reply
  16. Avatar
    Andre
    September 10, 2017 | Reply
    • Domien Verberckmoes
      Domien Verberckmoes
      September 11, 2017 | Reply
  17. Avatar
    Andre
    December 23, 2017 | Reply
  18. Avatar
    arjan
    December 26, 2017 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Trans Euro Trail (TET) – Update!

Waar we eerder al gesproken hebben over de Trans Euro Trail...

Bucketlist – Transfăgărășan route

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...