Een van de meest gestelde vragen over mijn wereldreis is wat het hele avontuur moet gaan kosten. Niet alleen lijkt er soms een taboe te rusten op dit onderwerp, er is bijna nergens een duidelijk antwoord te vinden. Op Horizons Unlimited zijn er wel een aantal topics van doorgewinterde motoravonturiers die de dagelijks kosten delen, maar die bedragen lopen erg uiteen. Dat is ook niet zo gek. De ene reiziger pakt misschien sneller een hotel of een goed restaurant dan de ander. Gebaseerd op mijn voorgaande motortochten en kostenplaatjes van zelfde soort reizigers als ik, heb ik een inschatting gemaakt van de kosten voor mijn reis.
KOSTEN TIJDENS REIZEN
Dagelijkse kosten
Ik zelf slaap ontzettend graag in een tent, maar pak op een reis van 3 weken meestal 2x een hotel uit vermoeidheid of vanwege slecht weer. Voor eten probeer ik zoveel mogelijk de supermarkt te bezoeken. Al ga ik voor dat vakantiegevoel om de dag uit eten, vaak ook met de lunch, want ’s avonds voor de tent kokkerellen op een benzinebrander is ook erg gezellig. Ik rij gemiddeld 250 km per dag, waar mijn alp iets meer dan 13 liter benzine voor nodig heeft. Verder ben ik niet vies van wat cultuur, dus bezoek ik ook zo nu en dan een museum. In mijn voorgaande reizen door heel Europa resulteerde dit in een gemiddeld dagbudget van zo’n €50. In Schotland en Noorwegen zat ik daar iets boven en in de balkan lukt het voor minder. Maar meestal ga ik in arme landen leven als een koning en zit ik alsnog aan die €50.
Nu kom ik op mijn wereldreis langs genoeg landen waar de kosten voor levensonderhoud een stuk lager zijn dan in Europa. Toch verwacht ik daar hetzelfde kwijt te zijn per dag. Hoe graag ik ook kampeer, ik denk dat ik op een reis van een aantal maanden wel wat vaker voor een hotel kies. Daarbij komen er onderweg onderhoudskosten van de motor, kosten voor visa aan de grens of kom ik corrupte politie tegen etc.
In mijn huidige planning ben ik 7 maanden onderweg, 210 dagen a €50 = €10.500
Verschepen
Daarmee zijn we er nog niet. Mijn motor zal nog een enkele keer via de lucht of water vervoerd moeten worden. Op Horizons Unlimited wordt een database bijgehouden door reizigers met wat ze kwijt waren voor vervoer tussen twee plaatsen/continenten.
Op mijn route zal ik waarschijnlijk van Nepal naar Thailand vliegen, want Myanmar mag dan wel inmiddels open zijn voor eigen vervoer, de kosten om er doorheen te rijden met een gids zijn bizar hoog. Zelfs in een groep met meerdere reizigers leg je al snel €2000 neer. Reizen met een gids is best een smerige uitbuiting van overlandse wereldreizigers. Zo las ik een verhaal van reizigers die China door zijn gekomen zonder gids. Volgens de wet is een gids helemaal niet meer nodig, maar het blijft natuurlijk wel een lucratieve business, dus wordt de schijn voor ons hoog gehouden. Toch sluit ik het niet uit dat ik het vliegtuig links laat, afhankelijk van de situatie in Kathmandu over vier maanden, nieuwe regelgeving of de mogelijkheid om aan te sluiten bij een grote groep. Wat ik kies, zie ik halverwege de reis wel. Hoe dan ook, de etappe tussen Nepal en Thailand gaat geld kosten. Op dit moment is de goedkoopste manier vliegen.
Mijzelf + motor vliegen van Nepal naar Thailand kost ongeveer €1200
Ik moet ook nog een keer naar huis. Mocht ik Australie halen, dan is de goedkoopste manier om de motor naar Nederland te vervoeren via vrachtboot. Dit kost zo’n €500. Daar komt nog een vliegticket bij van zo’n €800. De motor verkopen aan het einde van de reis is niet mogelijk, omdat ik een Carnet de Passage nodig heb. Dit is een soort paspoort van je motor die de te bezoeken landen garandeert dat je niet je motor verkoopt en daarmee importkosten ontloopt. Voor dit paspoort moet een borg van €3000 betaald worden, die je pas weer ontvangt nadat de motor terug in Nederland is.
Terug naar huis €1300
KOSTEN VOORAF
Een exacte inschatting van de te maken kosten vooraf is wat lastig. Mijn motor (Transalp 650 ’05 €2750), pak (€1200) en reisspullen (€500) heb ik immers al verzameld door de jaren heen. Waar ik in dit artikel de nadruk op wil leggen, zijn de kosten die je maakt bij een wereldreis. Die zijn te verdelen in papierwerk, medische voorbereiding en motoronderhoud.
Papierwinkel
Qua papierwerk zit ik midden in het proces van visa regelen. Via CIBTvisas heb ik hulp ingeslagen voor het regelen van een visum voor Azerbeidzjan, Iran, Pakistan en India. De totale kosten hiervoor zijn €500. Ook had ik een nieuw paspoort en voorraad pasfoto’s nodig (€80).
