Peter’s grote motorreis – sporten, prikken en pillen

Vrienden in mijn omgeving noemen mij soms ook wel anticipeter, of Peter de zweter en een enkele keer Peter de ranke architect (hoewel ik een stedenbouwer ben, of nou jah.. opgeleid tot.. er is geen werk.. ik ben eigenlijk op moment gewoon 24 uur in de week verkoper van fucking woondecoratie). Nu twee maanden na mijn afstuderen begin ik al aardig uit de identiteitscrisis te kruipen en valt de depressie en het zwarte gat in vergelijking met andere afgestudeerden best wel mee. Want ja.. ik mag niet zeuren! Ik heb tenslotte werk en een duidelijk doel voor ogen.. mijn wereldreis. Toch duurde het even voor ik dat besefte. Het was de dokter van de GGD die een spuit in mijn arm prikte dat ik dacht… “Daamn, dit project begint zowaar werkelijkheid te worden”.

PGR_deel2_1

Door deze site kom ik regelmatig in contact met andere motorreizigers. Zo zat ik onlangs met Floris van Leeuwen een biertje te drinken. Net terug van zijn motorreis naar China, vertelde hij dat ‘ie de volgende keer een stuk minder zou stressen voor een zelfde soort trip en een week voor vertrek zijn spullen zou pakken. Die nonchalance hebben bij mij eigenlijk alleen maar doen beseffen dat ik mij nergens druk om hoef te maken. Ik droom nu al zoveel jaren van deze reis, mijn kast staat vol met boeken en dvds van mensen die het kunstje al geflikt hebben en ik heb al zoveel ervaringen van eerste hand gehoord, dat het enkel nog een kwestie is van doen. Soms wil ik dat ik kon doorspoelen, niet omdat de voorbereidingen voor stress zorgen, maar gewoon omdat ik er klaar voor ben. Bring it on! anticipeter is here…

De eerste stappen zijn gezet, beginnende met een afspraak bij de GGD. Ik ben ondertussen ingeënt voor DTP, Hepatitis A+B, Rabiës en Buiktyfus. Bij het tweede consult wilde de dokter verder graag een volledige planning van de reis zien om te bepalen hoeveel en welk soort anti-malaria pillen ik nodig ga hebben. Zo is de globale vage route stiekem toch wat verder uitgediept, waarbij de planning is gebaseerd op reisverslagen van anderen.

PGR_wereldkaart_route

Mijn route werd vervolgens vergeleken met kaartmateriaal met verschillende gearceerde gebieden voor verschillende type malaria pillen. Ik vind het soms wat vaag allemaal. Zo moet ik in heel Pakistan malaria pillen nemen, maar direct over de grens met India zijn enkel anti-muggenmaatregelen al voldoende.

PGR_deel2_2

Tijdens het eerste consult werd geopperd tot Thailand Paludrine te slikken, om vervolgens over te stappen op Malerone. Malerone is alleen schijtduur, 3-4 euro per dag. Als alternatief kan ook de gehele route het goedkopere medicijn Lariam geslikt worden, maar dat is nogal berucht om zijn hevige bijwerkingen (nachtmerries, depressies, hallucinaties en in enkele gevallen zelfs een psychose).  Niet echt handig om alleen op de motor in Iran te ontdekken dat ik hier mogelijk last van heb. Daarom zit ik sinds gister op een proefkuur van drie weken. Vannacht droomde ik dat ik op een reuze duizendpoot door de lucht vloog omringd door vrouwen. Geen nachtmerrie dus, maar wel.. ietwat merkwaardig.

Ik ben van het type ‘blijft slank, maakt niet uit wat ‘ie eet’. Tijdens stress vliegen de kilo’s er bij mij eerder af dan aan. De vijf kilo die ik vorig jaar in de sportschool met veel moeite was aangekomen, vlogen er in de laatste twee maanden van mijn afstuderen genadeloos af. Dat terwijl ik iedere ochtend pannenkoeken met spek ontbijt. Op Horizons Unlimited kwam ik een interessante pol tegen, die laat zien dat de meeste reizigers best wat gewicht verliezen op grote motorreizen. Om een beetje reserves op te bouwen ben ik weer drie keer in de week in de sportschool te vinden. Ik train vrij intensief, prop mezelf de hele dag vol en probeer zoveel mogelijk acht uur slaap per nacht te halen. Niet alleen verhoogt dit het uithoudingsvermogen op de motor enorm, zoals ik in Schotland afgelopen jaar merkte. Het werkt bovenal erg bevorderend op de mentale gesteldheid. Tijdens de twintig minuten cardio vliegt het zweet alle kanten op, terwijl ik in gedachte vaak al op de motor zit op een lege rechte weg door een compleet lege woestijn. Ingewikkelder dan dat wordt de gedachtetrein niet.

Het valt op zich best mee hoeveel ik nog moet voorbereiden. Met nog vijf maanden te gaan wordt het wel hoog tijd dat de papierwinkel geregeld wordt. Een nieuw vers paspoort is in de maak, daarna kan ik de visa voor Azerbeidzjan, Iran, Pakistan en India regelen. De motor krijgt ondertussen ook weer wat liefde en de laatste reisgear wordt aangeschaft. Veel is al compleet door vorige reizen, het is enkel nog de puntjes op de i zetten. Maar daar over later meer.

