Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat beginselen verteld over het kamperen met de motor! Waar hij vooral mee bezig was is om jou over de drempel te krijgen om te gaan kamperen.
Nu is jouw interesse al een tijdje gewekt en wil je echt stappen gaan ondernemen, maar waar begin je? Is je motor wel geschikt? Ga ik alleen of neem ik een maatje mee? Ik neem je even mee door een rijtje praktische tips zodat ook jij het virus van het motorkamperen zal gaan oplopen!

PS: Heb je geen zin om te lezen? Ik heb alles ook in een video samengevat.

Is mijn motor wel geschikt?

Deze vraag gaan we meteen even uit de weg helpen, ja! Elke motor is geschikt om mee te gaan kamperen. Je zal alleen zelf even na moeten gaan op welke manier je dit wil invullen. Op een allroad zal de invulling van je kampeervakantie mogelijk wat avontuurlijker zijn dan wanneer je op een racemotor gaat. Daarnaast zijn er voor elke motor wel oplossingen om je kampeerspullen mee te kunnen nemen, dus daar hoef je je zeker geen zorgen over te maken.

Wat heb ik nodig voor motorkamperen?

Zoals je al kon raden is het zeker een vereiste om een motor te hebben, natuurlijk mag je er ook een lenen of huren. Maar zonder motor ga je niet motorkamperen, laat dat duidelijk zijn.
Verder heb je natuurlijk een uitrusting nodig om te kamperen, dit is vergelijkbaar met elke soort kampeerder. Je moet alleen wel rekening houden met bepaalde factoren.

Ga je kamperen met de auto, caravan, fiets of zelfs met de benenwagen, het maakt een groot verschil qua pakformaat en gewicht. Met de auto maakt een kilootje meer of minder niet uit (dat geldt ook voor mijn eigen lichaamsgewicht overigens).

De basis van het kamperen:

Elke kampeerder heeft een andere basis maar je hebt met 3 belangrijke zaken rekening te houden:
1. Iets om in of onder te slapen
2. Iets om op te slapen
3. Iets om je warm te houden in de nacht

Quickhiker Ultralight

Standaard ga je dan voor een tent, een slaapmatje of luchtbed en een slaapzak. Echter zijn er ook oplossingen die het een en ander combineren.
Zo neemt de een een tarp mee als beschutting en kiest de ander voor een M90 om zich warm te houden.
En zo zijn er ook oplossingen zoals de Qaou (spreek uit als ‘Kauw’) waarbij alle opties in slechts 3,2 kilo verwerkt zit en je gewoon delen thuis kan laten die je niet gaat gebruiken.

Uitbreiding van de basis:

Ga je maar 1 nachtje weg, dan heb je aan bovenstaande wel genoeg. Heb je echter nog ruimte over of ben je van plan wat langer op pad te gaan is het verstandig om je uitrusting wat uit te breiden.
Hieronder heb ik 5 dingen, in willekeurige volgorde staan waarmee ik mijn koffers en tassen nog aanvul:

1. Kussentje Ik heb er al eens eerder een blog over geschreven, ik heb graag mijn hoofd wat hoger liggen. Anders slaap ik slecht/niet of kom ik met enorme nekpijn ‘s morgens mijn tent uitgekropen.

2. Stoeltje Zeker als het wat lekker weer is of je bent met een gezelschap wil je nog even lekker bij elkaar kunnen zitten. Even een andere zithouding na de hele dag op je zadel stuiteren is dan ook zeer welkom!

3. Keukengerei Thuis hoef je er niet over na te denken, je pakt een pan, een snijplank, je fantastische messenset (helemaal gespaard bij de Jumbo of de Texaco) en je trekt alles uit je koelkast wat je voor die avondmaal nodig gaat hebben. Onderweg ben je blij als je 1 pannetje hebt en met nog meer geluk heb je een gas- of benzinebrander bij maar je kan ook op het kampvuur koken natuurlijk!

4. Toiletspullen Na een hele dag vol angstzweet in je motorpak en die halve krat bier in de avond, wil je jezelf wel een beetje kunnen opfrissen (en anders willen je mede-reisgenoten dat!). Maar ook om je snor bij te werken en het mos van je tanden te laten verdwijnen zal je het een en ander aan persoonlijke verzorging mee moeten nemen.

5. Vermaak/entertainment Terwijl je thuis in je warme bedje met je telefoon in je handen in slaapt valt, is dat iets wat ik op vakantie bewust niet wil doen. Ik neem graag een boek of tijdschrift mee om even mijn gedachten te kunnen verzetten. Ik zeg bewust dat ik het mee neem, ik lees het vrijwel nooit omdat je gewoon moe bent en wil slapen…… maar de intentie om te lezen was er dan in ieder geval wel, iets om trots op te zijn!

Hoe neem je alles mee?

Ja nu ben je dus helemaal compleet, je hebt alles verzameld. Je slaapmatje is geplakt, de donsveren van je slaapzak weer opgeschud en je benzinebrander weer voorzien van verse brandstof. Maar dan komt het, hoe neem je alles mee?

Feitelijk heb je de keuze uit koffers of tassen. Voor vrijwel elke motor zijn er koffers beschikbaar, een perfect pasvorm waarbij het design doorloopt en waar precies uitsparingen gemaakt zijn voor de uitlaten.
Overigens zijn er ook merken die 1 of 2 soorten koffers maken die door middel van een juist kofferrek op de motor gemonteerd kunnen worden, vaak zijn deze wat meer adventure gericht.

Ook qua tassen is je keuze zeer ruim, tassen op je kofferrek, op je tank, je valbeugels, op je zadel en zelfs op je rug of aan de voorpoten. Je kan het niet zo gek bedenken of er is wel een tas voor ontwikkeld. Het grote verschil met koffers is dat tassen veel universeler zijn. Door middel van diverse spanbanden, montageplaten of magneten zijn de tassen op elke motor wel te monteren.

Het is en blijft een eeuwige strijd, waar de een zweert bij tassen blijft de ander volledig trouw koffers. Je moet hierin echt kijken wat je zelf prettig vind, ook qua gewichtsverdeling.
Zelf heb ik gekozen voor koffers aan de achterzijde, tassen aan de valbeugels en heb ik meer ruimte nodig dan heb ik nog plek voor een tanktas en er past nog een roltas op de passagiersplaats.

De voordelen van beiden zijn:

Tassen:
– Goedkoper dan koffers
– Flexibel qua inpakken, de tas vormt zich naar de inhoud
– Laag eigen gewicht
– Universeel voor verschillende motoren

Koffers:
– Steviger dan tassen
– Nagenoeg altijd waterdicht
– Inhoud is veel diefstalbestendiger
– Makkelijk en snel te bevestigen

Logischerwijs zijn de voordelen elkaars nadelen en valt er daardoor van beide oplossingen wel iets te zeggen.

Overige bepalende factoren bij het motorkamperen:

Nu je weet dat ook jij kan gaan motorkamperen en wat je daar allemaal voor nodig hebt, moet je jezelf nagaan waar je heen gaat, hoe lang je er heen gaat en in welk seizoen. Zo is Noorwegen een stuk kouder dan Portugal. En ook de winter stelt andere eisen aan je kledingpakket dan de zomer.

Zoals al eerder genoemd, heb ik al deze informatie ook nog overzichtelijk genoemd in een video:


Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Paalkamperen Oeverlanden Hollands Diep

Afgelopen weekend gingen we nog eens paalkamperen bij de Oeverlanden van...

Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het...

Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...