Twee weken geleden was het zover… op een herfstige zaterdag hield ik de presentatie over mijn motorreis voor de trouwe MotorAvonturist lezer. Eindelijk kon ik een antwoord geven op die vraag die ik sinds thuiskomst al zo vaak kreeg: “Hoe was het?”. Het is lastig om een jaar lang aan avontuur in een paar zinnen samen te vatten. Sterker nog, het is zelfs lastig om het verhaal in twee uur te houden.  Maar het is gelukt en zó was het voor mijzelf ook de ultieme herbeleving van de hele reis.

presentatie_pgm_5

Het was nog best wat werk om de locatie voor te bereiden. Mijn ouders zijn net begonnen aan hun droomproject, het opknappen van een oude boerderij. De stalzolder leek mij de ultieme locatie om een beamer op te hangen, maar er moest eerst nog even 50 jaar aan spinnenrag weggeveegd worden. Plus de vloer was zowat een trampoline, dankzij weggeslagen kolommen en dubieuze dunne plankjes waar je zwetend overheen trippelde. Wij doen nu zo’n 3,5 jaar ons relaas op deze site. Op een kleine meeting in onze begintijd na, was dit de eerste keer dat wij jullie gingen ontmoeten. Ik had geen idee wie ik moest verwachten, dus ik ging maar uit van het extreme. Een grote groep dikke kale babyboomers op BMW’s. Dat ging die vloer nooit houden natuurlijk. Een paar stempels en een aanhanger vol spaanplaat later moest al dat motortuig van een veilig onderkomen verzekeren.

presentatie_pgm_7

En wat een motorbende was het! Ondanks het herfstweer kwam de helft op twee wielen. Het was genieten van een afgeragde Caponord, een BMW met dode rat aan de cilinder, vele alpjes tot een gloedjenieuwe RT met schapenvacht. Ik vond het een berengezellig samenkomen. De niet te stillen honger naar avontuur hadden we allemaal gemeen. Ik hoorde van reizen naar Mongolië en onverharde tochten door Marokko. Meerderen hebben zelf een wereldreis in de planning staan of zijn juist net aan het proeven van motoravontuur.

Nu vonden mijn ouders het ontzettend gezellig met al die motorgekken over de vloer. Dus ik zie wel meer van dit soort MotorAvonturist meetings in het verschiet. Wellicht met tentje prikken erbij… In elk geval wil ik iedereen bedanken voor de leuke middag en ik hoop jullie allemaal nog eens te zien!

 

7 thoughts on “Terugblik op de Presentatie

  1. Het was gezellig! Wel een beetje fris op zolder, maar je presentatie maakte alles goed. Je ouders ook hartelijk bedankt, al die motorgekken van koffie en cake voorzien, wat een gastvrijheid, dat doen ze ook in Iran niet na! 😉 Heb je nog een leuk feestje gehad na de presentatie?, ik heb dat toch moeten missen. Ik moest er al snel vandoor met de NC700.

  2. Re: [New post] Terugblik op de Presentatie
    HZ
    henk de zwaan

    Beantwoorden|
    Vandaag, 14:21
    MotorAvonturist (donotreply@wordpress.com)

    He Peter,

    Bedankt voor je mail en natuurlijk voor het evenement van 5 november.
    Vond de ontvangst, locatie, presentatie en gastvrijheid……… hartverwarmend !
    Als er weer eens wat te doen is ben ik graag van de partij.
    Had wel wat drempelvrees en lees ook nu in je tekst weer iets van
    motorische profilering.
    Ben van ’55, kalend en niet echt mager en rijd dan ook nog een GS( met rat )…….!
    Je snapt dan wordt het wat lastig om zomaar bij jou het erf op te knallen.
    Het viel alles mee en ik heb die dag niets gemerkt van welke reserve dan ook.
    Lees al heel lang mee op de site en open wekelijks deze favoriet.
    Er is die dag wel iets mis gegaan, ik heb namelijk wel een mok gekocht,
    maar ben de stickers vergeten….
    Mijn GS is van ’94 en heeft er nu 196.764 km op zitten. Geen probleem,
    doe alle onderhoud zelf en rijd het hele jaar door. Op naar de 300.000 !!!
    Reis het liefst met tent en zo low budget mogelijk. Wild kamperen is geweldig
    en ik slaap ook wel eens zonder mijn tent op te zetten, onder de sterren.
    Tot de volgende keer en
    Vr Gr Henk de Zwaan

  3. Hoi Peter,

    Ondanks dat ik mijn Africa Twin net heb verwisseld voor een BMW, voelde ik me erg welkom. Aan het einde van het verhaal betrapte ik mezelf op klappertanden maar dat komt dat ik een voor BMW rijders niet representatief BMI heb.
    Het verhaal was fantastisch, de koffie en cake geweldig en de gastvrijheid van je ouders hartverwarmend!

    Ik ga nog drie maanden wachten op de nieuwe BMW. Dan nog even de motor gereed maken om eind mei te vertrekken naar Siberie en Mongolie. We bereiden zo goed als niets voor en reserveren niks. Ook nemen we zo min mogelijk mee.

    Bedankt voor je info en tot ziens op een volgende trip, want reizen word je nooit moe.

    Paul

  4. Iedereen is welkom hoor, zélfs Suzuki rijders en ook BMW lui…. Sterker nog, er staat binnenkort een beemer voor m’n deur. En ik ben alweer 8 kilo aangekomen sinds ik thuis ben en op kantoor zit, voor mijn doen ben ik ontzettend vadsig. Het is wachten op warmer weer, dan gaat de zolder weer open voor een volgende presentatie.

    @Dirk: feestje was top!
    @Henk: je krijgt snel mail voor die stickers.
    @Paul: ik ben druk bezig met de plannen voor zomer 2017. Idee is nu met mijn 2-takt Can-Am naar de Balkan. Veel plezier in Mongolië!

  5. Een beemer voor de deur, een auto hopelijk…?
    Gelukkig ga je niet (ook) op zo’n ding verre rijzen maken, want dan haak ik af hoor. 😉

    Peter; heb je nog advies over een Transalp 650 luchtfilter ? Jou TA-blok (en de meeste andere motoren in de dessert) is denk ik versleten door de grote hoeveelheid stof/zand wat gedurende jou reis continu door de motor is gezogen. Als weet dat er in een dag rijden zo’n 500 kuub lucht met geweld door zo’n filtertje wordt gezogen ! En als je dan continu in een stofwolk rijdt in de droogte, kun je nagaan hoeveel stof/fijn zand DOOR dat filter in de motor terechtkomt.

    Voor auto’s (4×4’s) heb je de mooiste filtersystemen, maar bij motoren zit je met plaatsgebrek, wie weet wat het beste werkt ?

    Wij willen met 2 TA 650’s offroad door Spanje-Portugal-Marokko rijden in 2017.

    1. Bijna een auto.. een R60 zijspan. Maar hij is van een familielid, motor komt op logeren en plan is dat ik hem opknap.

      Ik heb een K&N luchtfilter in mijn alp zitten. Die kan je met speciaal K&N goedje gewoon wassen na een stevige woestijn etappe. En qua slijtage valt het reuze mee hoor. Staat 162.000 op de teller en rij er nog dagelijks mee naar werk. Het is niet eens een olieboot. Benzineverbruik ligt met 1:17-18 wel wat hoog, maar dat is altijd wat stevig geweest, ook al heb ik de kat ertussenuit gehaald met vervangings bochten+demper. Maar het rijdt allemaal nog soepel de poepel, vertroetel d’r wel in onderhoud.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *