Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?
Hoe moet het Enfield project verder?
- Een nieuw dieselblok inbouwen. (47%, 53 Votes)
- Het originele blok herstellen. (38%, 42 Votes)
- Een ander bullet 350 blok zoeken. (15%, 17 Votes)
Total Voters: 106

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt het project een andere wending. Uiteraard is dit niet het einde van het project. De Enfield is ondertussen tot op het frame gedemonteerd en kan straks dus opnieuw from scratch worden opgebouwd.
Het hart van de motor moet bijna volledig vernieuwd worden. Hoe je het ook bekijkt, dat gaat enkele duiten kosten. Er zijn verschillende opties mogelijk hoe het nu – motorisch – verder kan.
Het originele blok herstellen
De meest geliefde methode bij oldtimer liefhebbers is ongetwijfeld het herstellen van het originele motorblok. Op die manier blijven het chassisnummer en het bloknummer netjes bij elkaar horen.
Wat moet er allemaal gebeuren om het blok te herstellen? Er moet een nieuwe drijfstang en piston komen, een nieuwe cilinderwand, de krukas moet gericht worden of vervangen én het carter moet worden gelast. Daarbij komt een volledige set pakkingen.
Kostprijs: 500-800 euro.
Een ander blok transplanteren
Ongetwijfeld de makkelijkste oplossing is gewoon een net blok op de kop tikken en opnieuw inbouwen. Het nadeel van deze methode is dat je weer een motorblok koopt waarvan je de geschiedenis niet kent. Eigenlijk moet je ook dat blok gaan opengooien en grondig inspecteren. Er is dus opnieuw een bepaald risico aan verbonden.
Bovendien is het erg moeilijk om een juist blok te vinden. In dat geval wil ik namelijk ook echt een Bullet 350 blok uit begin jaren 70. Die zijn moeilijk te vinden en zijn ook nogal prijzig. Er staat een blok te koop zonder cilinderkop (en die is nog goed bij mij…) voor 250 euro. In Engeland koop je ook compleet en net blok voor rond de 1000 euro. De markt is klein. Ook hier heb je een complete set pakkingen nodig.
Ook een bullet 500 motorblok past in het frame. De Bullet blokken van de jaren 80 en 90 passen ook probleemloos. Maar ik wil natuurlijk zo dicht mogelijk bij het origineel blijven.
Kostprijs: 250 tot 1100 euro.
Ombouwen naar diesel
Een derde optie is om een splinternieuw diesel motorblok in te bouwen. Dat is wel eens vaker gedaan in het bekende Bullet-frame. Het gaat dan meestal over L100 dieselblokken die gekloond worden.
Het L100 dieselblok is een 435cc eencilinder dieselmotor met 10pk. Dat zorgt er voor dat je geen fabelachtige stoplichtsprintjes meer zal uitvoeren, je topsnelheid een goede 100km/u wordt en je op een tank 1000 kilometer kan rijden, doordat je verbruik maar 1 liter op 70 kilometer is.
Het voordeel is dat je een splinternieuw blok koopt en dus wel zeker bent dat dat al goed zit. Bovendien heb je iets unieks gemaakt en ben je een van de uitzonderlijke diesel-motorfiets bezitters. Maar een nieuw motorblok komt natuurlijk ook met een mooi prijskaartje. Een kloon heb je al voor goed 600 euro. Wil je een echte Yanmar, ga je snel over de 2000 euro.
Kostprijs: 600 tot 2500 euro.
Besluit
Alle drie de opties lijken me erg leuk om uit te voeren. De kost van de opties is moeilijk te bepalen en kunnen dicht of ver uit elkaar liggen. Ik vraag dus jullie raad over hoe het nu verder moet. Dit moet zo wat het eerste project zijn waar je zelf kan meebeslissen wat de volgende stap wordt! Je hebt tijd om te stemmen tot 2 juli. Now vote!
Hoe moet het Enfield project verder?
- Een nieuw dieselblok inbouwen. (47%, 53 Votes)
- Het originele blok herstellen. (38%, 42 Votes)
- Een ander bullet 350 blok zoeken. (15%, 17 Votes)
Total Voters: 106



Diesel klinkt wel erg gaaf! Als optie twee zou ik het bestaande blok reviseren, want een ander blok kan net zoveel ellende opleveren.
Als je de motor na revisie wil verkopen, dan het orginele blok repareren. Als je er zelf mee wil gaan rijden de diesel erin hangen.
Domien, een diesel klinkt helemaal niet gaaf. Ze zijn zonder turbo niet vooruit te branden en het bekijks van anderen gaat snel vervelen. Blijf je over met 1000 km op 1 tank. Draai jij ooit 1000 km zonder stoppen? Gaat het om het vele geld wat je terugverdiend met een dieselblok? Dan moet je je telsommetje nog eens maken want eer je 100.000 km op dat ding gedraaid hebt: een diesel nota bene?
Gewoon het oude blok opnieuw opbouwen met nieuwe onderdelen. Het houdt de waarde, en blijft grappig om te rijden.
Ik mis de optie om hem om te bouwen naar electra.
Die optie is echt te duur vrees ik… En misschien iets te progressief voor een motor van meer dan 40 jaar oud.
Elektrisch lijkt mij ook wel een hele gave optie.
Maar anders is de diesel ook wel een leuke. Het originele blok maakt er ook geen superbike van, dus dan is originaliteit wel een mooie optie. 😉
Diesel lijkt me best gaaf. Maar zou je dat niet liever in een moderne motor doen? ( jaren 90 modern) Betere remmen, en onderdelen als remblokjes ketting en tandwielen zijn makelijker en goedkoper te krijgen
1 op 70 lijkt mij wel heel positief!
Zuinige 250cc motoren zoals de honda crf250l / rally rijd maar 1 op 33ongeveer.
Een Diesel is veel zuiniger dan een benzinemotor, 1 op 70 moet makkelijk lukken.
Mijn 110 cc Hondaatje loopt op benzine zelfs 1 op 70.
Domien, ben je een echte liefhebber, ga je voor gemak of ben je de (motor)avonturist?
http://www.team-bhp.com/forum/attachments/motorbikes/483713d1295063292-hero-royal-enfield-planning-diesel-bikes-v2l.jpg
Ik zou deze tweecilinder diesel er van maken !
Dan heb je pas echt iets aparts er van gemaakt.
Staan ze je echt OVERAL waar je stopt aan te gapen 🙂
Alles is mogelijk natuurlijk! Al zou een tweecilinder het budget wel erg de hoogte in jagen…
Ik zou het donorblok kopen (dat blok zonder kop). Vervolgens van de twee blokken één goed maken. Dan hou je er nog wat reserve onderdelen aan over 🙂
Het originele blok herstellen en redden van de schroothoop. Zo blijft de bubbel zo origineel als maar kan.
Africatwin / transalp blok erin.
Betrouwbaar, en dan in stijl de motoravonturist uithangen
Die tweecilinder gaat je budget naar beneden halen juist, voor $1050,- heb je zo’n Powergen V2 diesel (Punsun) van 22 pk.
Ze zijn per stuk te bestellen bij Powersun op Alibaba, de grootste verkoop-website ter wereld. binnen 15 dagen na betaling in een houten krat bij jou thuis.
“The V-twin 2 Cylinder Diesel Engine 22HP can work as engine for Tractors, Motorcycles and Water Pumps, as well as Diesel Generators”.
Ik wist het wel, deze schroefde ik er in, het is al veel vaker gedaan, dus je komt geen onoverkomelijke problemen tegen.
Een heerlijke uitdaging en daarna heb je een geweldig aparte motor !
https://www.alibaba.com/product-detail/Hot-Selling-POWERGEN-V2-Diesel-Two_1330269937.html?spm=a2700.7724838/new.2017121.17.0PDodl
Ga er voor man ! 🙂
Diesel, natuurlijk.
Een diesel rijdt fijn, heerlijk die trekkracht onderin. En verbruik mag je dan misschien niet zo boeien, een zuinige motor geeft je wel een heel grote actieradius en dat is fijn als je ver van de bewoonde wereld zit.
Verder is een diesel natuurlijk oerbetrouwbaar, als er brandstof in zit en de accu is in orde dan loopt ie, altijd weer.
Geen gedoe met carburateurs of onbetrouwbare ontsteking. Gewoon mechanische inspuiting en het werkt altijd.
“Gewoon mechanische inspuiting en het werkt altijd”… Het blijft Chinees natuurlijk, je moet ook een beetje geluk hebben met zulk spul.
Als het jongetje wat de inspuitpomp moest monteren toevallig zijn maandelijkse vrije zondagmiddag had en zijn jongere broertje nam het werk even over, dan kun je pech hebben…
Zijn er al keuzes gemaakt, of ben je aan het sparen voor een blok ? 😉
De keuze is gemaakt ja… 🙂 binnenkort komt er een update online!
…?
Wat doet dat met emissie? Diesels worden steeds strikter gereguleerd, met name om steden in te komen..
“binnenkort komt er een update online!”.
Wat is binnenkort ? Of zijn de restanten aan een oud-ijzer-boer meegegeven ? 🙂
2 jaar geleden een links zijspan gekocht bij een belg uit Turnhout, hij had ook nog een los Royal Enfield blok staan, ( draaiend) ik weet niet of je nog bezig bent met je project, maar ik kan eventueel zijn tel. nr wel geven………….
Enfield is nl. zooooooooooo leuk….
Domie-hien, het is niet erg om te stoppen met een project omdat je er geen zin meer in had hoor ! 🙂
Overkomt de beste, is menselijk.
Heb je de enfield nog of issie gerecycled ?
Deze site is dood…..