Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Hoe moet het Enfield project verder?

  • Een nieuw dieselblok inbouwen. (47%, 53 Votes)
  • Het originele blok herstellen. (38%, 42 Votes)
  • Een ander bullet 350 blok zoeken. (15%, 17 Votes)

Total Voters: 106

Loading ... Loading ...

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt het project een andere wending. Uiteraard is dit niet het einde van het project. De Enfield is ondertussen tot op het frame gedemonteerd en kan straks dus opnieuw from scratch worden opgebouwd.

Het hart van de motor moet bijna volledig vernieuwd worden. Hoe je het ook bekijkt, dat gaat enkele duiten kosten. Er zijn verschillende opties mogelijk hoe het nu – motorisch – verder kan.

poll_04

Het originele blok herstellen

De meest geliefde methode bij oldtimer liefhebbers is ongetwijfeld het herstellen van het originele motorblok. Op die manier blijven het chassisnummer en het bloknummer netjes bij elkaar horen.

Wat moet er allemaal gebeuren om het blok te herstellen? Er moet een nieuwe drijfstang en piston komen, een nieuwe cilinderwand, de krukas moet gericht worden of vervangen én het carter moet worden gelast. Daarbij komt een volledige set pakkingen.

Kostprijs: 500-800 euro.

poll_03

Een ander blok transplanteren

Ongetwijfeld de makkelijkste oplossing is gewoon een net blok op de kop tikken en opnieuw inbouwen. Het nadeel van deze methode is dat je weer een motorblok koopt waarvan je de geschiedenis niet kent. Eigenlijk moet je ook dat blok gaan opengooien en grondig inspecteren. Er is dus opnieuw een bepaald risico aan verbonden.

Bovendien is het erg moeilijk om een juist blok te vinden. In dat geval wil ik namelijk ook echt een Bullet 350 blok uit begin jaren 70. Die zijn moeilijk te vinden en zijn ook nogal prijzig. Er staat een blok te koop zonder cilinderkop (en die is nog goed bij mij…) voor 250 euro. In Engeland koop je ook compleet en net blok voor rond de 1000 euro. De markt is klein. Ook hier heb je een complete set pakkingen nodig.

Ook een bullet 500 motorblok past in het frame. De Bullet blokken van de jaren 80 en 90 passen ook probleemloos. Maar ik wil natuurlijk zo dicht mogelijk bij het origineel blijven.

Kostprijs: 250 tot 1100 euro.

poll_2

Ombouwen naar diesel

Een derde optie is om een splinternieuw diesel motorblok in te bouwen. Dat is wel eens vaker gedaan in het bekende Bullet-frame. Het gaat dan meestal over L100 dieselblokken die gekloond worden.

Het L100 dieselblok is een 435cc eencilinder dieselmotor met 10pk. Dat zorgt er voor dat je geen fabelachtige stoplichtsprintjes meer zal uitvoeren, je topsnelheid een goede 100km/u wordt en je op een tank 1000 kilometer kan rijden, doordat je verbruik maar 1 liter op 70 kilometer is.

Het voordeel is dat je een splinternieuw blok koopt en dus wel zeker bent dat dat al goed zit. Bovendien heb je iets unieks gemaakt en ben je een van de uitzonderlijke diesel-motorfiets bezitters. Maar een nieuw motorblok komt natuurlijk ook met een mooi prijskaartje. Een kloon heb je al voor goed 600 euro. Wil je een echte Yanmar, ga je snel over de 2000 euro.

Kostprijs: 600 tot 2500 euro.

poll_1

Besluit

Alle drie de opties lijken me erg leuk om uit te voeren. De kost van de opties is moeilijk te bepalen en kunnen dicht of ver uit elkaar liggen. Ik vraag dus jullie raad over hoe het nu verder moet. Dit moet zo wat het eerste project zijn waar je zelf kan meebeslissen wat de volgende stap wordt! Je hebt tijd om te stemmen tot 2 juli. Now vote!

Hoe moet het Enfield project verder?

  • Een nieuw dieselblok inbouwen. (47%, 53 Votes)
  • Het originele blok herstellen. (38%, 42 Votes)
  • Een ander bullet 350 blok zoeken. (15%, 17 Votes)

Total Voters: 106

Loading ... Loading ...

21 Comments
  1. Laurens
    June 18, 2017 | Reply
  2. Wil
    June 18, 2017 | Reply
  3. Herbert
    June 18, 2017 | Reply
  4. Cor Paalvast
    June 18, 2017 | Reply
    • Domien Verberckmoes
      Domien Verberckmoes
      June 21, 2017 | Reply
  5. Arne Hulstein
    June 18, 2017 | Reply
  6. Piet
    June 19, 2017 | Reply
  7. Andre
    June 20, 2017 | Reply
  8. Baptiste
    June 20, 2017 | Reply
  9. Andre
    June 21, 2017 | Reply
    • Domien Verberckmoes
      Domien Verberckmoes
      June 21, 2017 | Reply
  10. hans
    June 21, 2017 | Reply
  11. Ludo De Greef
    June 22, 2017 | Reply
  12. Piet
    June 24, 2017 | Reply
  13. Andre
    June 24, 2017 | Reply
  14. Hybride
    July 6, 2017 | Reply
  15. Andre
    August 2, 2017 | Reply
  16. Andre
    September 10, 2017 | Reply
    • Domien Verberckmoes
      Domien Verberckmoes
      September 11, 2017 | Reply
  17. Andre
    December 23, 2017 | Reply
  18. arjan
    December 26, 2017 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
IMG_20180714_073521
Reizen: Haute-Vienne (F)

Na enkele moeilijke maanden werd het tijd om de batterijen even terug...

colledellassietta_01
Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

ElspethBeard
Elspeth Beard – Riding into History

In dit korte filmpje spreekt de Britse dame Elspeth over haar...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
xl350_carburetor_before_ultrasonic_cleaning-768x1024
How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

howto_banden_herstellen_11
How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
honda_xl350r_review_09.jpg
Honda XL350R: Review na 1.000 kilometer

Ondertussen staat er 1000 kilometer extra op de klok van de...

Tutoro01
Tutoro chain oiler na 100k kilometers

Dingen waar ik doorgaans gelukkig van kan worden zijn de dingen...

Foto6
Product Review: Hippo Hands

Deze review werd geschreven door lezer Rik Noorman. Na het besluit...

IMG_20181103_192907
Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Herfsttreffen_2018
Herst treffen 3-4 november – Informatie

Nu de bladeren stilaan hun tijdelijke woonplaats verlaten en de zomer...

Herfsttreffen_2018
Herfst treffen 3-4 november

Tijdens het weekend van 3-4 november organiseren we met een aantal...

wintertreffen_eastermar_header
Tweede MotorAvonturist wintertreffen: impressie

Het hoogtepunt van de winter is voorbij gevlogen. Na het uiterste...

IMG_20180402_152345.jpg
Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

xl350r_01
Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

poll_03
Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Royal_enfield_Bullet_350_21
Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...