 

 

11 thoughts on “Peter’s grote motorreis – sporten, prikken en pillen

  1. Verloor 7 kilo in 6 weken…. Met het zijspan naar Mongolie rijden is verrot hard werken, anders als solo rijden!
    Anyway, niet druk maken, alles komt goed en idd kort voor vertrek pas gaan pakken anders neem je veel te veel mee.
    Omringd door mooie vrouwen is toch een prettige bijwerking, niet dan?

  2. Interessant dat je Birma overslaat. Het is idd heel duur om er zelf doorheen te rijden, maar van wat ik heb gelezen kan je als je met meerdere reizigers in konvooi gaat, de prijs aardig drukken. Bij één reisverslag las ik dat de reizigers via het internet de boel afgesproken hadden en enkele dagen voordat ze Birma in gingen elkaar in de buurt van de grens ontmoet hadden.

  3. Prachtig zo een avontuurlijke reis. Ik ben zelf ook motorrijder en sta zo wat te kwijlen om dit zelf te kunnen doen. Maar avontuur en vrijheid is prachtig. Toch heb ik mijn bedenkingen over Pakistan!!! Ik zie dit land in veel reis verslagen terug komen. In deze tijden zou ik dit nu niet op mijn doortocht plannen dit land!!! Of heb ik het mis? Is dit niet wat heeeeel onveilig in deze tijden? Ik zou namelijk niet graag vernemen in de krant dat er terug een persoon is ontvoerd en de rest kennen jullie wel spijtig genoeg. Sorry voor deze mail maar ik maak me daarover veel zorgen als ik deze landen tegen kom in recente reis verslagen. Toch een goeie reis en veel genot!

    1. Maar zie je het dan ook fout gaan in al die reisverslagen?

      Misschien rij ik wel tegen een kameel in Iran of van een berg in Turkije of stort het vliegtuig naar huis neer. Er is uiteraard wat meer onzekerheid in een land als Pakistan, maar ergens moet je gewoon naïef zijn om toch te gaan. Plus met een flinke dosis verstandigheid moet het wel goed komen.

      De gevaarlijke stukken rij je onder begeleiding van politie. Eventueel wacht ik in de laatste stad in Iran bij de grens op een reismaatje. Via Horizons Unlimited wordt er zo vaker afgesproken gegroepeerd delen van routes te rijden. De lijst met reizigers op HU die dit jaar richting het oosten door Pakistan reizen is ook erg lang. Er gaan zoveel reizigers dit land door, maar die verhalen halen de krant uiteraard niet.

  4. Leuk ! Gaan we met spanning volgen.
    Mtb-en is ook best leuke conditie training.

    Ik weet niet hoe het met jouw otr-skills zit, maar heb altijd het idee gehad dat best veel reizigers erg veel baat zouden hebben bij het leren van wat basis technieken.
    Je kunt dan meer net minder risico en komt verder.

    Damien doyle? Is hier wel bekend neem ik aan ?

  5. Ik ga nu vier jaar lang zomers onverharde paden verkennen in de bergen. Maar rij altijd erg verstandig vergeleken met de rest. Cursus zou ik heel graag doen, het is mij alleen veel te duur. Op moment is het elke cent opzij zetten voor de reis. Dus ik houd het bij theorie lezen, of iemand moet #kuch# nu opeens een dagcursus willen aanbieden…

  6. Ha Peter,

    Paar dagen geleden langs je site gekomen, echt vet man! Precies eigenlijk waar ik ook naar opzoek ben. Ben nu terug van een grote reis door Australie en mijn volgende aankoop wordt een Honda Africa Twin (hopelijk).

    Anyway, ik dacht ik reageer even op je stukje over Malerone: ik heb meerdere reizen door malaria gebieden gemaakt en heb eigenlijk nooit Malerone dagelijks geslikt (ik word er ook niet lekker van). Het is genoeg om te zorgen dat je in de avond altijd lange broek en lange mouwen aan hebt en jezelf onderspuit met deet. Pas als je je niet lekker voelt beginnen aan malerone. Zo het vaak gedaan en tot nu toe nooit problemen! Het kan je veel geld schelen 🙂

    Succes!

    ps: hey pssst, Malerone kopen? Vriendenprijsje! 😉

  7. Hey Peter, ik kwam bij toeval jou verhaal tegen op het internet. Toen ik je kaart zag dacht ik wauw das toevallig ik heb bijna de zelfde reis in gedachten. Van Nederland naar Australië. Ik moet helaas nog een tijd wachten om deze reis te realiseren. Onder andere het financiële…. hahaha maar daar zal ik niet de enige in zijn. Maar verder zou ik zo met je mee gaan… Ik ga je reisverslagen volgen en lezen… heel veel plezier…. last but not least….Change your life….. Take your time…….Take the Long Way….. :):)

    Gr. Gerbert

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *