Peter’s grote motorreis – Papier perikelen

IMG-20150609-WA0001

Met nog maar twee weken te gaan voor ik op de motor stap om richting het verre Oosten te rijden, is het wel weer eens tijd voor een update. De voorbereiding van papierwerk, motor en uitrusting uitzoeken liep chaotisch door elkaar, maar lijkt nu allemaal op tijd af te komen. Daar ben ik best trots op. Al geeft het ook wel het gevoel van “Fuck, nu moet ik het ook echt gaan doen”. De hele reis is zo’n abstract concept. Ik weet totaal niet wat er gaat komen, maar toch heb ik er al zoveel werk aan gehad. Een van de vragen op het visum aanvraagformulier voor Pakistan is hoe je ouders heten en waar en wanneer ze geboren zijn. Ik snap waarom ze het vragen, maar het verband tussen het gevraagde invullen en wat het voor mij straks mogelijk maakt is ver te zoeken.

Al een half jaar lang ben ik dag in dag uit bezig met wat er straks gaat komen. De spanning is nu al zolang aan het opbouwen dat het vermoeiend begint te worden. Het duurde even voor ik realiseerde dat ik ook moet genieten van het nú. Niet genieten van papierwerk invullen, maar van een motorritje naar de zee om daar een dag door de duinen te banjeren. Het zit er bij mij zo ingebakken om altijd aan straks te denken en te investeren om het later beter te hebben. Dat is een gedachtegang die totaal niet past bij een reis die gaat om spontane gebeurtenissen en complete onzekerheid van wat er gaat komen.

PGM_perikelen_1

Ik heb genoeg motorcycle adventure travel filmpjes op youtube gezien, dat het ook wel meevalt met het onbekende dat gaat komen. Uiteindelijk zit je elke dag op de motor opzoek naar bed, bier en biefstuk. De lange weg ernaartoe biedt gewoon veel ruimte om alles over te analyseren. Als je dat laatste van nature veel doet, is dat een grote valkuil.

Wat de voorbereiding zo lang laat duren is de papierwinkel. In eerste instantie ben ik naar het CIBT gegaan om mij te helpen met het verkrijgen van de visa voor Azerbeidzjan, Iran, Pakistan en India. Ik koos voor de zogenaamde pre-check optie waarbij ik alle vereiste documenten moest aanleveren, waarna ze gecontroleerd werden en naar de ambassades verstuurd werden. Jeroen, die verslag heeft gedaan van zijn reis op onze site, had mij al uitgebreid uitgelegd welke extra documenten ik voor een motorreis moest aanleveren. Een kopie van een vliegticket wordt namelijk wat lastig en daarvoor in de plaats lever je een brief aan waarin je de motorreis plannen uitlegt.

Omdat het regelen van het India visum schijnbaar iets anders verloopt dat andere landen en het soms veel tijd kost, heb ik deze als eerste aangevraagd. Met een dik pakket aan papieren ging ik bij het CIBT langs en betaalde €78,65 om een uur later een mailtje te krijgen dat alles perfect was. Fijn! Bij het verzamelen van alle documenten voor het Pakistan visum was mij alleen iets niet duidelijk. Ik stuurde een mail naar het CIBT voor uitleg, maar kreeg geen enkele reactie. Ik had natuurlijk nog niet betaald voor hun service, dat doe je pas als je alles aanlevert in het geval van een pre-check. Na wat google speurwerk had ik zelf het antwoord op mijn vraag al gevonden plus de conclusie getrokken dat ‘de hulp’ van het CIBT werkelijk zonde van mijn geld is. Ik vind het best wel opvallend hoeveel visa regel bureaus er zijn, terwijl op de sites van de ambassades duidelijk staat wat er vereist wordt en er op internet al vrij veel uitleg te vinden is.

Alles speelt in op die onzekerheid en heeft er baat bij dat wij onzeker blijven. Laat die onbekende formulieren toch invullen en bij die enge ambassades met politie uitkijkposten bezorgen. Wil je echt niet die extra reisverzekering, kogelwerende skid plates en gps tracker? Zou je überhaupt wel op dat ouwe alpje gaan en niet een fris BMW’tje kopen? Boek anders gewoon een toertje online, wordt alles voor je geregeld en rijdt Charley Boorman voorop! Is het precies zoals op de DVDs die je thuis op de bank keek.

7 thoughts on “Peter’s grote motorreis – Papier perikelen

  1. India visum is inderdaad een aardig papierwerkje. Wij kwamen bij onze speurtocht ook visum bureaus tegen, maar na wat doorlezen kwam ik ook tot de conclusie dat je het net zo goed zelf kunt doen:
    1. https://indianvisaonline.gov.in/visa/info1.jsp (open in Internet explorer)

    2. http://www.blsindia-nl.com/bookappointment.php afspraak maken met webnr dat je in stap 1 krijgt. Kalender zal redelijk vol zitten, plan 2 maanden voorruit.

    2a. Heb je geen 2 maanden, sta dan om 8:30 op de stoep van Laan van Meerdervoort 51, Den Haag.. neem koffie en eten mee, de wachttijd is laaaaanngggg…. (wij zijn er 1x voor niets geweest omdat ze om 15:30 stoppen met het aannemen van nieuwe verzoeken. 2e keer waren we na 3uur weer buiten)

    3. Ga naar je afspraak (van stap 2(a)). Vergeet niet dat je een grotere pasfoto nodig hebt (2 stuks) en een fotokopie van je paspoort.

    Voor ons zijn de meeste vragen die je moet invullen niet relevant, maar in India vinden ze het belangrijk om te weten of je banden met Pakistan hebt.
    Deze (nieuwe) visum regeling hebben we kennelijk aan een handelsovereenkomst te danken.. Kom je uit bijv. America, dan krijg je op ‘n boterbriefje een visum voor 2 jaar.

    Btw, na alle visum rompslomp, moet je nog steeds bij aankomst in India op het vliegveld nóg meer paperassen invullen..

    Anyway.. als al die papieren onzin er op zit, staat niets je meer in de weg om kei veel plezier te hebben in dit maffe land 🙂

  2. Goed verhaal. Volgens mij wordt er het meest verdiend aan de bange reiziger. En Peter ik wens je een hele goeie reis.

  3. Gelukkig heb je voor de allerbeste motor ter wereld gekozen(de TA650), en ben je niet gezwicht voor de “avonturenmotor” bij uitstek, een BMW GS.
    Met een BMW wordt het namelijk ZEKER spannend, maar op momenten dat je het niet wil 😉
    Zorg wel dat je twee of drie werkende contactsleutels mee neemt, dat mallotige HISS-anti-diefstal systeem is nl. het enige labiele aan een TA 650.
    Veel reisplezier Peter !

  4. Eenmaal onderweg ben je verlost van de voorbereiding stress, en is er slechts de gezonde spanning van het onderweg zijn …. Tenminste als je niet te veel km ers per dag gepland hebt. Veel plezier!

  5. De eerste route wijziging als je eenmaal in Pakistan bent: verder naar het noorden via de KKH, waanzinnig mooi berglandschap tot aan de Chinese grens. Erg vervelend dat je daar via deels dezelfde route terug moet…

  6. Ik ben 2 jaar geleden van Eindhoven naar Kuala Lumpur gereden , als je nog wat informatie nodig hebt over routes en/of landen zoals bijvoorbeeld Pakistan geef ik dat graag !
    Eddie van de Wiel

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *