Project Enfield Bullet 350 – introductie en informatie

Royal_Enfield_Bullet_350_01

Al een tweetal jaar was ik op zoek naar een nieuw oldtimer-project. Elke week schuimde ik alle websites af. Nooit vond ik wat ik wou. Te duur, te mooi, te gerestaureerd, te lelijk, te jong, … Elke keer weer hetzelfde gevloek over hoe ziek de oldtimermarkt wel is. Gedomineerd door mensen met te veel geld die alle leuke motoren opkopen, er een dwaas budget tegenaan gooien en hem daarna glimmend in de garage zetten. Om dan elk jaar één keer, op een mooie zomerdag, er enkele kilometers mee te rijden rond de kerk om vervolgens weer een uur alles netjes op te blinken.

Zieke mensen zijn het! Een oude van dagen moet er helemaal niet meer jeugdig uitzien. Ze mag dan overal al een beetje lekken, wat rimpels hebben en al eens kuchen of krochen. Ze doen niets liever dan doen alsof ze nog jong zijn, rijden moeten ze doen!

Zoals het zo vaak gaat, leverde het zoeken niets op. Pas wanneer ik niet actief meer zocht, kreeg ik een berichtje van een verre vriend. Hij vroeg of ik nog sleutelde aan oude motoren… Hij had een oude Enfield Bullet 350 staan waarmee hij heel wat jaren terug nogal plots tot stilstand was gekomen, vastgelopen dus. Dat zou komen doordat er te dunne olie werd gebruikt. De oude Bullet stond al heel wat jaren in een schuur en onder een afdakje, maar werd niet meer opgeknapt.

Na heel wat pogingen om twee drukke agenda’s te laten overlappen stond ik uiteindelijk naast de Bullet. Het blok bleek nog los te zitten en op het eerste zicht waren er geen verdachte geluiden. We waren het snel eens over de prijs en dus kocht ik mezelf deze mooie oude schone voor mijn verjaardag. Exact een jaar geleden kocht ik als verjaardagscadeau mijn F700GS. Mij hoor je niet klagen over ouder worden.

Er is heel wat werk aan de winkel. Uiteraard zal het blok volledig gereviseerd moeten worden. Het motorblok moet er uit en gaat op de operatietafel. Wat we vanbinnen zullen aantreffen is vooralsnog een vraagteken. Het kan allemaal goed meevallen, of het halve blok kan in puin liggen. Binnenkort weten we meer. Verder zullen alle rubbers en keerringen moeten vervangen worden. Alle elektriciteit moet nagekeken worden. De carburator moet gereviseerd of vervangen worden.

De eerste klus zal bestaan uit het zoveel mogelijk opzoeken van informatie over dit model, het zoeken naar goede onderdelen, eventueel een donorblok en adressen waar ik aan nieuwe pakkingen, rubbers of wisselstukken kan raken. Alle hulp hierbij is welkom! Weet je een goed adresje, informatie of tips, laat dan zeker wat weten via de reacties!

Royal_Enfield_Bullet_350_14

We hebben snel een mobiel werkplatform en werkbankje geknutseld. We kunnen er aan beginnen! En dat zal nodig zijn, over minder dan een jaar ben ik namelijk weer jarig en heb ik vast weer wat plaats nodig…

Royal_Enfield_Bullet_350_13

7 Comments
  1. Avatar
    Berre
    May 13, 2017 | Reply
  2. Avatar
    Ad Ben
    May 13, 2017 | Reply
  3. Avatar
    jaap de jong
    May 13, 2017 | Reply
  4. Avatar
    Cor
    May 13, 2017 | Reply
  5. Avatar May 13, 2017 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Trans Euro Trail (TET) – Update!

Waar we eerder al gesproken hebben over de Trans Euro Trail...

Bucketlist – Transfăgărășan route

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...