Project Enfield Bullet 350 – introductie en informatie
Al een tweetal jaar was ik op zoek naar een nieuw oldtimer-project. Elke week schuimde ik alle websites af. Nooit vond ik wat ik wou. Te duur, te mooi, te gerestaureerd, te lelijk, te jong, … Elke keer weer hetzelfde gevloek over hoe ziek de oldtimermarkt wel is. Gedomineerd door mensen met te veel geld die alle leuke motoren opkopen, er een dwaas budget tegenaan gooien en hem daarna glimmend in de garage zetten. Om dan elk jaar één keer, op een mooie zomerdag, er enkele kilometers mee te rijden rond de kerk om vervolgens weer een uur alles netjes op te blinken.
Zieke mensen zijn het! Een oude van dagen moet er helemaal niet meer jeugdig uitzien. Ze mag dan overal al een beetje lekken, wat rimpels hebben en al eens kuchen of krochen. Ze doen niets liever dan doen alsof ze nog jong zijn, rijden moeten ze doen!
Zoals het zo vaak gaat, leverde het zoeken niets op. Pas wanneer ik niet actief meer zocht, kreeg ik een berichtje van een verre vriend. Hij vroeg of ik nog sleutelde aan oude motoren… Hij had een oude Enfield Bullet 350 staan waarmee hij heel wat jaren terug nogal plots tot stilstand was gekomen, vastgelopen dus. Dat zou komen doordat er te dunne olie werd gebruikt. De oude Bullet stond al heel wat jaren in een schuur en onder een afdakje, maar werd niet meer opgeknapt.
Na heel wat pogingen om twee drukke agenda’s te laten overlappen stond ik uiteindelijk naast de Bullet. Het blok bleek nog los te zitten en op het eerste zicht waren er geen verdachte geluiden. We waren het snel eens over de prijs en dus kocht ik mezelf deze mooie oude schone voor mijn verjaardag. Exact een jaar geleden kocht ik als verjaardagscadeau mijn F700GS. Mij hoor je niet klagen over ouder worden.
Er is heel wat werk aan de winkel. Uiteraard zal het blok volledig gereviseerd moeten worden. Het motorblok moet er uit en gaat op de operatietafel. Wat we vanbinnen zullen aantreffen is vooralsnog een vraagteken. Het kan allemaal goed meevallen, of het halve blok kan in puin liggen. Binnenkort weten we meer. Verder zullen alle rubbers en keerringen moeten vervangen worden. Alle elektriciteit moet nagekeken worden. De carburator moet gereviseerd of vervangen worden.
De eerste klus zal bestaan uit het zoveel mogelijk opzoeken van informatie over dit model, het zoeken naar goede onderdelen, eventueel een donorblok en adressen waar ik aan nieuwe pakkingen, rubbers of wisselstukken kan raken. Alle hulp hierbij is welkom! Weet je een goed adresje, informatie of tips, laat dan zeker wat weten via de reacties!
We hebben snel een mobiel werkplatform en werkbankje geknutseld. We kunnen er aan beginnen! En dat zal nodig zijn, over minder dan een jaar ben ik namelijk weer jarig en heb ik vast weer wat plaats nodig…
Tof project, Enfields zijn echt leuke motoren!
Als je hier de nodige stukken niet kan vinden dan weet ik het ook niet meer:
http://www.hitchcocksmotorcycles.com/home
Veel succes!
Er is hier in dubai een ontzettens grote RE community. Alle onderdelen kun je hier vinden. Als je wil, help ik je graag als je onderdelen oid nodig hebt.
Er is een grote enfield vereniging in Nederland. RECN. De enige echte reparatie guru is Peter uit Hilversum. Maar veel kan zelf worden gedaan. Heb er zelf ook een uiteraard (al 14 jaar). Voor meer details mail even.
Hoef je niet te reviseren denk ik.
Nieuwe zuiger er in, carb.en punten schoonmaken akku er in en starten.
Een Re loopt altijd.
Voor onderdelen kun je ook bij Motorwerk terecht.
http://www.motorwerk.nl/index_bestanden/RoyalEnfield350Bullet.html
http://www.verstegenmotors.nl/