Project Enfield Bullet 350 – introductie en informatie

Royal_Enfield_Bullet_350_01

Al een tweetal jaar was ik op zoek naar een nieuw oldtimer-project. Elke week schuimde ik alle websites af. Nooit vond ik wat ik wou. Te duur, te mooi, te gerestaureerd, te lelijk, te jong, … Elke keer weer hetzelfde gevloek over hoe ziek de oldtimermarkt wel is. Gedomineerd door mensen met te veel geld die alle leuke motoren opkopen, er een dwaas budget tegenaan gooien en hem daarna glimmend in de garage zetten. Om dan elk jaar één keer, op een mooie zomerdag, er enkele kilometers mee te rijden rond de kerk om vervolgens weer een uur alles netjes op te blinken.

Zieke mensen zijn het! Een oude van dagen moet er helemaal niet meer jeugdig uitzien. Ze mag dan overal al een beetje lekken, wat rimpels hebben en al eens kuchen of krochen. Ze doen niets liever dan doen alsof ze nog jong zijn, rijden moeten ze doen!

Zoals het zo vaak gaat, leverde het zoeken niets op. Pas wanneer ik niet actief meer zocht, kreeg ik een berichtje van een verre vriend. Hij vroeg of ik nog sleutelde aan oude motoren… Hij had een oude Enfield Bullet 350 staan waarmee hij heel wat jaren terug nogal plots tot stilstand was gekomen, vastgelopen dus. Dat zou komen doordat er te dunne olie werd gebruikt. De oude Bullet stond al heel wat jaren in een schuur en onder een afdakje, maar werd niet meer opgeknapt.

Na heel wat pogingen om twee drukke agenda’s te laten overlappen stond ik uiteindelijk naast de Bullet. Het blok bleek nog los te zitten en op het eerste zicht waren er geen verdachte geluiden. We waren het snel eens over de prijs en dus kocht ik mezelf deze mooie oude schone voor mijn verjaardag. Exact een jaar geleden kocht ik als verjaardagscadeau mijn F700GS. Mij hoor je niet klagen over ouder worden.

Er is heel wat werk aan de winkel. Uiteraard zal het blok volledig gereviseerd moeten worden. Het motorblok moet er uit en gaat op de operatietafel. Wat we vanbinnen zullen aantreffen is vooralsnog een vraagteken. Het kan allemaal goed meevallen, of het halve blok kan in puin liggen. Binnenkort weten we meer. Verder zullen alle rubbers en keerringen moeten vervangen worden. Alle elektriciteit moet nagekeken worden. De carburator moet gereviseerd of vervangen worden.

De eerste klus zal bestaan uit het zoveel mogelijk opzoeken van informatie over dit model, het zoeken naar goede onderdelen, eventueel een donorblok en adressen waar ik aan nieuwe pakkingen, rubbers of wisselstukken kan raken. Alle hulp hierbij is welkom! Weet je een goed adresje, informatie of tips, laat dan zeker wat weten via de reacties!

Royal_Enfield_Bullet_350_14

We hebben snel een mobiel werkplatform en werkbankje geknutseld. We kunnen er aan beginnen! En dat zal nodig zijn, over minder dan een jaar ben ik namelijk weer jarig en heb ik vast weer wat plaats nodig…

Royal_Enfield_Bullet_350_13

7 Comments
  1. Berre
    May 13, 2017 | Reply
  2. Ad Ben
    May 13, 2017 | Reply
  3. jaap de jong
    May 13, 2017 | Reply
  4. Cor
    May 13, 2017 | Reply
  5. May 13, 2017 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Paalkamperen Oeverlanden Hollands Diep

Afgelopen weekend gingen we nog eens paalkamperen bij de Oeverlanden van...

Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het...

Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Opzouten! Bescherm je motor tegen de pekel!

Dit jaar helaas geen wintermeeting voor de Motoravonturisten! Normaal zijn we...

How to: onderdelen ontroesten met elektrolyse

Je kan makkelijk je roestige onderdelen van je oldtimer zelf ontroesten...

Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Paul haalt verhaal
Boekrecensie: Paul haalt verhaal

Een boekrecensie over het boek Paul haalt verhaal van Paul Weekers....

Husqvarna Norden 901 op komst

Husqvarna, de gekende producent van crossmotoren, is al enkele jaren bezig met...

Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

AFGELAST! Tour des Oeufs 2020, paasweekend!

In verband met het Coronavirus is de locatie tijdens pasen nog...

Terugblik: Motoravonturist wintertreffen 2020

Alweer een week geleden. Wat gaat de tijd toch snel. Iedereen...

Motoravonturist Wintertreffen 2020

Het is weer bijna februari en onze trouwe avonturisten weten wat...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...