De Safarica Presto Pro L is een tent die niet meer verkrijgbaar is, maar wel erg veel lijkt op zijn opvolgers Safarica Presto Speed (ongeveer €90) en Safarica Presto Royal (ongeveer €120). Ik heb de Presto Pro L twee jaar in mijn bezit gehad en rond de 75 keer in geslapen. Nu een jaar later heb ik afstand weten te nemen van enig sentiment en is het tijd voor een kritisch oordeel.
De Safarica Presto serie heeft een vrij unieke opzet methode door middel van een paraplu systeem. Je haalt de tent uit de zak, spreidt hem uit op de grond en klapt de tent op. De binnentent zit standaard al vast aan de buitentent, dus je bent al bijna klaar! Alleen nog een losse stok voor het luifeltje plaatsen en de haringen in de grond stampen. Bij een rotsige ondergrond kan je als nood de haringen ook achterwege laten. Vervolgens kun je alle ‘oehs’ en ‘aahs’ ontvangen van je omstanders die nog hun stokken in hun binnentent aan het prikken zijn. De Safarica Presto tenten zijn razendsnel opgezet en dat is erg fijn als je iedere dag verder trekt.
Voor dat snelle opzetten moet er wel flink ingeleverd worden. Ingepakt weegt het geheel 3,8 kg en heeft een formaat van 20 (b) x 15 (h) x 82 (l) cm. Gelukkig heeft Safarica een net te kleine tenttas bijgeleverd, anders was het geheel nog groter geweest. Het materiaal van de tas wordt elke keer flink gerekt tijdens het inpakken en het duurde dan ook niet lang voor de tas begon te scheuren. Met veel moeite ging het lange pakket in mijn waterdichte tas en zo zat ik uiteindelijk met een tent die eigenlijk best wel veel tijd kostte om weer in te pakken.
Bij zo’n flinke pakmaat verwacht je ook een grote ruime tent. Maar niets is minder waar, want je zult het moeten doen met een binnenruimte van 150 (b) x 220 (l) cm. Gooi je er nog een dik luchtbed in, dan wordt het met de schuin naar elkaar toe lopende wanden nog krapper. Er was genoeg ruimte om wat zooi naast mij te leggen, maar ik kwam met mijn 1.86 m geregeld met mijn voeten tegen mijn ‘slaapcabine deur’ aan. De voortent is 50 cm diep en standaard van grondzeil voorzien. In de praktijk leg je daar echter niet veel spullen neer, want dat ligt goed in de weg met het in- en uitkruipen van de tent. Voor twee personen is het écht te krap en dat is erg jammer voor dit schitterende chickmagnet tentje.
Het tentdoek heeft een waterkolom van 3000 mm en heeft flinke regenbuien aardig doorstaan. Soms had ik lekkages ter plaatse van stiksels op hoekpunten en ingenaaide lussen en drupte het nog weleens de tent in als het echt flink aan het hozen was. De hoge waterkolom waardes garanderen dus nog geen perfecte waterdichtheid.
Hoewel ik altijd zuinig en voorzichtig met spullen omga, kwam dit tentje in eigen handen gewelddadig aan zijn einde. Het opzetten van het paraplu systeem gaat altijd gepaard met het licht stressen van de stokken. Blijkbaar zat er een stok niet helemaal goed. Voor ik het wist knalden de aluminium stokken van het hele paraplu systeem in stukken en had ik flink spijt dat ik mijn maatje altijd had uitgelachen, omdat die langzamer was met opzetten.
Zo moest er plots in Kroatië geïmproviseerd worden en degradeerde mijn gear van chickmagnet tent naar hobocrib. Later heb ik contact opgenomen met Safarica en heb nu 5 maanden later nog steeds geen reactie op de vraag of er reserve onderdelen beschikbaar waren. De Wit Schijndel, waar ik de tent gekocht had, reageerde wel binnen een paar uur en vertelde mij dat zij nog enkele stokken hadden liggen voor €4,- per stuk.
Concluderend raad ik iedere motoravonturist deze paraplu tenten van Safarica af. Ze zien er hip uit en het luie opzetsysteem lijkt aantrekkelijk. Je levert daar alleen veel te veel voor in. Het is een loeizware tent met idiote pakmaten, een tentzak bedacht door een kampbeul en een binnentent die veel te krap is.
Graag vergelijk ik hem met mijn huidige tent, de Coleman Cobra 3 die in dezelfde prijsklasse zit. Ingepakt is die bijna de helft kleiner en hij weegt een kilo minder en toch is de binnentent een heel stuk ruimer. Het opzetten van de Cobra tent duurt daarnaast misschien een minuutje langer en het ontwerp met twee zij ingangen is geniaal.
Het hele concept van een paraplu mechanisme past naar mijn idee ook niet bij een tent. Soms regent het, waait er zand rond of spettert er modder op je tent. Dan wil je geen fragiel systeem met scharnieren en lastige plastic koppelpunten. Doe mij maar een simpele tent.
Hmnee, ook geen fan van die paraplu dingen. Op een mooie windstille zonnige dag als alles klopt is ‘t leuk inderdaad, maar ik ben ook al ‘es met 10 man anderhalf uur in ‘t donker bezig geweest om een Khyam Biker te ontwarren.
Heb een Coleman Coastline 2, Gewicht: 3,61 kg. – Pakmaat: 52 x 15 cm. gewicht en pakmaat is voor mij geen probleem want die gaat opgerold met luchtbed, slaapzak en stoeltje mee in de waterdichte bagagerol tentje kost 60 euri. Bevalt op zich goed, laat de binnentent gewoon zitten, dus bij opzetten alleen 2 stokken doorhalen en haringen prikken, royaal ruimte ook voor bagage in de tent, alleen heb al een paar stokjes moeten vervangen. Als ik een andere moest zoeken zou ik iets zoeken met een grotere instap of luifel waar ik bij regen m’n brander neer kan zetten om het eten klaar te maken…………….
ik heb ook een coleman cobra 3, ik neem hem zelfs op de fiets mee !
Alhoewel de cobra 2 dara eigenlijk beter voor zou zijn.
In de cobra 3 kun je binnenin rechtop zitten, in de 2 niet, dan moet je je liggend aankleden …. maar voor een fiets weer iets kleiner en 1 kg lichter ..
Bij motoren en zelfs met de fiets bij duogebruik zeker de cobra 3 nemen !
Enige nadeel vind ik het dichtrits van de buitentent als je erin ligt, dat gaat weleens stroef.
Maar een zee van ruimt ook bij je voeteinde !\
En je kunt eerst de buitentent opzetten en bij afbreken eerst je zooi oppakken binnenin en dan als laatste de buitentent weer afbreken ideaal
Tip voor Enfieldrijder: de Coleman Coastline 3.
Kun je bijna rechtop in staan en heeft een ruime voortent met grote luifel.
Is ook onder eigen merknaam te krijgen bij de Vrijbuiter.