Het was afgelopen maandagmiddag, dat ik na een weekend druk werken lekker in het zonnetje aan mijn CB250T uit 1978 sleutelde. De carburateurs waren een jaar terug ultrasoon gereinigd en ik had ze nog steeds niet in elkaar gezet. Als ik ergens van bijkom dan is het wel pielen en prutsen aan een motor tot die weer tot leven komt. Maar het zat maandagmiddag niet mee en ik nam een momentje voor mijzelf. Benen op tafel, koud biertje en voor de gein eens op marktplaats kijken naar andere oude brikken. Ik wil de CB sowieso de deur uit doen. Na het Altes Elefantentreffen in 2012 heb ik er niet meer naar omgekeken en ik ben toe aan iets nieuws, iets geks, iets unieks.
Maar het duurde niet lang of mijn benen schoten van tafel langs mijn flesje bier, die wankelend balanceert, terwijl ik rechtop schiet. Het momentje rust was volledig verstoord. Het kostte één luttele blik naar die voor mij nog onbekende motorfiets en het was al gedaan. Het is liefde op het eerste gezicht op een Can-Am Bombardier 250cc tweetakt uit 1980 van het Britse leger. Een verre neef van Domien zijn Hercules.
Normaal worden marktplaats advertenties uitgebreid besproken en bediscussieerd binnen de motorvrienden whatsapp groep, maar die maandagmiddag niet. Ik heb direct gebeld, kreeg geen gehoor. Dus dan maar een sms’je. Een uur later had ik dan eindelijk Steef uit Lelystad aan de telefoon en maakte een afspraak om de volgende dag ‘s avonds langs te komen.
Na een rit van 140km richting Flevopolder kon ik hem in het echt bewonderen. Een onversleutelde legerfiets die in één kick startte en met veel herrie een rookgordijn achter zich laat bij het wegrijden. Hij is heel af en toe gebruikt voor korte ritjes en heeft maar 8000 miles op de teller. Komende vrijdag ga ik met de trein naar Lelystad met mijn helm onder mijn arm en mijn tas vol gereedschap en rij ik hopelijk zonder problemen naar huis. Hou vrijdag dus onze Facebook of Live pagina in de gaten om live dit avontuur te volgen.
Oeh wat een lief dingetje. 🙂
Niet alleen lief maar boven de 5000 toeren ook vermogen voor het echte werk.
Peter, Ik heb net ook een Can-Am Bombardier 250 gekocht, ook liefde op het eerste gezicht.geweldig apparaat.
maar nu een vraagje; Hoe ben jij aan de technische gegevens van deze motor gekomen? Die gekocht heb, heeft wel wat onderhoud nodig, de koppeling komt niet geheel vrij.
Hoor graag van je
Ha! Een mede eigenaar van een Can-Am, wat een feest! Mijn can-am is een paar jaar geleden goed vastgelopen, maar ik heb een maand geleden een tweede gekocht in België met kapotte koppeling en versnellingsbak. Nu ga ik van twee, één goede maken. Hier komt ook een verslag van op de site, maar dat is voor later. Ik zal je een mail sturen met mijn contact gegevens, communiceert wat makkelijker.
Heb je het wormwiel al afgesteld? Gaat koppelingshendel inknijpen heel zwaar? Ik heb mijn koppeling aangepast om het inknijpen te verlichten (zie halverwege dit artikel: https://www.motoravonturist.nl/therightmood/peter/de-voetsporen-van-een-loopgraaf-soldaat/)
Alvast wat handige sites:
http://www.classiccanam.com/canam26.htm
http://www.canned-ham.com
Groeten!
Hallo ik heb net een gekocht hebben jullie een goed adres voor onderdelen mvg seth uit belgie
Hallo,
Heb ook een Can-Am Bombardier 250 als project gekocht. Heb alleen wat moeite met het vinden van onderdelen. Kan iemand mij hieraan helpen?
Groet,
Martijn
Wat kost zo’n mooi apparaat tegenwoordig
Ik heb nog veel NOS onderdelen liggen voor dit type moto. Ergens bij een opkoop was er een partij erbij.
lijst heb ik niet meot kijken in de doos.
hallo
kan iemand mij de juiste bougie nr geven aub,en hoeveel toeren moet de luchtvijs uitgedraaid worden.
met vriendelijkr dank francky