Het is op mijn geplande route helaas onvermijdelijk om een Carnet de Passage te regelen. Voor dit stukje papierwerk betaal je €235 en moet je dus een borg inleggen van €3000.
Aangezien ik door een aantal landen heen rijdt waarvoor een negatief reisadvies geldt, heb ik bij JoHo een reisverzekering afgesloten waarbij de dekking in die landen gewoon doorloopt. Voor de duur van mijn reis betaal ik €300.
Kosten papierwinkel €1115 (exclusief borg van €3000)
Medische kosten
Zoals in mijn vorige post te lezen is ben ik een aantal keren bij de GGD op bezoek geweest. Ook de kosten voor consults, inentingen en malaria pillen liegen er niet om, maar worden dankzij een aanvullende jongerenverzekering gelukkig volledig vergoed.
Kosten medische voorbereiding €675
Voorbereidingen motor
Mijn Transalp heeft 110.000 km gelopen. Het is mijn meest betrouwbare en zorgeloze motor ooit. Toch zijn er wel wat kosten die bij zo’n km stand horen. Denk aan het vervangen van wiel- en balhoofdlagers en koppelingsplaten. Verder krijgt die een standaard grote beurt en wordt het volledige uitlaatsysteem vervangen. Het overzicht over deze kosten ben ik eerlijk gezegd kwijt. Ik doe al het sleutelwerk zelf en doe de klusjes verspreid door het hele jaar heen.
Geschatte kosten onderhoud €1200
TOTALE KOSTEN
Nu alle bedragen zo op een rij staan, moet ik zelf ook wel even slikken met het optellen. Toch lig ik er niet wakker van. Ik leef al jaren naar deze reis toe. Het was soms best zwaar om naast studie hard te werken en feestjes aan mij voorbij te laten gaan. Maar dit is wat ik het liefst doe en waar ik echt gelukkig van word: op groots motoravontuur gaan. Ok, hou je vast, daar gaan we…
Alles bij elkaar opgeteld kom ik uit op €15.990, dit is dus zonder de borg van Carnet en zonder de aankoop van motor en reisgear die al in mijn bezit is.
Ha Peter,
Wow, flink bedrag. Maar inderdaad ook een flinke reis en de (natte) droom van iedere motoravonturist.
Tip : calculeer ook een post ‘onvoorzien’ in –> wat als je ziek wordt, een ongeluk krijgt, je motor toch de geest geest, of zelfs misschien gejat wordt? Ik zou een reservebedrag stand-by houden voor tegenvallers…
Succes en have fun!
Groet Matthijs
Goed stuk om te lezen! En ach je geld kan je maar één keer uitgeven dus dan maar iets waar je het voor doet toch :-). De ervaring die je de rest van je leven meeneemt is dan onbetaalbaar. Succes nog met sparen!
Wat de reis je gaat opleveren is niet in geld uit te drukken….. Maar schat ik wel hoger in
Voor het geld zou ik het niet laten, het kost je ongeveer 7 keer je vakantiegeld en daar ben je toch mooi 7 maanden voor op reis. Misschien zou je een soort van crowdfunding kunnen doen, laat al je vrienden intekenen voor 15,- euro en beloof ze een dvd met jouw mooiste momenten met kleren aan. Eventueel geef je nog een benefiet feestje en de eerste 10% van je reissom is binnen.
Nog altijd leuk om in te grasduinen: wie reisde waar en hoe – selecteer op motormerk of werelddeel. Met een indicatie van de kosten: http://www.adventure-motorcycling.com/trip/.
Het is echt veel goedkoper. Buien Europa was mijn dagbudget ongeveer 10€ benzine en €10 hotel+eten. Maar meestal kampeerde ik dus was mijn dagbudget ongeveer 13€.
Klinkt goed en kosten vallen toch best mee voor zeven dagen! Nogmaals veel plezier. Ik lees de verhalen wel.
Zeven maanden bedoel ik natuurlijk:-)
In Pakistan zul je niet onder escorte uitkomen . Deze zullen ook om geld vragen , dit ben je niet verplicht te betalen , ik heb steeds voldoende geld gegeven voor een rondje cola , vonden ze meer dan prima . Ik had dit geld wel al apart zodat ik niet een stapel bankbiljetten toonde .
Het is niet omdat je Transalp al 110.000km betrouwbaar bleek… Elke boom valt op een dag wel om. Hoe harder je denkt van : hij staat er al zo lang. Hoe langer hij er staat hoe onbetrouwbaarder hij FEITELIJK wordt.
Je moet OOK weten wat je wil. Vorig jaar nog ben ik me op de wc van de Mc Donalds in Maria Laach gaan verkleden. Ik kreeg heimwee. Via 3 uur nachtelijke autostrade was ik weer in Antwerpen. EIGENLIJK vind ik dat het leukste.
Dan zeg ik tegen mijn verbaasde vriendin : overmorgen ga ik terug!
Och, Jan de Belg heeft weer te lang met zijn neus in de lijmpot gezeten ….